هنر، زیباترین جلوه بیان ارزش های انقلاب اسلامی

تبیین ارزش های انقلاب ، مهم ترین وظیفه هنر انقلابی است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ از آنجایی که ریشه‌های انقلاب اسلامی بر جهان‌بینی اسلامی استوار است، ارتباط بین هنر و جهان‌بینی اسلامی بیش از هر زمان دیگر شکوفا و توسعه پیدا کرده است. هنرمندان توانستند بسیاری از مفاهیم معنوی و حماسه‌های دفاع‌مقدس را به صورتی نمادین در قالب نقش و رنگ و کلام، مبتنی بر اصول زیباشناختی ارائه کنند.
با مقایسه و بررسی هنرهای دوره انقلاب اسلامی، مشاهده می‌شود در بسیاری از موارد، عناصر و الگوهای کهن (سنتی) در آثار هنری این دوره حضور جدی دارد. از طرفی هم با روشی گزینشی و با حفظ ویژگی‌های هنری خویش، ضرورت توجه به هنر مدرن که در فرهنگ و هنر معاصر رسوخ کرده را نیز نادیده نگرفته‌اند.
در این آثار نه آن شیفتگی بیش از حد نسبت به میراث گذشته خود و نه هجومی متعصبانه به هنر مدرن دیده می‌شود. هنرمند با شناختن میراث هنری خویش، به هنر غرب از منظر فرهنگ و سنت خود و در چارچوب میراث گذشته نگاه می‌کند. هنرمند با این گزینش سعی در بازسازی و به روز کردن میراث کهن خویش دارد. به عبارتی هنرمند، آموزه‌ها هنری خود را منطبق بر ارزش‌ها و سنت‌های کهن تعدیل می‌کند.
در حقیقت دوران 40 سال انقلاب اسلامی دورانی پربار در تمام ابعاد فرهنگی از جمله هنر بود. هنرمندان انقلاب اسلامی با مهارتی فنی همراه با معرفتی معنوی توانستند بسیاری از ارزش‌ها و حماسه‌های انقلاب اسلامی را در قالب آثار هنری ارائه کنند.
از جمله شهید سید مرتضی آوینی که تمام لحظه‌های عمر با برکت خود را به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی را در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و بحق در این راه خدمات ارزنده کم‌نظیری را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت، به همین سبب سالروز شهادت این هنرمند فرزانه، به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد.

هنر، زیباترین جلوه بیان هنرهای انقلاب اسلامی


تبیین ارزش های انقلاب اسلامی، مهم ترین وظیفه هنر انقلابی

کریمیان، رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: هنرمندان باید نقش قابل توجهی را تولید آثار در حوزه مبارزه با تهاجم فرهنگی داشته باشند.
وی افزود: در سال گذشته ۸۳ برنامه در هفته هنر انقلاب اسلامی اجرا شده است و تلاش ما بر این است که در سال جاری 150 برنامه در حوزه هنرهای انقلاب اسلامی اجرایی کنیم.
کریمیان بیان کرد: البته در سال گذشته ۸۰ درصد برنامه‌های هفته هنر انقلاب توسط خود مردم اجرا شد که این مهم در مواردی چون اکران فیلم های ارزشی جلوه بیشتری داشت.
رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی ادامه داد: شهید شاخص هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی شهید رضا حسینی شهید مرزبان استان است که در عرصه هنر معرق فعالیت می‌کرد، تا به این وسیله اندکی از مظلومیت شهدای مرزبان برداشته شود.
وی افزود: هنر انقلاب اسلامی بر خلاف برخی دیگر از دهه‌ها و مناسبت‌ها برنامه‌هایش را از خود تشکل‌ها می‌گیرد و از این جهت آماده شنیدن پیشنهادات تشکل‌های مردمی برای هفته هنر انقلاب اسلامی هستیم.
کریمیان گفت: در حوزه هنری ۱۱۰ کتاب پیرامون تاریخ شفاهی در استان‌ها به چاپ رسیده که در اصفهان رونمایی شد.
رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی هشت هزار ایثارگر و دو هزار شهید داریم که اگر همه دستگاه‌های اجرایی نیز پای کار باشند نمی توانند حق مطلب را در معرفی آنان ادا کنند و در این راستا تشکل‌های مردمی باید پای کار باشند.
کریمیان با اشاره به اینکه اثر مکتوب ماندگاری بیشتری دارد، بیان کرد: از این جهت تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نشر آثار مکتوب در حوزه دفاع مقدس است.
وی یادآور شد: در سال جاری رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه هنر متعهد و انقلابی نکات ارزشمندی را بیان کردند که نمونه آن پیام ایشان به مستند سازان جوان انقلابی است.

هنر، زیباترین جلوه بیان هنرهای انقلاب اسلامی

خانواده و سبک زندگی در اولویت تولیدات حوزه هنری

براتی مسئول واحد تصویری حوزه هنری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، از دو فیلم داستانی کوتاه با موضوع اعتیاد و یک مجموعه پویانمایی سه قسمتی با موضوع خانواده در حوزه هنری خراسان جنوبی تولید شده، رونمایی می شود.

وی افزود: توجه ویژه به موضوع خانواده و سبک زندگی از اولویت های تولید حوزه هنری خراسان جنوبی است.

براتی گفت: فیلم های کوتاه داستانی "ب مثل بابا" به کارگردانی فاطمه حسینی‌فر، "ماهی و دیوار" به کارگردانی سمانه عباس‌پور با موضوع اعتیاد و مجموعه سه قسمتی "خانواده من" با مدیریت تولید سید حمید موسوی با موضوع خانواده و سبک زندگی تولید شده است.

هنر، زیباترین جلوه بیان هنرهای انقلاب اسلامی

هنر، حیاتی ترین و ضروری ترین شاخص زندگی انسان است و گستره ای بسیار وسیع و عمیق دارد. بر همین اساس برای حفظ جامعیت نگرش دینی و تأسیس نظام اجتماعی استوار بر دین، هنر تأثیر بسیار مهمی دارد و تشویق هنرمندان متعهد جامعه و نیز پرورش هنرمند، در راستای تولیدان هنر انقلابی، اقدامی اساسی است. از این رو می توان گفت هنر به عنوان ماندگارترین عنصر آموزشی نقش مهمی در تبیین اهداف انقلاب اسلامی ایفا می‌کند.

 

گزارش از طیبه اکبرآبادی

انتهی پیام/ ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.