چگونه کودکان خود را به میهمانی‌‎های عید ببریم؟

راضی کردن کودکان برای بردنشان به مهمانی و رفتار درست آنها خارج از خانه یکی از دغدغه‌های بزرگ والدین در روزهای عید است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ راضی کردن بچه‌ها برای رفتن به مهمانی  و رفتار آنها با میزبان و دیگر میهمانان یکی از نگرانی‌هایی است که والدین مخصوصا در این روزها مانده به عید نگران آن هستند.

عاطفه کیانی‌نژاد روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بی‌علاقگی بعضی از کودکان برای رفتن به مهمانی اظهار کرد: بیشتر بچه‌هایی که هنوز به سن نوجوانی نرسیده‌اند مهمانی رفتن را دوست دارند اما در برخی موارد ممکن است، رفتار والدین با کودک در مهمانی به گونه‌ای باشد که خاطره بدی برای کودک به جا بماند.

وی ادامه داد: عواملی مثل اینکه والدین، کودک را به خاطر سلام نکردن به میزبان تحت فشار قرار دهند، کودک در مهمانی هم بازی برای خود نداشته باشد یا اینکه والدین در میهمانی به او بی‌توجهی کنند باعث کاهش علاقه کودک به مهمانی رفتن می‌شود.

کیان‌نژاد با اشاره به این موضوع که والدین می‌توانند با بردن اسباب‌بازی به میهمانی، کودک را در طول مهمانی سرگرم نگه دارند، متذکر شد: والدین باید این نکته مهم را در نظر بگیرند که استفاده از تبلت و گوشی همراه برای کودکان زیر ۶ سال روش درستی برای سرگرمی آنها محسوب نمی‌شود، اگر کودک زیر ۶ سال است‌، باید از اسباب‌بازی برای سرگرم نگه داشتن او استفاده کرد و والدین باید توجه داشته باشند که اسباب‌بازی‌ها را به تدریج به کودک بدهند چون کودک از بازی کردن با اسباب‌بازی قبلی خسته می‌شود و اسباب بازی دیگری را طلب می‌کنند.

اهمیت تعامل والدین با کودک در طول مهمانی

وی در رابطه با اهمیت تعامل والدین با کودک در طول مهمانی اظهار کرد: والدین باید در طول مهمانی با فرزند خود تعامل داشته باشند به این صورت که هر از گاهی هر چند کوتاه احوال او را بپرسند و با او به صحبت و بازی بپردازند تا کودک احساس کند مورد توجه والدین است، در غیر این صورت ممکن است کودک دست به یک سری رفتار غیرمعمول بزنند که توجه والدین را به خود جلب کنند.

این روانشناس با بیان اینکه والدین، نباید کودک خود را به دلیل سلام نکردن تحت فشار قرار بدهند اظهار کرد: سلام نکردن کودک، نشان دهنده بی‌ادبی او نیست و اکثر بچه‌ها در حالی که سلام نمی‌دهند اما زمان خداحافظی درست خداحافظی کرده و دست تکان می‌دهند، دلیل سلام نکردن کودک به افراد جدید این است که وقتی بچه وارد محیطی می‌شود ابتدا مکان و افراد جدید را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

وی در خصوص نحوه برخورد کودکان در مواجه با مکان و افراد جدید ادامه داد: معمولا بچه‌ها نمی دانند، کجا می‌روند و قرار است با چه کسانی روبرو شوند، پس با ورود به فضای جدید معمولا متعجب می‌شوند و در ذهن خود این سوالات را مرور می‌کنند که برای چه آنجا برده شده‌اند؟ آیا افراد جدید آدم‌های قابل اعتمادی هستند؟ و آیا این آدم‌ها من را دوست دارند؟

کیان‌نژاد با بیان اینکه کودکان در برخورد با میزبان آنقدر درگیر تجزیه و تحلیل‌ها می‌شوند که سلام کردن را فراموش می‌کنند تاکید کرد: اطرافیان و پدر و مادر نباید در مورد سلام کردن کودک او را بازخواست کنند مثلا نباید بگویند سلامت کجاست؟ یا آیا سلامت را قورت دادی؟ بلکه می‌توانند با شیوه تشویقی کودک را ترغیب به سلام کردن کنند.

وی با اشاره به این موضوع که سلام کردن کودک به افراد جدید موضوع خیلی مهمی نیست و به این علت می‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم خاطرنشان کرد: در گذر زمان کودک سلام کردن به دیگران را می آموزد.

این روانشناس با اشاره به اینکه سپردن بچه‌ها به دیگران و بردن آنها به مهمانی بستگی به نوع مهمانی و سن کودک دارد، اظهار کرد: والدین بدانند که سپردن بچه‌های زیر دو سال به دیگران کار اشتباهی است از این جهت که گروه سنی زیر ۲ سال به حضور دائمی مادر نیاز دارند و در خصوص بچه‌های بزرگتر اگر والدین می‌خواهند به مراسمی بروند که شرایط آن مناسب کودکان نیست، در این رابطه والدین می‌توانند کودک را به مهمانی نبرند و به کسی بسپارند که در کنار او خوشحال است.

وی تاکید کرد: اینکه کودکان را به چه کسی بسپاریم خیلی مهم است متاسفانه آمار بالای سوء رفتار افراد با بچه ها باعث شده که در این رابطه بااحتیاط خیلی بیشتری رفتار کنیم توصیه ما این است که کودک خود را تا جایی که امکان دارد به کسی نسپارید.

خصوصیات اخلاقی در نوجوانان

این روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه میل به تنهایی در همه نوجوانان وجود دارد مگر در مواردی که تفاوت سنی والدین با نوجوان کم باشد خاطرنشان کرد: نوجوانان در این دوره دوست دارند با هم سن و سال‌های خودشان وقت بگذرانند؛ در دوره نوجوانی در کنار افراد بزرگسال بودن احساس خوبی به آنها نمی‌دهد و حس می‌کنند که زیر نظر اطرافیان هستند، به همین جهت از رفتن به مهمانی اجتناب می‌کنند البته پدر و مادرها از این که فرزندشان آنها را همراهی نمی‌کند بسیار آزرده می‌شوند.

وی در خصوص اینکه چرا بچه‌ها در مهمانی بیشتر از زمانی که در خانه هستند مشکل ایجاد می‌کنند اظهار کرد: بچه‌ها سعی می‌کنند بر اساس قوانین محیط رفتار کنند، وقتی می‌بینند که والدین در خانه میزبان آزادی عمل ندارند و به عبارتی دیگر رئیس نیستند، کود‌کان سعی می‌‎کنند از این آزادی به دست آمده به نفع خودش استفاده کنند.

کیانی نژاد در رابطه با بروز رفتار عجیب از کودکان در مهمانی‌ها  خاطرنشان کرد: بچه می‌داند بین نظر والدین و میزبان تفاوت وجود دارد پس از این شرایط سوء استفاده می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌شود پدر و مادر در مهمانی قوانین‌شان را در مورد تربیت کودک کنار بگذارند.

وی با بیان این که والدین نباید به این جهت که دیگران مداخله کرده و نمی‌گذارند پدر و مادر کار خود را انجام دهند بچه را در مهمانی تربیت کنند اظهار کرد: راه حل این است که والدین کودک، از میزبان بخواهند تا قوانین را به کودک گوشزد کند، با این کار آنها مسئولیت گوشزد کردن قوانین را به میزبان سپرده‌اند و دیگر لازم نیست بچه را کنترل کنند.

این روانشناسی کودک به در مورد پدرو مادرهایی که در مهمانی بچه‌های خود را بیشتر کنترل می‌کنند اظهار کرد: یکی از دلایل رفتار این است ‌که می‌خواهند خودشان را به دیگران نشان دهند و به همه بگویند که به تربیت بچه خود بسیار اهمیت می‌دهند، دلیل دیگر این است که والدین تصور می‌کنند اگر به کودکشان در حضور دیگران تذکر ندهند نشان دهنده این است که پدر و مادر بی‌خیالی هستند و تربیت کودکشان برایشان بی‌اهمیت است.

وی با تاکید بر این موضوع که والدین نباید برای تائید شدن توسط اطرافیان، کودک خود را تحت فشار قرار بدهند اظهار کرد:‌ یکی از دلایلی که بچه ها به مهمانی نمی‌رود این است که والدین در مهمانی سختگیر و خشن‌تر از خانه هستند و در مهمانی‌ها تبدیل به والدین دیگری می‌شوند که این رفتار والدین ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس کودک‌ شود.

کیان نژاد در خصوص این نکته که نباید نظر دیگران را در مورد تربیت کودک‌مان مداخله دهیم خاطرنشان کرد: مهمانی جای تذکر دادن به کودکان نیست، حتی اگر کسی شما را به خاطر تربیت کردن بچه‌ها در مهمانی توبیخ کرد می‌توانید با خیال راحت به آنها بگویید که مهمانی جای تربیت کودک من نیست، اینجا خانه شما است، شما می‌توانید قوانین خانه خودتان را به کودکم گوشزد کنید.

وی با اشاره به این که نباید از کودکان توقع داشته باشیم تا مثل بزرگسالان آداب و معاشرت را بلد باشند در خصوص رفتارهای خاص دوره کودکی متذکر شد: باید توجه داشته باشیم که کودک نیاز به تفریح و کنجکاوی دارد دوست دارد به وسایل مختلف دست بزنند و از همه چیز سر در بیاورد که این ناشی از کنجکاوی در هوش او تست و اگر ما این موجود را خوب بشناسیم،ناراحتی و مسائل پیش نمی‌آید.

وی یادآور شد: بهترین راه حلی که والدین می‌توانند آداب مهمانی رفتن را به کودک خود آموزش دهند این است که مهمان بازی کنند و در قالب بازی قوانین مهمانی رفتن را با کودک تمرین کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار