عملکرد فدراسیون بسکتبال در سال ۱۳۹۶؛

تایید حجاب، بزرگترین دستاورد بسکتبال ایران

فدراسیون بسکتبال کشورمان در سال ۹۶ شاهد اتفاقات مختلفی بوده است و تغییرات زیادی را تجربه کرده است.

حجاب، بزرگترین دستاوردی بسکتبال ایرانبه گزارش  خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان فدراسیون بسکتبال کشورمان در سال 1396 شاهد اتفاقات و تغییرات زیادی بود که در گزارش زیر به آن می پردازیم. بسکتبالی ها در این سال ها آن طور که انتظار می رود نتوانستند رضایت جامعه ورزشی کشور را جلب کنند و همواره با مسائل مختلفی رو به رو بوده اند با این حال بسیاری امیدوارند با تغییرات صورت گرفته در راس این فدراسیون شرایط بسکتبال تغییر کند این رشته دوباره بتواند به شرایط ایده آل خود بازگردد.

فروردین 1396

  • از جمله اتفاقات ماه نخست سال 96 پیگیری مسئولان فدراسیون برای جلب رضایت مسئولان فیبا برای حضور بانوان بسکتبالیست در مسابقات بین المللی بود. به همین دلیل در روز 24 فروردین بازی نمادینی برگزار شد تا نمانیده فیبا از شرایط بازی بانوان دیدن کند. سرانجام پس از پایان این این بازی فیبا رضایت خود را با این موضوع اعلام کرد تا بانوان بسکتبالیست کشورمان بتوانند در رویداد های بین المللی با حجاب حاضر شوند.
  • تیم ملی بسکتبال 3 نفره بانوان کشورمان همچنین در این ماه در نخستین تورنمنت رسمی بین المللی خود به میزبانی قزاقستان حاضر شدند.
  • رقابت های بسکتبال نوجوانان بسکتبال غرب آسیا از 30 فروردین آغاز شد و تیم ملی کشورمان توانست با شکست اردن، سوریه و عراق به قهرمانی برسد.

اردیبهشت 1396 

  • فیبا سرانجام در تاریخ 14 اردیبهشت سرانجام به صورت رسمی حجاب بانوان ایرانی را تائید کرد و بانوان بسکتبالیست ما توانستند با حجاب در رقابت های بین المللی شرکت کنند.
  • قرعه کشی انتخابی مسابقات قهرمانی جهان که قرار است در سال 2019 برگزار شود انجام شد و تیم ملی بسکتبال کشورمان با عراق، قطر و قزاقستان هم گروه شد.
  • مسابقات لیگ برتر بسکتبال کشور به ایستگاه پایانی رسید و تیم های پتروشیمی بندر امام و نفت آبادان نخستین فینال را در تاریخ 31 اردیبهشت برگزار کردند که با برد پترویی ها همراه شد.

خرداد 1396

  • مسابقات لیگ برتر بسکتبال کشور پنجم اردیبهشت به پایان رسید و تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام به عنوان قهرمانی رسید. تیم های پالایش نفت آبادان و دانشگاه آزاد هم به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند.
  • مسابقات بسکتبال کاپ آسیا قرعه کشی شد و تیم ملی بسکتبال کشورمان با تیم های سوریه، هند و اردن هم گروه شد به همین منظور اردوهای تیم ملی کشورمان برگزار شد و تیم های الف  و ب ایران برای حضور در مسابقات جام ویلیام جونز و اطلس راهی کشورهای میزبان شدند. همچنین آسمان خراشان کشورمان برای انجام 3 بازی دوستانه با تیم ملی این کشور راهی این کشور شدند.
  • ماه خرداد برای تمام رده ها ماه شلوغی بود و در این ماه تیم ملی جوانان کشورمان هم برای برپایی اردویی راهی صربستان شد.

تیر 1396

  • تیم ملی بسکتبال جوانات کشورمان که توانسته بود در رقابت های قهرمانی آسیا به عنوان قهرمانی دست یابد راهی مسابقات جهانی به میزبانی مصر شد. بسکتبالیست های جوان کشورمان در این رقابت ها نمایش خوبی نداشتند و شکست های زیادی را تجربه کردند آن ها در پایان این رقابت ها بتنها توانستند با شکست مالی به عنوان پانزدهمی دست یابند.
  • اردو ها و مسابقات تیم ملی بسکتبال کشورمان در این ماه پیگیری شد تا آسمان خراشان آماده مسابقات کاپ آسیا شوند.

مرداد 1396

  • رقابت های ویلیام جونز و اطلس کاپ در این ماه به پایان رسید و تیم ملی بسکتبال کشورمان پیش از مسابقات کاپ آسیا در یک تورنمنت دیگر با حضور قطر، چین و نماینده آمریکا حاضر شد و پس از آن راهی لبنان شد. آسمان خراشان کشورمان در این رقابت ها حاضر شدند و توانستند شروع خوبی داشته باشند آن ها در مرحله مقدماتی نمایش خوبی داشتند و با پیروزی در تمام بازی ها به عنوان صدر نشین راهی مرحله بعدی شدند. شاگردان مهران حاتمی در ادامه هم خوب بودند و با شکست لبنان میزبان و کره جنوبی به فینال راه یافتند. آسمان خراشان کشورمان اما در فینال به تیم ملی استرالیایی برخوردند که نخستین حضورشان را در یک تورنومنت آسیایی تجربه می کردند. شاگردان حاتمی با قبول شکست در بازی فینال به عنوان نایب قهرمانی دست یافتند.

شهریور 1396

  • رقابت های بسکتبال زیر 17 سال غرب آسیا به میزبانی تهران با حضور تیم های ایران، اردن ، عراق و سوریه برگزار شد و تیم ملی کشورمان توانست بدون مشکل به عنوان قهرمانی دست یابد.
  • رقابت های بسکتبال قهرمانی باشگاه های آسیا با حضور تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام آغاز شد و نماینده کشورمان توانست شروع خوبی داشته باشد اما آن ها در مرحله نیمه نهایی از رقیب لبنانی خود یعنی الریاضی شکست خوردند تا نتوانند به فینال راه یباند. شاگردان شاهین طبع در ادامه هم ناموفق بودند و با شکست مقابل نماینده قزاقستان به عنوان چهارمی آسیا دست یافتند.
  • تیم ملی بسکتبال 3 نفره بانوان کشورمان در این ماه راهی مسابقات داخل سالن آسیا به میزبانی ترکمنستان شد و بازی های خوبی را به نمایش گذاشت. بانوان بسکتبالیست کشورمان اما در این رقابت ها مغلوب تیم میزبان شدند و نتوانستند صاحب جایگاه شوند.

مهر 1396

  • قرعه کشی مسابقات لیگ برتر بسکتبال انجام و قرار شد تا این مسابقات از 24 مهر با حضور 9 تیم آغاز شود. البته استارت مسابقات لیگ بی حاشیه هم نبود و اظهارات رئیس وقت فدراسیون درباره ممنوع بودن حضور هواداران تیم میهمان در سالن میزبان حاشیه ساز شد. همچنین رقابت های لیگ بسکتبال بانوان با حضور 5 تیم آغاز شد.
  • دیگر اتفاق حاشیه ساز این ماه حضور تیم ملی زیر 16 سال بانوان کشورمان در رقابت های قهرمانی آسیا به میزبانی هند بود. بانوان بسکتبالیست ایرانی در حالی عازم هند شدند که به دلیل بدهی فدراسیون به فیبا ممکن بود نتوانند در این رقابت حاضر شوند. سرانجام با پیگیری این مسئله حل شد و بانوان بسکتبالیست ایرانی در این رقابت ها شرکت کرد.
  • دختران بسکتبالیست کشورمان در این رقابت ها موفق شدند مقابل نپال و سریلانکا به برتری برسند و با شکست مقابل تیم های هند، مالزی و قزاقستان در پایان به عنوان چهارمی دست یافتند.

آبان 1396

  • مسابقات لیگ برتر آقایان کشور در نیم فصل نخست با قهرمانی پتروشیمی بندر امام به پایان رسید و به همین دلیل اردوی تیم ملی کشورمان برای حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2019 آغاز شد.همچنین در این ماه از تیم ملی بسکتبال 3 نفره بانوان کشورمان برای حضور در رقابت های جهانی فیلیپین دعوت به عمل آمد.

آذر 1396

  • محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال سرانجام مجبور شد پس از سال ها حضور در راس این فدراسیون به دلیل اجرای منع به کار گیری بازنشستگان از فدراسیون بسکتبال برود و نصرالله پریچهر به عنوان سرپرست موقت انتخاب شد. همچنین چندی بعد ثبت نام کاندیدا انجام شد و در نهایت 24 کاندیدا ثبت نام کردند که جای تعجب داشت. 

دی 1396

  • تیم ملی بسکتبال کشورمان پس از آن که موفق شد تیم ملی قطر را در نخستین دیدار خود در رقابت های انتخابی جام جهانی 2019 چین شکست دهد در اردن به مصاف عراق رفت و در یک بازی عجیب مغلوب تیم ملی این کشور شد. همین مسئله باعث شد تا مهران حاتمی که با تیم ملی بسکتبال به عنوان نایب قهرمانی کاپ آسیا رسیده بود از این سمت کنار رود.
  • انتخابات فدراسیون بسکتبال با حواشی مختلفی همراه بود که از جمله آن ها می توان به تعداد افراد دارای صلاحیت اشاره کرد که چنیدین بار تغییر کرد. سرانجام انتخابات این فدراسیون روز 23 دی برگزار شد و رامین طباطبائی با کسب 23 رای از 41 ماخوذه رئیس جدید فدراسیون بسکتبال شد.

بهمن 1396

  • انتخاب رامین طباطبائی در فدراسیون بسکتبال سبب شد تا تغییراتی در این فدراسیون شکل بگیرد که از جمله آن تغییر در کمیته داوران، مسابقات و انضباطی بود همچنین فاطمه حسن زاده هم که مدت ها به عنوان نایب رئیس بانوان فعالیت می کرد کناره گیری کرد.
  • اردوی تیم ملی نوجوانان بسکتبال کشورمان با حضور 19 بسکتبالیست پیگیری شد.
  • مسابقات نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال پیگیری شد و در نهایت تیم های مهرام و شهرداری تبریز به فینال رسیدند. همچنین تیم های پتروشیمی بندر امام و پالایش نفت آبادان که در دوره گذشته دیدار فینال را برگزار کرده بودند برای کسب مدال برنز به مصاف یکدیگر رفتند و سرانجام شاگردان مهران شاهین طبع به عنوان سومی دست یافتند. تیم بسکتبال مهرام هم در دیدار فینال لیگ برتر در مجموع 5 بازی با نتیجه 3 - 2 شکست خورد تا شاگردان مهران حاتمی به نخستین قهرمانی خود در رقابت های لیگ برتر دست یابند.
  • پس از پایان رقابت های لیگ برتر بسکتبال کشور مهران شاهین طبع به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. همچنین فرزاد کوهیان سرمربی تیم دانشگاه آزاد هم در کنار او مشغول به فعالیت شد. این اتفاق در حالی رخ داد که مهران شاهین طبع در هیچ کدام از تورنومنت های سال 96 نتوانست با تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام به عنوان قهرمانی دست یابد. همچنین مهران حاتمی هم توانسته بود نتایج خوبی با تیم ملی کسب کند.
  • تیم ملی بسکتبال جوانان کشورمان موفق شد در رقابت های جوانان غرب آسیا که با حضور تیم های اردن، عراق، سوریه   برگزار می شد به عنوان قهرمانی دست یابد.
  • فریده شجاعی همسر مرحوم منصور پور حیدری هم از سوی رامین طباطبائی به عنوان نایب رئیس بانوان انتخاب شد.
  • از دیگر اخبار این ماه می توان به انتخاب اعضای کمیته فنی فدراسیون اشاره کرد.

اسفند 1396

  • حریفان تیم ملی بسکتبال 3 نفره بانوان کشورمان در رقابت های قهرمانی جهان مشخص شدند و تیم ملی کشورمان با تیم های آندورا، چک و آمریکا هم گروه شد.
  • تیم ملی بسکتبال مردان کشورمان در این ماه 2 بازی با تیم های قزاقستان و عراق در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2019 چین برگزار کرد و و توانست به 2 پیروزی ارزشمند دست یابد. همچنین از جمله اتفاقات مهم این ماه می توان به حضور خانواده ها و بانوان هوادار تیم ملی بسکتبال در سالن مسابقه با عراق اشاره کرد.
  • تیم ملی بسکتبال نوجوانان کشورمان برای برپایی اردو و انجام بازی دوستانه راهی صربستان شد.
  • تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام برای حضور در مسابقات قهرمانی بسکتبال غرب آسیا راهی لبنان شد و به مصاف تیم های الریاضی لبنان ، الجیش سوریه و رام الله فلسطین رفت.

انتهای پیام /

عملکرد فدراسیون بسکتبال در سال 96

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار