رسم و رسوم دردسرساز نوروز برای نامزدها

در آغاز راه شراکت برای یک عمر زندگی در عین حال که حرمت بزرگ تر ها حفظ می شود اما سنت های دست و پا گیر نتواند شادی ها را از بین ببرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛هیچ کس منکر آن نیست که هدیه دادن عشق و علاقه را بین همسران زیاد می کند. چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «هدیه به همسر عفت او را بیشتر می کند.» و امام على علیه‏السلام هم در حدیثی دیگر می فرمایند: «هدیه دادن دوستى را به دنبال مى ‏آورد.» اما نکته ای که وجود دارد این است که هدیه دادن زمانی دلنشین خواهد بود که خود جوش باشد. اگر قرار باشد که با آمدن هر عیدی بخاطر یکسری رسم و رسومات ،عید زوجین را تلخ کنیم این عیدی گرفتن چه ارزشی خواهد داشت جز اینکه عروس و داماد هر دفعه با دیدن آن هدیه یاد آن اختلافات و جنگ و دعوا می افتند؟!


بیشتربخوانید : بايد و نبايد های ازدواج زوجين با دو دين متفاوت


مسئله بزرگ این است که در سال های اخیر هدیه دادن هم جنبه تجملاتی به خود گرفته است. در همین مسئله ی مطرح شده ،دختر از ترس خانواده اش اصرار بر خریدن طلا یا سکه برای عیدی دادن دارد و داماد هم که یا از پس خریدن این هدیه بر نمی اید و یا نمی خواهد زیر بار رسم و رسومات خانواده همسرش برود و این مسئله تنها نزاع و کمکشی را بین این دو نفر ایجاد کرده است.

سوال اصلی اینجاست که دختر و پسر با این نوع اداب و رسوم چگونه باید رفتار کنند و این اداب و رسوم تا چه حد منطقی است ؟
اول از همه به یاد داشته باشید که هدیه دادن با مناسبت و بی مناسبت الفت و مهربانی را زیاد می کند اما حتما شنیده اید که می گویند دوست مرا یاد کند با یه هل پوک! لذا هدیه ی شما حتما نباید بزرگ و گران قیمت باشد و همیشه هم نباید هدیه تان کوچک باشد بلکه باید با توجه به مناسبت های خاص برای همسرتان در حد توانتان هدیه بگیرید .

اینکه در اینجا گفته شده است که جدای از عیدی دادن ما رسم داریم که داماد باید سر تاپای عروس را بخاطر شگونی که دارد لباس و کیف و کفش و روسری و ... بخرد این از موارد نفقه به شمار می اید و نفقه تنها در ازدواج دائم برعهده ی شوهر است و زن هنگامی می‌تواند نفقه مطالبه كند كه از شوهر خود تمكین کرده باشد که البته این هم تنها نظر قانون(مطابق ماده 1102 قانون مدنی) است و این موضوع از خانواده ای به خانواده ی دیگر متفاوت است.

جدای از این موارد گفته شده در به وجود امدن چنین اختلاف نظرهایی بهتر است جوان ها به جای انکه خودشان را به دست اینگونه حرف ها بسپارند خودشان تنها با نظر و سلیقه ی خودشان به یک توافقی برسند مثلا دختر کوتاه بیایید و بگویید که نمی خواهیم رسمی را که همه انجام می دهند ما هم انجام دهیم و یا پسر کوتاه بیایید و با خریدن هدیه ای به همسرش بگویید این هدیه تنها بخاطر ارزش وجودی توست نه رسم و رسومات تحمیل شده...با یک فرهنگ و توافق درست و منطقی بسیاری از مشکلات حل می شود.

مهم این است که در آغاز راه شراکت برای یک عمر زندگی در عین حال که حرمت بزرگ تر ها حفظ می شود اما سنت های دست و پا گیر نتواند شادی ها را از بین ببرد. شادی هایی مثل اولین عید نوروز کنار هم بودن!

منبع:تبیان

انتهای پیام/

دعواهای نوروزی عقدکرده‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار