سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟

سوغات شهر تبریز را با مطالعه این خبر بشناسید و امسال سفری جذاب به دیار ستار خان و باقرخان داشته باشید، بهترین صنایع دستی و سوغات شهر تبریز را برای عزیزان و دوستان خود خریداری نمایید.

سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز چیست؟ به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، تبریز به عنوان شهر اولین ها در شمال غرب ایران واقع است. این شهر با توجه به رشد صنعتی خود توانسته است به یکی از قطب های صنعتی کشور تبدیل گردد. اگر امسال قصد سفر به  این کلان شهر  را دارید، بد نیست با "سوغات تبریز" هم آشنا شوید.

آشنایی با شهر تبریز

 تبریز با سابقه تاریخی خود قهرمانان و پهلوانان زیادی را در دامان خود پرورانده است و همیشه موجب سربلندی ایران در دوره های تاریخی مختلف گردیده است. این کلان شهر با موقعیت مناسب اقتصادی و صنعتی خود اهمیت بسیاری در ایران دارد. وجود کارخانه های بزرگ ماشین آلات و مواد غذایی و...در تبریز و اطراف آن حائز اهمیت است. تبریز با توجه به قدمت تاریخی دیرینه اش به شهر اولین ها معروف است. در زمان های خوارزمشاهیان، ایلخانان، چوپانیان، جلایران، قراقویونلوها، آق قویونولوها، صفویه  نیز پایتخت بوده است. اوج اقتدار تبریز به دوره ایلخانیان بر می گردد،  اما تبریز به قدری دارای تاریخ و فرهنگی غنی است که بایستی  سال ها برای شناخت آن تلاش کرد. ما در این مقاله سعی داریم شما را با گوشه ای از معروف ترین سوغاتی های تبریز آشنا کنیم.

سوغاتی های خوراکی تبریز

مردم تبریز دارای تنوع غذایی بالایی هستند. به  همین خاطر برای هر سلیقه ای می توان در این شهر چیزی یافت. اگر می خواهید برای عزیزانتان از تبریز سوغاتی بخرید بهتر است سری به قنادی ها و آجیل فروشی های این شهر بزرگ بزنید. از جمله  خوراکی های خوشمزه تبریز عبارتند از باقلوا، آجیل، قرابیه، نوقا، راحت الحلقوم، پنیر و لبنیات ، اریس، لوز، شکلات تسبیحی، حلوا گردویی و عسل طبیعی.

لبینات تبریز

از مهم ترین محصولات استان آذربایجان شرقی و تبریز لبنیات تولیدی این مناطق است. معروف ترین پنیر مربوط به روستای لیقوان  ( پنیر لیقوان)  زبان زد خاص و عام بوده و پایه ای ثابت بر  سر سفره های صبحانه های ایرانی ها است.

سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟

شکلات تسبیحی سوغات خوشمزه تبریز

شکلات تسبیحی از خوشمزه ترین خوراکی های شهر تبریز است که می تواند برای سوغاتی مورد انتخاب قرار گیرد. این شیرینی خوش طعم نظر گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب کرده است. شکل این شکلات ها شبیه به تسبیح بوده و مانند آن به هم متصل شده اند. مواد اصلی و لازم این سوغاتی  شیر، شکر، گلوکز، شیر خشک، بکینگ پودر، وانیل، کره و در صورت تمایل پودر کاکائو است.

نوقا معروف ترین سوغات تبریز

سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟

نوقا به عنوان یک شیرینی سنتی در تبریز بسیار معروف است. این شیرینی خوشمزه  از خانواده گز ها بوده و از سفیده تخم مرغ ، شکر، گردو و وانیل تهیه می شود. خوردن این شیرینی و خرید  آن به عنوان سوغاتی به شما پیشنهاد می شود.

قرابیه تبریز

قرابیه یک نوع کلوچه و شیرینی  سنتی محسوب می شود که بسیار هم گران است. این  شیرینی خوشمزه  از آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و .... تهیه می شود.

باقلوای تبریز

سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟

تبریز یکی از شهرهای مهم در زمینه تهیه باقلوا به سبک باقلواهای ترکیه است. برای تهیه باقلوا به شکر، آرد، تخم مرغ، هل  و ... نیاز است که به شکل مربع و لوزی شکل تهیه می شود.

آجیل

سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟

آجیل استان آذربایجان شرقی  شهرتی جهانی دارد و به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. در این رابطه سوغات مراغه نیز اشاره شد. چهار مغز مهم آجیل های تبریز و مراغه  بادام هندی، بادام ، پسته و بادام کاغذی است . اغلب اجزای آجیل ها مانند  بادام، فندق و... در آذربایجان شرقی کشت می شود. پسته در این استان کشت نمی شود.

صنایع دستی به عنوان سوغات شهر تبریز

در تبریز نیز علاوه برخوراکی های  خوشمزه صنایع دستی هنرمندان نیز به عنوان سوغاتی این شهر محسوب می شوند. فرش تبریز با شهرت جهانی اش در صدر این هنرها قرار دارد. چرم تبریز نیز با توجه به کیفیت فوق العاده ای که دارد بسیار معروف است. سایر صنایع دستی معروف تبریز که می تواند به عنوان سوغات انتخاب شوند عبارتند از؛

فرش و قالی تبریز

سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟

قدمت فرش بافی و قالی بافی در استان آذربایجان شرقی  به دوران ایلخانی و سلجوقی بر می گردد . اما نقطه اوج این هنر در زمان صفویه و تیموری بود که در حال حاضر تبریز شهرت جهانی در صنایع فرش بافی دارد. در صفویه طرح هایی مانند  بوته، گل، سجاده ای ، ترنج و...  استفاده می شد. نقش گل عباسی معروف ترین و زیبا ترین نقوش فرش ها است که تا به امروز  در بسیاری از فرش ها مورد استفاده قرار می گیرد. ایده نوین و جالب در فرش های تبریز به چشم می خورد، چرم فرش است که بسیار مشهور شده است. در این فرش ها  چرم،ورنی و فرش با هم ادغام شده اند که به عنوان  زیرانداز تزئینی و ... در معماری داخلی خانه های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبت کاری

سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟

 

تبریز را با توجه به داشتن استادکارهای زیاد و ماهر در زمینه منبت می توان به شهرهای فعال در این عرصه قلمداد کرد. حتی در آثار تاریخی تبریز نیز از این هنر  استفاده شده است. هنری ظریف و پر زحمت که بسیار زیبا و با ارزش است.

قلم زنی

 

قلم زنی به هنر کنده کاری، نقش اندازی بر روی ظروف فلزی مانند طلا، مس، نقره و برنج  گفته می شود. قدمت این هنر با ارزش به سیت ها و سکاها بر می گردد. به طور کلی قلم زنی در ایران بر دو سبک تبریزی و اصفهانی صورت می گیرد. در تبریز  حرکت و فشار مچ دست و در سبک اصفهانی  از چکش کاری  استفاده می شود. به همین خاطر  قلم زنی های تبریز دارای سطحی صاف، کم عمق و ظریف هستند. پس قلم زنی  تبریز می تواند نفیس ترین سوغات تبریز باشد.

ورنی بافی

 بافتن ورنی از صنایع دستی منحصر به فرد تبریز است. این هنر دستی توسط بانوان عشایری بافته می شود. ورنی شبیه به فرش بدون پرز یا گلیم یک رو است. قدمت این هنر بی نظیر به صدها سال پیش باز می گردد  مناطقی هم چون اهر و ارسباران بیشترین بافندگان ورنی را دارا هستند.

 چرم تبریز

سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟

چرم تبریز در جهان شناخته شده است و بسیاری از تولیدکنندگان با شرکت های خارجی همکاری دارند.

گلیم بافی در تبریز

سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟

گلیم بافی از هنر های دستی سنتی و قدیمی تبریز و خطه آذربایجان است. برای تهیه گلیم از پشم گوسفندان، موی بز و ابریشم استفاده می شود. گلیم شاهسون مشهورترین گلیم تبریز است که در  آن از نگاره های برجسته و بزرگ با نواره های باریک استفاده می گردد.

سفال و سرامیک

سوغات شهر تبریز/بهترین سوغات شهر تبریز و صنایع دستی معروف آن چیست؟

تبریز از شهر های فعال تولید سفال و سرامیک در ایران است. کیفیت سفال تبریز زبانزد عام و خاص بوده و می تواند سوغات خوبی برای عزیزانتان باشد.

امید داریم با سفر به  شهر و دیار استاد شهریار  و دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی تبریز سوغات و یادگاری های به ماندنی را برای عزیزانتان انتخاب و هدیه دهید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمیه رضایی
۲۰:۵۸ ۰۱ دی ۱۳۹۷
به نظر من این مطالب عالی بودند
استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۶ تير ۱۳۹۷
یاشاسین تبریز