با کارآفرینان جوان؛

راه اندازی کسب و کاری بزرگ با سرمایه ای اندک/ برزگر: قرار نیست همه کارمند شویم

یک کارآفرین برتر جوان مهم‌ترین اصل برای اشتغال‌زایی را ماهر بودن در حرفه‌ای مشخص دانست.

قرار نیست همه کارمند شویم/ اشتغالزایی بیش از سرمایه نیازمند مهارت استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مشکل اشتغال و نبود شغلی متناسب با رشته تحصیلی چالشی است که امروزه قریب به اتفاق جوانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛  هرچند مدتی است اهمیت کارآفرینی و توسعه آموزش‌های مهارتی در جامعه جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و در برنامه‌های کلان کشور از جمله برنامه ششم توسعه سهم قابل توجهی برای آموزش‌های مهارتی به چشم می‌خورد که بر اساس آن باید نیمی از دانش‌آموزان در پایان این برنامه در این رشته‌ها تحصیل کنند.

سابقه آموزش‌های مهارتی در کشور چندان نوپا نیست، اما برخی تفکرات کهنه گرایش به این رشته‌ها را در مدرسه و دانشگاه کاهش داده بود و امروز بحران بیکاری جوانان را به سمت آموزش مهارتی سوق می‌دهد.

سمیه برزگر، کارآفرین برتر استان خراسان شمالی در رشته چرم و پوشاک، متولد ۱۳۶۳ است که از دوره دبیرستان آموزش‌های مهارتی را انتخاب کرده و در این مسیر حرکت کرد و در نهایت اکنون ضمن اشتغال‌زایی جز وکارآفرینان برتر کشور محسوب می‌شود.

با وی گفت‌و گویی داشتیم تا از چند و چون فعالیت و اهدافش برای حرکت در این مسیر جویا شویم.

سوال: خانم برزگر از خودتان بگویید و چه شد که در رشته چرم و پوشاک فعالیت کردید؟

برزگر:  پس از اتمام دوره راهنمایی در هنرستان کار دانش مشغول به تحصیل شدم که ابتدا در هنرستان رشته کامپیوتر را شروع کردم و پس از آن به طراحی دوخت تغییر رشته دادم و این مسیر را ادامه دادم و در دانشگاه کاردانی طراحی پارچه، کارشناسی تکنولوژی طراحی پارچه و کارشناسی ارشد طراحی پارچه را دنبال کردم و اکنون هم در این زمینه فعالیت می‌کنم.

البته در دوره پیش از دبیرستان به رشته گرافیک علاقه‌مند بودم، اما به دلیل اینکه در شهرما این رشته وجود نداشت کامپیوتر را انتخاب کردم که بعد از اخذ دیپلم، تغییر رشته دادم و وارد رشته طراحی دوخت شدم.

فعالیت‌های مهارتی نسبت به رشته‌های نظری از نظر کسب و کار شرایط بهتری دارند

سوال: واکنش خانواده برای ورود به هنرستان چه بود؟

برزگر: در خانواده رشته‌های هنری طرفدار زیادی داشت و حتی مادرم هم رشته طراحی دوخت و پارچه را دنبال می‌کرد، بنابراین شرایط با تشویق خانواده برای این انتخابم مواجه بودم علاوه بر این مسئله رشته‌های مهارتی بخشی از نیاز‌های جامعه را برطرف می‌کند پس برای اشتغال شرایط بهتری وجود داشت تا اینکه رشته‌های نظری را برای دبیرستان انتخاب می‌کردم.

سوال: از چه زمانی وارد بازار کار شدید؟

برزگر: از زمان دانشجویی در دوره کارشناسی با کارآموزی وارد بازار کار شدم که ابتدا کار چرم انجام می‌دادم و به‌ تدریج با رونق گرفتن این کار زمینه فعالیت‌ها گسترش پیدا کرد.

سوال: سرمایه کار را چطور تأمین کردید؟

برزگر: در ابتدای کار با خرده چرم‌های موجود فعالیت طراحی دوخت را انجام می‌دادم و به تدریج کارم توسعه پیدا کرد و سرمایه بیشتری را برای این موضوع در نظر گرفتم و هفت سالی که در حال فعالیت هستم تنها طی سه سال گذشته بوده است که از تسهیلاتی برای کارم استفاده کردم.

سوال: چطور به‌عنوان کارآفرین برتر انتخاب شدید و ملاک این انتخاب چه بود؟

برزگر: بعد از اینکه کارم را از چرم‌دوزی در مقیاس کوچک آغاز کردم به‌تدریج سفارش‌ها افزایش پیدا کرد و وارد کار لباس شدم و طراحی در این زمینه را آغاز کردم در واقع در ابتدای کار از یک اتاق کوچک در خانه کار را شروع کردم، اما به‌تدریج حوزه فعالیت‌ها و حتی محیط کارم توسعه پیدا کرد و توانستم در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در صنعت مد و لباس شرکت کنم.

علاوه بر فعالیت طراحی که دارم دوره‌های آموزشی برای علاقه مندی به این حوزه‌ها جزو برنامه‌های من قرار دارد و مجموعه این فعالیت‌ها باعث شد به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شوم.

سوال: از نظر شما چه رشته‌ای برای کارآفرینی رونق اقتصادی بهتری دارد؟

برزگر: به‌طور کلی فعالیت‌های مهارتی نسبت به رشته‌های نظری از نظر کسب و کار شرایط بهتری دارند و از کوچکترین کار هنری می‌توان درآمدزایی کرد و قرار نیست همه ما کارمند شویم بنابر در انتخاب رشته برای مدرسه و دانشگاه نگاه وسیعی به آینده داشته باشیم.

سوال: صحبت شما به عنوان کارآفرین جوان با دانش‌آموزان و دانشجویان چیست؟

برزگر:  جوانان معمولا از نظر تحصیلات در سطح خوبی قرار دارند، اما مشکلات اشتغال برای آن‌ها وجود ندارد، با توجه به این شرایط آنها باید توجه داشته باشند که یک مهارتی را باید بیاموزند تا بتوانند از این طریق برای خود اشتغال‌زایی کنند همانطور که خودم این مسیر را طی کردم و اکنون از نتیجه کار رضایت دارم چرا که با کمترین سرمایه و صرفاً با تکیه بر مهارتی که آموخته بودم کارم را آغاز کردم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار