باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ضد فرهنگی به نام چهارشنبه سوزی

سالهاست که دیگر سنت خوب چهارشنبه سوری به ضد فرهنگی به نام چهارشنبه سوزی تبدیل شده که گریبان فرزندان و خانواده‌های ایرانی را گرفته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  ضد فرهنگی به نام چهارشنبه سوزی  بخش زیادی از نیروی مدیریتی و خدماتی کشور را درگیر خود کرده و نیرو‌هایی مثل هلال احمر، پرستاران، پزشکان، اورژانس، آتش نشانی و از همه مهمتر نیروی انتظامی، به جای مراقبت و صیانت از کل شهر باید در پی این ضد فرهنگ باشند.
 
ضد فرهنگی به نام چهارشنبه سوزی
چهارشنبه سوری در واقع یک جشن سنتی ایرانی است که زمان خاصی برای انجام آن عنوان نشده است، فقط چیزی که مشخص است این جشن در ماه آخر سال برپا می‌شده است.

مردم معتقدند این جشن سنتی سالهاست تبدیل به ضد فرهنگی شده و مسئولان باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

به سراغ مادری رفتم که در ایستگاه مترو و در کنار فرزندش از چهارشنبه سوری برایمان گفت: چهارشنبه سوری مربوط به قرن‌ها پیش است.  
ضد فرهنگی به نام چهارشنبه سوزی
این شهروند در خصوص تبدیل این جشن به چهارشنبه سوزی گفت:متاسفانه جوانان بدون اطلاع، از ریشه و اصل این جشن، با نگاهی سطحی به این روز، در پی به ظاهر شادی‌های لحظه‌ای هستند که ناپایدار و خطرناک است.

شهروندی دیگری هم حسابی هم از روز چهارشنبه سوری گله داشت و گفت: این جشن ملی ما ایرانی هاست است که از نیاکانمان به ارث رسیده، اما ما تنها چیزی که میدانیم این است که شب چهارشنبه آخر سال، آتشی برپا کنیم و از روی آن بپریم.

وی افزود: جدای از بحث اتفاقات خطرناکی که در این چند سال شاهدش بودیم، من فکر میکنم جوانان کوچکترین اطلاعاتی از دلیل برگزاری این جشن ندارند .
این شهروند ورزشکار با اشاره به خاطراتش در سال‌های جوانی افزود:در چند دهه گذشته، همه‌ی مردم این شب را جشن می‌گرفتند، اما الان ما جرأت نمی کنیم در این شب از خانه خارج شویم، هر لحظه خطرتهدید میکند و هر لحظه خبر‌ها و اتفاقات وحشتناکی را از رسانه‌ها میشنویم.

فرهنگ سازی، کلیدواژه صحبت‌های شهروندی دیگر بود که معتقد بود، کشور‌های دیگر نیز جشن‌هایی دارند که با فرهنگ سازی به مردم کشورشان، در کمال ارامش و به دور از خطر جشن میگیرند.

این شهروند گفت:  میدانم که این یک جشن ملی است و اینکه ما در این شب اینقدر خبر‌های بد می شنویم دلیلش فرهنگسازی نشدن یا فرهنگ سازی نادرست است.



جوانان اطلاع کمی در باره این فرهنگ دارند


در آخر به سراغ جمعی از دانشجویان رفتم تا از آن‌ها نیز، نظراتشان را جویا باشم، اما جالب آنجا بود که حتی قشر جوان تحصیل کرده هم اطلاع دقیقی از پیشینه جشن‌های ایرانی نداشتند.  
 
ضد فرهنگی به نام چهارشنبه سوزی
 


این جشن‌ها مغایرتی با ارزش‌های دینی و اسلامی ندارد


 علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی می‌گوید: فرهنگ چهارشنبه سوزی را با فرهنگ چهارشنبه سوری که همان دید و بازدید و دیدار با ارحام است تغییر دهیم، این آتش افروزی‌ها جزؤ فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیست و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی قابل تغییر است.


مشکلات زیست محیطی چهارشنبه سوزی


مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم در این باره می‌گوید: این مراسم یک آئین سنتی است و باید به همان شیوه مرسوم و نه روش‌های پرخطر و آسیب رسان امروزی برگزار شود.

صالحی تاکید دارد: همه بایدتلاش کنیم آخرین چهارشنبه سال آلودگی محیط زیست نداشته باشیم.
 
ضد فرهنگی به نام چهارشنبه سوزی
وی با اشاره به آمار‌های موجود در شاخص آلودگی هوا در روز قبل و بعد از این مراسم درسنوات پیشین که شرایط هشدار آلودگی هوا را مستند کرده است افزود: علاوه بر دودسیاه و غلیظ ناشی از برافروزی آتش با لاستیک و زباله که مسبب تشدید آلودگی هوای این کلانشهر است، انفجار انواع مواد منفجره و محترقه، آلودگی‌های صوتی متعددی را به همراه دارد.

صالحی گفت: در این ایام حتی پرندگان هم شرایط بسیار سختی را متحمل می‌شوند. تحقیقات نشان داده که بسیاری از پرندگان از صدای انفجار‌های پیاپی دچار ایست قلبی شده اند و بسیاری ازپرندگان نیز به علت عدم احساس امنیت لانه خود را ترک می‌کنند.


هدف سازمان آتش‌نشانی حفظ ایمنی و جلوگیری از خطر است


آتشپاد دوم حسن جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد هم در این باره می‌گوید: جشن گرفتن در شب چهارشنبه سال یک سنت حسنه و قدیمی در بین ایرانیان است، اما برخی از افراد با انجام اقدامات هنجارشکنانه باعث به وجود آمدن حوادث و حریق می‌شوند.

وی گفت: هدف سازمان آتش‌نشانی جلوگیری از برگزاری مراسم شب چهارشنبه سوری نیست بلکه هدف ما حفظ ایمنی و جلوگیری از خطر است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد معتقد است خوشبختانه نگاه مسوولان و شهروندان نسبت به مقوله ایمنی در چهارشنبه‌های آخر هر سال مطلوب‌تر می‌شود.

آتشپاد دوم حسن جعفری با اشاره به آمار سال گذشته گفت: در سال گذشته ۳۳ مورد حادثه در مشهد رخ داد که متاسفانه ۴ مجروح و یک فوتی به ثبت رسید.

فرهنگ چهارشنبه سوری این روزها تبدیل به فرهنگ چهارشنبه سوزی شده که توانسته یک سنت حسنه از میان مردم را حذف کند.

اگر ما کمی به فلسفه‌ی بر پایی این جشن‌ها فکر کنیم و جشن‌های خوب ایرانی را احیا کنیم، می‌توان درگیر ضد فرهنگی به نام چهارشنبه سوزی نشویم.

گزارش از هلیا جنگی

انتهای پیام//ه. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.