باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ظرفیت بالای استان اصفهان در حمایت از کالای ایرانی

در استان اصفهان ظرفیت های بالایی در حوزه صنایع دستی و صنعتی وجود دارد که می توان از این ظرفیت بالا در راستای تحقق نام گذاری مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی استفاده کرد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، استان اصفهان به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور و به لحاظ وسعت به عنوان یکی از قطب های اقتصادی کشور محسوب می شود ؛ وجود صنایع بزرگ و مادری همچون ذوب آهن و فولاد مبارکه ، پالایشگاه بزرگ اصفهان ، کارخانه های سیمان ،موزاییک ، سنگ و  کارخانه مواد غذایی در شهرک صنعتی مبارکه  تنها گوشه ای از کارخانه ها و صنایع بزرگی است که در این استان وجود دارد.

از کارخانه و صنایع صنعتی فاصله می گیرم و به قلب نصف جهان به میدان نقش جهان نمایشگاه بزرگ صنایع دستی سری می زنیم ؛ البته تنها صنایع دستی در اصفهان معطوف به میدان نقش جهان نیست بلکه در گوشه و کنار اصفهان و حتی استان هنرمندانی عاشق، صنایعی دستی بی نظیری را خلق می کنند.

صنایع دستی اصفهان نماد واقعی تولید داخلی

196رسته صنایع دستی در این استان نمونه دیگری برای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی است ؛ صنایع دستی که در مقطعی نیز با بی مهری های مواجه بود به طوریکه کالای چینی مشابه و بی کیفیت با تقلید کالای ایرانی تمامی فروشگاه های اصفهان را تسخیر کرده بود که البته با تدابیر مدیریتی استان در چند سال گذشته این موضوع کم رنگ تر شده و صنایع دستی داخلی جایگاه بیشتری در مغازه های میدان امام پیدا کرده است.

ظرفیت بالای استان اصفهان در حمایت از کالای ایرانی

 

سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت : چندین سال است که مقام معظم رهبری نام گذاری های سال را بر مبانی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی انتخاب می کنند و همه ما باید برای رفع دغدغه مقام معظم رهبری مبنی برحمایت از تولید داخلی تلاش کنیم و همه آحاد مردم می توانند برای تحقق شعار سال نقش اساسی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه باید نگرش مردم نسبت به خرید کالای ایرانی تغییر کند افزود: چشم هم چشم های درباره خرید کالای خارجی باید کنار گذاشت و در منازل از کالای داخلی استفاده شود تا فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در جامعه نهادینه شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت : در حال حاضر کارخانه های ما شرایط خوبی ندارند و بعضی از آنها در آستانه تعطیلی هستند و امیدواریم با عزم همگانی برای تحقق شعار امسال رونق اقتصادی به بازار داخلی برگردد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه 97 مجلس حمایت از تولید کننده داخلی را لحاظ کرده است افزود: دولت باید به نحوی تسهیلات به صنعتگر اختصاص دهد تا تولید کننده نیز بتواند کالایی با کیفیت و در حد تولید خارجی به بازار عرضه کند .

وی با بیان اینکه برای تحقق شعار امسال رسانه ها ، مطبوعات ، خطیبان و علما ، آموزش و پرورش و دانشگاهیان می توانند نقش اساسی ایفا کنند افزود: البته تولید کننده باید برای تولیدکالای با کیفیت تلاش کند؛ حمایت از تولید ملی به این معنا نیست که تولید کننده نیز کالای بی کیفیت تولید کنند و انتظار داشته باشد تا مصرف کننده آن را خریداری کند.

وی بیان داشت : باید از کشور های مثل ژاپن ، چین و کره الگو بگیریم و همانند آنها از کالاهای تولید داخل استفاده کنیم.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: البته در این مسیر باید از واردات بی رویه قاچاق جلوگیری کرد و همان طور که شعار مرگ بر آمریکا می دهیم از کالای آنها نیز استفاده نکنیم.

وی با بیان اینکه استان اصفهان ظرفیت بالایی برای حمایت از تولید داخل دارد افزود: صنایع دستی ، کشاورزی ، کارخانه ها و صنایع مختلف در اصفهان همگی ظرفیت هایی هستند که می توانند در استان ایجاد اشتغال کنند.

فولادگر رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل نیز ۴۴ نیز به استفاده از توان داخلی برای حمایت از تولید ایرانی اشاره کردو افزود: در سال‌های اخیر قوانین متعددی ازجمله استفاده حداکثری از توان داخلی، بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع تولید مورد تصویب قرارگرفته که باید بر نحوه اجرای آن نظارت کرد.

