دریاچه نمک دامغان تنها منطقه پوشیده از پلت فرم های نمکی در ایران

دریاچه نمک شهرستان دامغان تنها منطقه پشیده شده با 60 درصد پلت فرم های نمکی در ایران است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، نمکزارهای حاج علی قلی شهرستان دامغان دریاچه ای از لایه های بلور نمک فرشی به وسعت 120 هزار هکتار با نقش های چندضلعی که نورهای متفاوت شبانه روز رنگ رنگ می شود و چشم هر بیننده ای را خیره می کند. قطر متوسط این چند وجهی ها به 125 متر می رسد که هر یک از این چند وجهی های بزرگ از چند وجهی های کوچک تشکیل شده است. بلورهای سفیدی که در تلالو خورشید مانند الماس هایی در دل زمین می درخشند. در کویر حاج علی قلی آب و خاک و نمک دست به دست هم داده و مناظر بی بدیلی را به تصویر کشیده اند.

کویر حاج علی قلی از جمله جاذبه های دیدنی و کمتر دیده شده استان سمنان است که بیش از آنکه در وصف کلمات باشد دیدنی است. یکی از جلوه های جذاب این کویر خرد شده بلورهای نمک در زیر پاهایمان است.

کویر حاج علی قلی کویر و نمکزاری در جنوب شرقی شهرستان دامغان است. گستره ی این کویر از کوه آهواند در شرق تا روستای فرات در غرب است. وسعت این کویر 6541 کیلومتر مربع است. گیاهان شورپسند و در برخی نقاط در خچه تاغ از معدودترین و مهم ترین گونه های گیاهی کویر حاج علی قلی است.

دریاچه نمک دامغان تنها منطقه پوشیده از پلت فرم های نمکی در ایران است

زهرا دختر جوانی در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت: من اولین بار است که به اینجا آمده ام و خیلی قشنگ است.

نمک های تشکیل شده در این کویر مصارف خوراکی و دارویی دارد

مشکات کارشناس اداره محیط زیست شهرستان دامغان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت: نمک های تشکیل شده در این کویر علاوه بر مصارف خوراکی به عنوان مواد دارویی از آن استفاده می شود.

دریاچه نمک دامغان تنها منطقه پوشیده از پلت فرم های نمکی در ایران است

وی افزود: علاقه مندان به طبیعت می توانند به بازدید این منطقه بروند که یکی از مناطق بکر شهرستان دامغان است.

دو مسیر برای ورود به کویر حاج علی قلی وجود دارد، مسیر نخست از طریق جاده شاهرود به طرود و روستای چاه جم و مسیر دوم از طریق خورزان در جاده دامغان-معلمان است.

دریاچه نمک نمک کویر حاج علی قلی در گذشته دریاچه واقعی بوده است

معصومه دادودیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنانگفت: دریاچه نمک نمک کویر حاج علی قلی در گذشته دریاچه واقعی بوده است که آثار این دریاچه در اطراف کویر مشاهده می شود.

وی اظهار داشت: سنگواره های حلزون و ماهی در این منطقه پراکنده است که به مرور زمان بر اثر خشکسالی این آب تبخیر شده و نمک آن باقی مانده است.

دریاچه نمک دامغان تنها منطقه پوشیده از پلت فرم های نمکی در ایران است

بهترین زمان برای سفر به کویر حاج علی قلی در پاییز، زمستان و اوایل بهار است

با توجه به کویری بودن این منطقه بهترین زمان برای سفر به این مکان در پاییز، زمستان و اوایل بهار است. کویر با توجه به فصلی که به آن سفر می کنید در طول روز گرمای دلنشین و گاهی طاقت فرسا و پس از غروب سرمای خنک و البته گاه سوزناک خواهد داشت.

دریاچه نمک شهرستان دامغان تنها منطقه پوشیده از پلت فرم های نمکی در ایران است که حدود 60 درصد این نمکزار از پلت فورم های نمک پوشیده شده است. کویر حاج علی قلی شهرستان دامغان با جذابیت های منحصر به فردش سالانه پذیرای هزاران گردشگر و طبیعت دوست است.

دریاچه نمک دامغان تنها منطقه پوشیده از پلت فرم های نمکی در ایران است

نعمت های خدادادی با شکل های مختلف در اختیار ما قرار گرفته است نمونه اش همین ثروتی که در دریاچه نمکی است حالا این ما هستیم که چطور از این نعمت ها استفاده می کنیم.

گزارش از سمانه قربانی

انتهای پیام / ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار