رئیس سازمان هواشناسی مطرح کرد:

دمای کشور 2 درجه افزایش یافته است /کاهش 44 درصدی بارندگی در سال زراعی 96-97

پرهیزگار از افزایش 2 درجه ای دمای کشور خبر داد.

کاهش 44 درصدی بارندگی در سال زراعی 96-97به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داود پرهیزگار رئیس سازمان هواشناسی عصر امروز (دوشنبه )در نشست خبری با اصحاب رسانه،اظهار کرد:شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال 2018 برابر با سوم فروردین امسال آمادگی برای پدیده های جوی و هوشیاری در مقابل اقلیم است.
 
به گفته وی اگر کشوری دچار مشکل کم بارشی و خشسالی است باید برنامه های آن به گونه ای تنظیم شود تا آسیب پذیری به حداقل ممکن برسد.
 
پرهیزگار با اشاره به اینکه رویکرد مخاطبان به اطلاعات هواشناسی از سال 92 نسبت به سال 95 ، 9 برابر افزایش یافته است،افزود:براین اساس شاهد تلفات انگشت شمار در وقوع پدیده های مخرب همچون سیل های عظیم هستیم.
 
رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: سازمان هواشناسی مطابق روال سال های گذشته در ایام تعطیلات نوروز پیش بینی هایی تهیه می کند و در قالب بوروشور در اختیار هموطنان قرار می دهد تا آنهابدانند برای مقابله با پدیده های مخرب همچون بارش های سیل آسا،هوای مه آلود،پدیده گردو خاک،رگبار رعد و برق و طوفان های گرم باد جنگل های شمالی چه واکنشی نشان دهند.
 
وی با اشاره به اینکه در سال زراعی96-97شاهد کم بارشی 44درصدی هستیم،گفت: باتوجه به وضعیت کم بارشی و خشکسالی در سال زراعی جاری باید برنامه ریزی های لازم انجام شود تا تابستان 97 را بدون مشکل سپری کنیم.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه پدیده خشسالی طی سال های اخیر به کرات رخ داده است،افزود: در 11سال اخیر هیچ سال پربارشی در تاریخ هواشناسی نداشته ایم چرا که طی این سال ها میزان بارش در حد نرمال و کمتر از میزان نرمال بوده است.
 
پرهیزگار با اشاره به پیش بینی هواشناسی در ایام نوروز گفت : از فردا تا پایان هفته تمامی نقاط کشور شاهد جوی آرام و آسمانی صاف خواهند بود و پدیده خاصی در این ایام نخواهیم داشت. در هفته دوم نیز به عنوان آینده نگری،در  نوار شمالی شاهد بارش باران خواهیم بود اما در مابقی نقاط پدیده خاصی پابرجا نخواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: گرمایش جهانی منجر به تغییر اقلیم ایران شد و بررسی ها در سازمان هواشناسی نشان می دهد که در 50سال گذشته دمای کشور 2درجه سلسیوس افزایش و بارش ها طی این سال ها 50میلی متر کاهش یافته است .
 
وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی در زمینه مصرف آب شرب،کشاورزی و صنایع افزود: در بحث توسعه باید به توان اقلیمی توجه کرد چرا که توسعه پایدار باید به گونه ای شکل بگیرد که محیط زیست دچار اختلال نشود.
 
پرهیزگار از انعقاد قرارداد 3.8میلیون یورویی با فرانسه  خبر داد و گفت: مراکز پیش بینی استان ها نیازمند یک سری خروجی اطلاعات برای کارهای روزمره است، به همین خاطر با فرانسوی ها در حال پیگیری اجرای آن هستیم.
 
انتهای پیام/
 

افزایش 9 برابری رویکرد مخاطبان به اطلاعات هواشناسی

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
توده های بارندگی ایران عمدتا از سمت دریای مدیترانه و دریای سرخ به سمت ایران وارد میشود
اما چند سالی است که توده های بارندگی از سمت دریای سرخ به سمت ایران حرکت نمی کند و فقط در عربستان میبارد
آخرین اخبار