در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مذاکرات آمریکا و کره شمالی به صلح نمی‌رسد/ ترامپ نقشی برای وزارت خارجه قائل نیست/ایالات متحده در 44 سفارتخانه خود سفیر ندارد

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛ برکناری وزیر خارجه آمریکا و افزایش تنش های جدید در کاخ سفید  در برنامه گفتگوی ویژه خبری 23 اسفند بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دو کارشناس مسائل آمریکا 23 اسفند ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی برکناری وزیر خارجه آمریکا و افزایش تنش های جدید در کاخ سفید پرداختند.

ابراهیم متقی کارشناس مسائل آمریکا در ابتدا با اشاره به افزایش تنش ها در کاخ سفید گفت: ترامپ کاملاً محاسبه شده عمل می کند‌ ، علیرغم اینکه بسیاری فکر می کنند که او از الگوی رفتاری غیرقابل پیش بینی برخوردار است، وی منطق عقلایی دارد.

وی با اشاره به اینکه شخصیت هایی مانند ترامپ از هوشمندی لازم برخوردار هستند اظهار کرد: وزیر خارجه جدید آمریکا مسئله دیپلماسی و منافع ملی را از طریق قدرت دنبال می‌کند.

متقی با بیان اینکه یکی از راه‌های ترامپ برای بی اثر کردن تنش‌های کاخ سفید رادیکالی کردن فرآیندهای سیاست خارجی است ادامه داد: اگر ترامپ درگیر بحران‌های خارجی شود مسائل داخلی آمریکا، به حاشیه خواهد رفت.

این کارشناس مسائل آمریکا عنوان کرد : مذاکرات آمریکا و کره شمالی مذاکراتی نیست که به صلح برسد لذا این مذاکره توفان های نهفته را تشدید می کند، بحران کره شمالی در تمام دوران ریاست جمهوری ترامپ با آمریکا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جابجایی قدرت در آمریکا ناشی از فضای بروکراتیک و ساختاری است گفت: رویکرد ترامپ فراساختاری است و با قالب های بروکراتیک نمی‌تواند هژمونی آمریکا را ثبت کند، در دوران مک کارتی، وزارت امور خارجه آمریکا در آن دوران هم در معرض خانه‌تکانی شدید قرار گرفت.

وي اضافه کرد: ترامپ در سال 2017 سند امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد به طوری که این سند مبتنی بر دیپلماسی منافع ملی و اقتصادی مبتنی قدرت بود در حالی که این الگو بر مبنای شخصیت و پیشینه تیلرسون امکان‌پذیر نبود، تیلرسون مدیر اقتصادی بود که ناچار بود در فضای رقابت بر اساس معادله بازار کار کند به طوری که، بر چندجانبه‌گرایی توجه دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه اختلافات ترامپ و تیلرسون از سه ماه پیش آغاز شده بود گفت: از ماه های اول فعالیت تیلرسون اختلاف در دیدگاه ها وجود داشت.

متقی افزود: ترامپ در بازی قدرت می تواند هم تهدید و هم آوانس بدهد لذا این دو به موازات هم انجام می شود ، ترامپ از نیرویی خوشش می آید که بتواند پروژه اش را به نتیجه برساند، ترامپ زمانی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرد موفقیتش را به لحاظ اقتصادی از دست داد و 20 رتبه موقعیتش پایین آمد، پمپئو و ترامپ در رابطه با کره شمالی به موفقیت رسیدند.

متقی با اشاره به اینکه تنش های ایجاد شده در آمریکا ادامه خواهد داشت گفت: ترامپ 14 ماه است که این مدار را در پیش گرفته است و گفته می‌شود که در ماه می این وضعیت تغییر پیدا خواهد کرد.

سید حامد موسوی استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ترامپ عملاً نقش ویژه ای را برای وزارت امور خارجه قائل نیست افزود: در دولت ترامپ نقش گروه‌های نظامی و امنیتی پررنگ‌تر شده است.

وی با بیان اینکه تغییرات در آمریکا طی یکی دو ماه اخیر به سمت تندرو شدن پیش خواهد رفت خاطرنشان کرد: سیاست خارجی آمریکا تغییر بنیادین کرده است، ترامپ فرد ساختارشکنی نیست.

موسوی با اشاره به اینکه تيلرسون در خیلی از تصمیم‌گیری‌های مهم نقش نداشت گفت: آمریکا در 44 سفارت خانه خود سفیر ندارد ، بعد از گذشت ۱۴ ماه در ترکیه، عربستان، کره جنوبی، آلمان و مصر این کشور سفیر ندارد.

موسوی با بیان اینکه امروز چندین سازمان حقوق بشری آمریکا اقدامات ترامپ را محکوم کرده اند اظهار داشت: گفته می شود که مشاور امنیت ملی آمریکا به احتمال جدید طی چند هفته آینده برکنار می شود لذا تغییرات به سمت افراد تندتر پیش رفته است، قطعاً نسبت به مسائل مختلف از جمله مسئله ایران از سوی آمریکا انتظار سیاست‌های تندتری را داریم.

پروفسور رادنی شکسپیر کارشناس مسائل سیاسی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ترامپ جنگ بزرگ اقتصادی را با اروپا آغاز کرده است اظهار داشت: بازی ترامپ با اروپا در بُعد اقتصادی خیلی خطرناک است، اگر جنگ اقتصادی رخ دهند دامنه بیشتری را در برخواهد داشت.

ریچارد بیکر تحلیلگر مسائل آمریکا در ادامه برنامه، طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه ترامپ می خواهد خود را به محافظه کاران نزدیک تر کند گفت: آمریکایی‌ها سعی دارند تا جایی که می توانند بر اساس تاکتیک های جدیدشان بر علیه ایران اقدام کنند، ترامپ در قبال ایران و برخی از کشورهای دیگر تهاجمی تر شده است.

کامران نجف زاده خبرنگار صدا و سیما با اشاره به صدای لرزان تيلرسون در آخرین مصاحبه مطبوعاتی گفت: رسانه ها نحوه برکناری تيلرسون را مورد نقد قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ دیپلمات آمریکایی علاوه بر تیلرسون تاکنون اخراج شده اند افزود: برکناری تیلرسون کم کم به حاشیه می رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
amir
۲۲:۵۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
جناب اقاي متقي موافق سرسخت برجام بودند كه !!!!
آخرین اخبار