فولادگر یادآور شد: گزارش نظارت بر اجرای قانون، رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار آماده قرائت در صحن علنی مجلس است و بررسی‌های کمیسیون در قانون حداکثر استفاده از توان داخلی نیز ادامه دارد و هفته‌های آغازین سال جدید، در صحن علنی قرائت خواهد شد.

 

ظرفیت بالای استان اصفهان در حمایت از کالای ایرانی 

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان بیان داشت: همه نهادها در تحقق این شعار نقش دارند اما نقش دولت به‌عنوان مجری قوانین، بیشتر است و باید حمایت‌های لازم از تولید در سال جدید صورت پذیرد. 

برای اینکه نظر مردم شهر در خصوص استفاده از کالای ایرانی را جویا شوم سری به بازار لوازم خانگی اصفهان که در قلب بازار اصفهان واقع شده زدم ؛ به کوچه مشیر یخچال محله ای آشنا از لوازم خانگی برای اصفهانی ها سر زدم و زوج جوانی را دیدم که در حال خرید یخچال با برند معروف کره ای بودند جلوتر رفتم و از آنها سوال کردم که چرا از کالای ایرانی که کنار برند خارجی است خرید نمی کنید این طور پاسخ دادند که برند ایرانی به دلیل مونتاژ ( سر هم کردن و وصل کردن) بسیار بی کیفیت است و این خانواده معتقد بودند که شرکت ایرانی توانایی ساخت کامل و با اطمینان لوازم خانگی را ندارد و قیمت آن نیز تفاوت چندانی ندارد و علت بی رغبتی آنها به خرید کالای ایرانی بی کیفیت بودن آن است.

کمی جلوتر رفتم و به فروشگاه رسیدم که تولیدات داخلی لوازم خانگی را عرضه می کرد و با  احمدی فروشنده فروشگاه هم کلام شد و نظرش درباره کیفیت لوازم خانگی موجود در فروشگاهش جویا شدم.

چشم هم چشمی ها علت نخریدن کالای ایرانی

به گفته  احمدی ذهنیت مردم درباره کیفیت پایین کالای ایرانی اشتباه است و چند سالی است که تولید کنندگان ایرانی توانسته اند محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه کنند و در مقایسه با گذشته کیفیت ها بهتر شده و ما این موضوع مراجعه کمتر برای تعمیر استفاده از ضمانت متوجه شدیم البته هنوز در بسیاری از کالاها همچون تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی برند ایرانی موفق نبوده اما در کالاهای یخچال ، اجاق گاز ، ماشین های لباس شویی و ظرف شویی برند ایرانی کم از برند خارجی ندارد و البته نگاه مردم نیز باید تغییر کند و چشم هم چشمی ها را کنار بگذارند.

 

ظرفیت بالای استان اصفهان در حمایت از کالای ایرانی 

این فروشنده گفت : بسیاری از خانواده ها که برای خرید نو عروسان مراجعه می کنند تاکید بر خرید جنس خارجی دارند و حتی در گفته هایشان شنیده می شود که فلان کس یخچال با برند معروفی دارد و ما نیز حتما باید همان را بخریم.

مقام معظم رهبری در اجتماع عظیم مردمی در حرم رضوی با هدف گذاری امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی بیان داشتند: باید اقتصاد کشور را به‌گونه‌ای از نفت مستقل کنیم که اختیار نفت در دست ما باشد، نه اختیار ما در دست نفت. نباید اجازه دهیم دشمنان با سوءاستفاده از این حربه و با اعمال تحریم و سیاست‌هایی همچون کاهش قیمت نفت، کار را دشوار کنند.

ایشان تأثیر مخرب واردات بر تولید را کاملاً اساسی خواندند و افزودند: جنس خارجی مثل سیل وارد می شود و آن وقت از بیکاری هم انتقاد می کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: همه باید بر اقتصاد ملی و مصرف جنس داخلی تعصب داشته باشند و اگر جوانان همان‌قدر که در فوتبال و طرفداری از آبی و قرمز یا برخی باشگاههای خارجی تعصب دارند، بر اقتصاد داخلی و استفاده از تولید ملی نیز متعصب باشند، اقتصاد کشور اصلاح خواهد شد.

با الگو پذیری از بیانات گوهر بار مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق و همچنین تعصب به کالای ایران و وجود چنین ظرفیت ارزشمندی در اصفهان همه مردم از مصرف کننده تا تولید کننده باید با تعصب به اصفهان و ایران به سمت مصرف کالای داخلی بروند و البته مسوولان استانی نیز باید جلوی قاچاق را بگیرند. 

گزارش از سیدامیرمهدی ساب چیان

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.