پیش بینی آژانس بین المللی انرژی درباره افزایش تقاضای جهانی نفت

‌آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت بیش از حد انتظار افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس بین المللی انرژی با انتشار گزارش ماهانه، در پیش بینی‌های قبلی خود در خصوص تقاضای جهانی برای نفت بازنگری کرد و رقم آن را مقداری افزایش داد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود خاطرنشان کرده است که روند برقراری توازن در عرضه و تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت‌ها در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، تقاضای جهانی برای نفت امسال با یک و نیم میلیون بشکه افزایش به ۹۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی در گزارش پیشین خود پیش بینی کرده بود که تقاضای جهانی برای نفت امسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. افزایش تقاضا برای نفت ناشی افزایش رشد اقتصادی است هر چند که نشانه‌های تازه حاکی از حمایت‌گرایی اقتصادی در آمریکا و در نتیجه افزایش مخاطرات جنگ تجاری در سطح جهان، چشم انداز افزایش رشد اقتصادی را به خطر خواهد انداخت.

این مسئله از آنجا جدی شده است که دونالد ترامپ‏، رئیس جمهور آمریکا به تازگی از افزایش تعرفه‌های گمرکی واردات فولاد و آلومینیم به آمریکا خبر داده است. دونالد ترامپ‏ همچنین در نظر دارد مالیات برخی کالا‌های وارداتی از چین را نیز افزایش دهد.

برعکس در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی هیچ تغییری در عرضه نفت صورت نگرفته است. عرضه نفت با توجه به آنکه تولید نفت رسی یا نفت شیل ‏- نفت غیر متعارفی که ‏‏با استفاده از فناوری ‏‏شکست ‏هیدرولیک و با ‏هزینه‌ای بالا استخراج ‏می ‏شود- افزایش یافته است، افزایش خواهد یافت.

در بخش دیگری از گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است که تولید نفت ونزوئلا امسال بیشتر از حد انتظار کاهش خواهد یافت. با توجه به اینکه این کشور اکنون با مشکلات سیاسی بی سابقه‌ای مواجه شده است اگر این میزان کاهش توسط دیگر کشور‌ها جبران نشود این امر می‌تواند به عنوان عاملی برای با کسری مواجه کردن بازار نفت نقش ایفا کند.

آژانس بین المللی انرژی با استناد به چندین شاخص از جمله نزدیک شدن ارقام عرضه و تقاضا به هم، کاهش ذخایر راهبردی نفت خام کشور‌های عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به سطح متوسط آن، رسیدن قیمت‌ها به سطحی که قابل دفاع باشند خاطر نشان کرد توازن در عرضه و تقاضا خیلی خوب پیش می‌رود.

بهای نفت در اواسط سال ۲۰۱۴ به شدت کاهش یافت اما از آن زمان به بعد روند آن افزایش یافت. به طوری که اکنون قیمت هر بشکه به طور میانگین به ۶۰ دلار رسیده است. تصمیم سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکایش شامل ۱۰ کشور غیرعضو در این سازمان نفتی از جمله روسیه، در نشست آخر سال ۲۰۱۶ برای کاهش تولید خود نقش مهمی در افزایش قیمت‌ها داشته است.

انتهای پیام/

پیش بینی افزایش تقاضای جهانی برای نفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار