باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کمک به هم نوع چشمه ای که همیشه می جوشد

سال 96 به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و چه خوب بود همانطور که ما خوشحالیم بذر خوشحالی را در دل نیازمندان شهرمان بکاریم.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، فقر واژه ای که بارها و بارها شنید ه ایم و یا حتی کودکان فقیر و بی بضاعت رو دیده باشیم ولی اینکه طعم فقر را چشیده باشیم یا آن را ملموسانه حس کرده باشیم مهم است .

وقتی واژه فقر را می شنویم در این میان از خانواده ها محتاج گرفته تا کودکان کار و بی بضاعت در ذهن ما تداعی می شود اما نکته ی قابل تامل اینجاست چیزی که بیشتر حس می شود همان کودکان بی سرپرست یا بی بضاعتی هستند که برای نان شب خود محتاجند، با لباس های وصله و پینه یا یک جفت دمپایی  لنگه به لنگه که از صبح سحر خوان تا بامدادی از شب برای امرار معاش خود با تمامی آدمها سرو کله می زنند اما واقعا این همه کار برای این دستان کوچک چقدر می تواند هزینه های بزرگ زندگیشان را تامین کند جواب سوال مشخص است این همه تلاش برای اینان فقط سهم ناچیزی است برای سیر شدن شکم خودشان و برای یک روز کاری آنها اما روز بعد و بعد و بعد آن ها چه می شود؟

در تعالیم دینی ما تاکیدات زیادی به انفاق شده است، به طوریکه انفاق از جمله معامله هایی است که انسان با خداوند انجام می دهد و هیچگاه متضرر نمی شود.

خداوند میزان سود انفاق را از دو برابر تا هفتصد برابر بیان کرده است که این میزان سود بستگی به میزان شایستگی فرد دارد در آیه ۲۶۱ سوره بقره می خوانیم:

مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في‏ کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ

کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه، یکصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد) دو یا چند برابر می کند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسیع و (به همه چیز) داناست.

در ایران نیز پس از انقلاب شکوهمند اسلامی کمیته امداد امام خمینی (ره) به دستور  بنیان گذارانقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تأسیس شد تا با ایجاد تشکیلات مناسب و برنامه‌ریزی دقیق بتواند در کاهش مشکلات این قشر آسیپ پذیر و همچنین حمایت از خانواده های نیازمند اثر بخش باشد.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان اصفهان درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در آستانه سال نو از اقدامات این اداره کل برای مدد جویان تحت پوشش این کمیته برایمان گفت: امسال نسبت به پارسال میزان کمک های مردمی رشد 25 درصدی را داشته و  این در حالیست که تعداد 100هزار خانواده زیر پوشش در کمیته امداد امام خمینی (ره) وجود دارد.

 حمید رضا شیران  حمایت از کودکان بی سرپرست را از دیگر وظایف این نهاد مردمی عنوان کرد و گفت : حدود 24000 فرزندزیر پوشش هستند که از این میزان هم برای این کودکان سهم بسیار ناچیزی است.

وی از تعداد 37 مرکز برای برگزاری جشن و مراسم شب عید خبر داد و گفت :یکی از این پایگاه ها چهلستون است که به کمک خیران و حامیان مراسم هایی را برای این کودکان حامی در نظر گرفته اند.

وی بیان داشت :کمک ها اگر به صورت وجه نقد باشد برای مددجویان ملموس تر خواهد بود وما بیشتر نیازمند کمکهای مالی حامیان خصوصا درآستانه شب عید هستیم. 

کمک به هم نوع چشمه ای که همیشه می جوشد

 

اجر معنوی ؛شادمانی درونی

پس از مدیر کل کمیته امداد استان اصفهان به سراغ  احمدی پژوهشگر اجتماعی که خود نیز از خیران بود رفتم تا نظرش  را در خصوص کمک به هموطنان نیازمند در روزهای پایانی سال جویا شوم.

 این پژوهشگر اجتماعی از  اجر معنوی انفاق بر فرد کمک کننده  برایمان گفت: کمک به هم نوع نیازمند در فرهنگ عمومی جامعه تاثیر مثبت دارد و در اسلام هم به این امر تاکید شده است و حتی تامین قوت و خوراک پرندگان و... که توسط بعضی ازمردم در جاهایی دیده می شود، بر احساس و نظر عابران تاثیر مثبت می گذارد که به نوعی نشان از رافت و توجه مردم است.

وی درباره کسانی که کمتر به کمک و یاری همنوعان تهیدست و درمانده توجه دارند می گوید: «در مقابل مردمان نیکوکار، افرادی هستند که نمی خواهند از مال خود چشم پوشی و به دیگران کمک کنند. این قبیل اشخاص در زندگی همواره نگران از دست دادن مال و دارایی بوده و در این زمینه دچار ترس و دلهره می شوند.

احمدی می گوید: همان طور که در رسانه ها درباره موضوعات و موارد از پیش اعلام شده، اطلاع رسانی می شود درباره کمک به نیازمندان نیز تبلیغات بیشتری در رسانه ها انجام شود و مردم از اجر معنوی این کار مطلع شوند تا حس انسان دوستی در جامعه ترویج پیدا کند.

کمک به هم نوع چشمه ای که همیشه می جوشد

به هر حال  هیچ رنگی در زندگی انسانی جز با رنگ شادمانی و شعف چهره های غمگینانه همنوعان فرودست و مستمند را رنگ
نمی بخشد.
    استحکام پایداری جامعه سالم با کاهش دغدغه های کهنه نیازمندان میسر می شود ، اعتبار می یابد و سلامت فکر و روان و آرامش و آسایش عمومی با مشارکت نیک اندیشان توانمند در مسیر یاری و کمک ضعیفان تحقق می یابد.
    این موقعیت در جامعه ما به لحاظ باورها، اعتقاد به وعده های الهی و همچنین فرهنگ مردم مداری و بخشندگی همواره فراروی افراد قرار دارد؛ احساس خوش آسایش و آرامش افراد نیازمند و خشنودی باطنی افراد خیر وصف ناپذیر است.

گزارش از زهرا آتش بار

انتهای پیام/م

برچسب ها: کمیته امداد ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار