برپایی بازار نوروزی عیدیا در بهبهان

رئیس میراث فرهنگی بهبهان از برپایی بازار نوروزی عیدیا در این شهرستان به مناسبت آغاز سال نو خبر داد.

کبری ابوعلی، رئیس میراث فرهنگی بهبهان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه یکی از آداب و رسوم شهرستان بهبهان برپایی بازار عیدیا است بیان داشت: عیدیا" به معنی "عیدی‎ها" بازاری مختص کودکان است.

وی با اشاره به اینکه این بازار در اولین روز عید نوروز هر سال تشکیل می ‎شود تصریح کرد: ریشه این رسم در متون تاریخی و کهن آمده است و نشان‎ دهنده عمق دیرینگی این رسم در بهبهان است که شاید در دیگر نقاط کشور منسوخ شده، ولی همچنان در این بخش از ایران پابرجا است.

ابوعلی در ادامه اذعان داشت: از طرفی نشان دهنده اهمیتی است که ایرانیان به کودکان می‌ دادند و همچنین درایت آنان برای حفظ سنت نیکوی نوروز از طریق آموزش عملی به کودکان در قالب بازی و جشن را نشان می‌دهد.

رئیس میراث فرهنگی بهبهان اظهار کرد: این رسم بجامانده از قدیم معمولاً هر سال در نخستین روز از سال نو در محل میدانی بی‎ بی‎ خدیجه بصورت دستفروشی انواع عروسک، اسباب‎بازی، تنقلات، پوشاک و غیره توسط فروشندگان برگزار می‌ گردد.

این مقام مسئول گفت: امسال در نخستین روز از سال 97 مجموعه اداره میراث فرهنگی در کنار دیگر مسئولان در بازدیدی از این بازار دیدن کردند و ضمن تبریک سال نو به همشهریان و بازدید از رسوم محلی، در جریان وضعیت برپایی این مراسم قدیمی قرار گرفتند.

انتهای پیام/گ

بازار نوروزی عیدیا در بهبهان بر پا شد

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.