بانک خبر داد:

الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از تصویب الحاق بندر شهید بهشتی به سازمان منطقه آزاد چابهار در کارگروه زیرمجموعه این شورا خبر داد.

الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهاربه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی بانک مدیرعامل منطقه آزاد در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و مناطق آزاد، اظهار کرد: یکی از مهمترین کارکردهای مناطق آزاد، حمل و نقل و توسعه زیرساختهای ارتباطاتی برای افزایش تبادلات تجاری است.

وی بیان اینکه بخش‌های مربوط به حمل و نقل از جمله دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌تواند مورد توجه مناطق آزاد باشد افزود: برای افزایش تبادلات تجاری در این حوزه نیازمند توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در مناطق آزاد هستیم.

بانک‌ تصریح کرد: با پیشرفت‌های خوبی که در توسعه زیرساختهای حمل و نقل داشته ایم، امکان توسعه بیشتر کریدور شمال-جنوب وجود خواهد داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه ایران یک موقعیت استراتژیک دارد و به عنوان چهارراه حمل و نقل محسوب می‌شود، گفت: باید با توسعه فعالیت‌های الکترونیکی و ارتباطات گسترده مجازی بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در این حوزه استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: مناطق آزاد در کشور پیشران اقتصاد هستند و ما باید بتوانیم از این صنعت به خوبی استفاده کنیم، همچنین باید با به کارگیری سیاست‌های کلان بین‌المللی بتوانیم از ظرفیت های این حوزه نهایت استفاده را ببریم.

بانک با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد توسعه زیرساخت‌ها بودیم، گفت: طی چند ماه گذشته افتتاح بندر شهید بهشتی با حضور کشورهای خارجی توانست امکانات بسیار مهمی برای کریدور شمال به جنوب کشور فراهم کند.

به گفته وی؛ سفر اخیر رئیس جمهور به کشور هند توانست حوزه ریلی را در این منطقه توسعه دهد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: امیدوار هستیم با بهره‌برداری از این مناطق سرمایه‌گذاری جدی‌تری را در این حوزه شاهد باشیم و از این موقعیت برای کشور و مناطق آزاد نهایت استفاده را ببریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به وجود بنادر مختلف در حاشیه دریای خزر گفت: علت احداث و توسعه بندر کاسپین در نزدیکی بندر انزلی افزایش ظرفیت های حمل و نقلی کشور و تجارت کالا با همسایگان ما در حاشیه دریای خزر است. اگر ظرفیت های جدید ایجاد نکنیم، کشورهای رقیب گوی سبقت را از ما می ربایند که از نظر مبانی استراتژی سیاسی و همچنین تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در آینده برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی پیشگام استفاده از جذب سرمایه‌گذاری خارجی بعد از برجام بوده است، گفت: مناطق آزاد و بخش حمل و نقل ارتباطات گسترده‌ای دارند و ما باید با ایجاد دستگاه‌های همراه هر روز این ارتباط را قوی‌تر کنیم.

وی تاکید کرد: مهمترین دستگاهی که می‌تواند از ظرفیت‌های عظیم این بخش استفاده کند سازمان بنادر و دریانوردی است که برای اقتصاد و توسعه کشور بسیار با اهمیت است.

بانک با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از منابع زیرزمینی دریای خزر در مقایسه با سایر کشورهای حاشیه این دریا به خوبی استفاده کنیم، گفت: بندر انزلی از ظرفیت‌های بالایی در تجارت کالا برخوردار است اما به دلیل توسعه شهری انزلی منطقه بندرگاهی با محدودیت مواجه شده است به همین منظور از این پتانسیل ها نمی‌توانیم به خوبی استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: احداث بندر کاسپین در تکمیل بندر انزلی نقش دارد و هیچ رقابتی با این بندر ندارد.

وی توضیح داد: الحاق بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی در منطقه چابهار به منطقه آزاد چابهار در کارگروه زیرمجموعه شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسیده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه با افزایش فعالیت‌ها در حوزه دریایی می‌توانیم حرفی برای گفتن مذاکرات در حوزه دریا داشته باشیم گفت: ترانزیت حمل و نقل هم اکنون سالیانه یک میلیارد تن کالا جا به جا می‌شود و کشور چین در اقتصاد جهانی حرف اول را می‌زند. در صورتی نتوانیم با برنامه‌ریزی درست از این ظرفیت‌های دریا استفاده کنیم از کشور چین عقب خواهیم ماند.

انتهای پیام/

کاسپین مکمل بندر انزلی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار