عملکرد ذوب آهن در سال ۹۶؛

فراز و فرود‌های شاگردان قلعه نویی در آسیا

سبزپوشان اصفهانی در سالی که گذشت، هفته‌های پر فراز و نشیبی را سپری کردند.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سال خوب ذوب آهن اصفهان با هدایت امیر قلعه نویی می توانست با پیروزی در بازی پایانی سال 96 در لیگ قهرمانان آسیا رویایی تر شود اما باخت 3 بر صفر مقابل الوحده موفقیت این تیم را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا ذوبی ها با نگرانی بیشتری به صعودشان از گروه فکر کنند.

ذوب آهن در سال 96 با هدایت مجتبی حسینی سرانجام در یک رقابت نزدیک و فشرده با سپاهان توانست در جایگاه چهارم جدول شانزدهمین دوره لیگ برتر قرار بگیرد. اهمیت قرار گرفتن در این جایگاه زمانی مشخص شد که قهرمان جام حذفی یعنی تیم بحران زده نفت تهران از حضور در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد و پس از آن ذوب آهن که در لیگ شانزدهم چهارم شده بود به عنوان آخرین نماینده کشورمان به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شد.

پس از پایان لیگ شانزدهم، مسئولان باشگاه ذوب آهن که از عملکرد مجتبی حسینی در لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا رضایت چندانی نداشتند تصمیم گرفتند یک سرمربی مطرح را جایگزین او کنند. نام هایی چون امیر قلعه نویی، امید نمازی، مجید صالح و دراگان اسکوچیچ به عنوان گزینه های هدایت سبزپوشان اصفهانی مطرح شد و سرانجام پس از مدتی قلعه نویی که لقب پرافتخارترین مربی ادوار لیگ را یدک می کشد به عنوان سرمربی جدید ذوبی ها انتخاب شد.

قلعه نویی اگرچه در استقلال و سپاهان موفق بود اما در تراکتورسازی بدون کسب جام به کار خود پایان داده بود. او که طبق گفته خودش از زمان حضورش در اصفهان خاطرات خوشی داشت برای گرفتن جام و تکرار خاطرات شیرینش به اصفهان بازگشت و این بار هدایت ذوب آهن را برعهده گرفت.

شاگردان قلعه نویی لیگ هفدهم را با تساوی برابر مشکی پوشان آغاز کردند و پیروزی مقابل گسترش فولاد و سپس تساوی برابر پیکان کمی هواداران ذوب آهن را امیدوار کرد اما شکست در دربی اصفهان اصلا برای آنها خوشایند نبود. برد قاطع 6 بر صفر مقابل استقلال خوزستان دوباره روحیه خوبی به قلعه نویی و تیمش تزریق کرد اما پس از آن سریال تساوی های ذوب آهن باعث شد تا این تیم در پایان نیم فصل اول در جدول جایگاهی بهتر از نهمی نداشته باشد و قلعه نویی به لحاظ آماری بدترین نیم فصل فوتبالی اش را پشت سر بگذارد. ذوب آهن همچنین در جام حذفی نیز ناکام بود و در مرحله یک شانزدهم نهایی مقابل فجر سپاسی شیراز در ضربات پنالتی مغلوب و حذف شد.

هواداران ذوب آهن از قرار گرفتن تیمشان در رده نهم و حذف زودهنگام از جام حذفی به هیچ عنوان راضی نبودند و اعتقاد داشتند که دیگر دوران مربیانی مثل قلعه نویی تمام شده و باشگاه باید قرارداد او را فسخ کند اما هیئت مدیره ذوب آهن به حمایت از سرمربی ادامه داد. قلعه نویی نیز قول داد که در صورت جذب چند مهره جدید در نقل و انتقالات نیم فصل، ذوب آهن نتایج بهتری کسب می کند و در نیم فصل دوم به کسب سهمیه آسیا می اندیشد.

با پایان نیم فصل اول، چهره هایی همچون احسان پهلوان، دانیال اسماعیلی فر و مهدی مهدی پور برای پشت سر گذاشتن خدمت سربازی راهی تراکتورسازی تبریز شدند و بازیکنان جدیدی مثل بختیار رحمانی، میلاد فخرالدینی، کی روش استنلی، اکبر ایمانی و خالد شفیعی به ذوب آهن پیوستند.

نیم فصل دوم برای ذوبی ها با تساوی خانگی برابر مشکی پوشان آغاز شد اما روزهای خوب قلعه نویی و تیمش از هفته هفدهم و پیروزی برابر گسترش فولاد فرارسید. 6 پیروزی پیاپی برابر گسترش فولاد، پیکان، سپاهان، صنعت نفت آبادان، استقلال خوزستان و استقلال تهران باعث شد تا ذوب آهن از رتبه نهم به جایگاه دوم جدول صعود کند و بهترین تیم نیم فصل دوم لقب بگیرد. در ادامه حتی باخت به سایپا هم نتوانست روند رو به رشد ذوبی ها را متوقف کند و آنها سپس برابر پدیده نیز برد دیگری به دست آوردند و در آخرین بازی سال 96 در لیگ نیز، تیم پارس جنوبی جم را با تساوی بدون گل متوقف کردند تا سال را با نایب قهرمانی در لیگ به پایان برسانند.

برد آسان برابر آیزاول هند در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا باعث راهیابی شاگردان قلعه نویی به مرحله گروهی شد. ذوب آهن در بازی اول آسیایی اش نتیجه را به تیم الدحیل قطر واگذار کرد اما پس از آن توانست مقابل لوکوموتیو ازبکستان و الوحده امارات دو پیروزی دلچسب خانگی به دست آورد. هر چند باخت 3 بر صفر در نخستین بازی دور برگشت برابر الوحده کمی کار را برای ذوب آهن سخت کرد و سرنوشت صعود این تیم از گروه، به 2 بازی آخر موکول شد.

ذوب آهن در سال 97 برای نایب قهرمانی در لیگ و کسب سهمیه آسیا، رقابت نفسگیری با تیم های استقلال، پیکان و سایپا دارد و باید دید لیگ هفدهم برای امیر قلعه نویی و شاگردانش چگونه به پایان می رسد. در لیگ قهرمانان آسیا نیز ذوبی ها پس از الدحیل که با 12 امتیاز صعودش را قطعی کرده با 6 امتیاز بالاتر از لوکوموتیو و الوحده 3 امتیازی در در رده دوم قرار دارند. ذوب آهن برای صعود از گروهش 2 بازی مهم و سخت پیش رو دارد، این تیم ابتدا باید روز سه شنبه 14 فروردین 97 در ورزشگاه فولاد شهر به مصاف الدحیل قطر برود و سپس 2 هفته بعد در روز سه شنبه 28 فروردین در دیداری خارج از خانه مقابل لوکوموتیو ازبکستان صف آرایی کند.

انتهای پیام/

بررسی عملکرد تیم ذوب آهن اصفهان در سال 96

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.