بده بستان های پزشکی/ پزشکان اجازه دهند بیمار،خودش آزمایشگاه را انتخاب کند

با وجود پایبندی اغلب پزشکان به مبانی سوگندنامه، برخی پزشکان با گذر زمان اصول آن را به فراموشی می سپارند و به جای آنکه مرهمی برای دردهای بیماران باشند، دردی به درد آنان می افزایند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،این روزها به خاطر تغذیه نامناسب، اضطراب، آلودگی هوا و مسائل دیگر، مردم درگیر بیماری های مختلف هستند و علاوه بر هزینه های سرسام آور درمان، گاهی برخی پزشکان با گرفتن زیرمیزی، تشخیص نادرست و توجه نکردن به مسائل بیماران، مشکل افزای آنان می شوند.
آنچه اخیرا علاوه بر مشکلات یاد شده، بیماران را سردرگم ساخته، این است که پزشکان از بیماران می خواهند که تنها به یک آزمایشگاه خاص مراجعه کنند و چنانچه به مرکزی دیگر بروند نتیجه را قبول ندارند و از بیمار می خواهند که آزمایش خود را تکرار کند.

گلایه ها و مشکلات بیماران از ارجاع به یک مرکز آزمایشگاهی خاص

ارجاع بیماران به یک مرکز آزمایشگاهی خاص، گلایه ها و مشکلات فراوانی را برای بیماران به وجود آورده است، مورد اول اینکه آنان در برخی مراکز می توانند آزمایش را با هزینه کمتر انجام دهند اما به اجبار باید به مرکزی بروند که مدنظر پزشک معالج آنهاست و هزینه های بالاتری پرداخت کنند.
از طرفی بسیاری از مراکز طرف قرارداد بیمه آنها نیست، همچنین ممکن است آزمایشگاهی در نزدیکی محل زندگی آنها وجود داشته باشد که مشکل پارکینگ و رفت و آمد برای آنها وجود نداشته باشد و مشکلات دیگری که بیماران را در مسیر درمان سردرگم و کلافه کرده است.

بده بستان های پزشکی/ پزشکان اجازه دهند بیمار،خودش آزمایشگاه را انتخاب کند

آزمایشگاه ها درصدی از پرداختی بیمار را برای پزشک در نظر می گیرند

در پی بررسی های خود به صورت تصادفی با یکی از آزمایشگاه های اصفهان تماس گرفتیم و چنین وانمود کردیم که از مطب یک پزشک می خواهیم بیماران خود را به آزمایشگاه ارجاع دهیم، به گفته آزمایشگاه، مبلغی که برای پزشک در نظر می گیرند 25 تا 30 درصد از پرداختی بیمار است.
به این طریق که آخر هرماه با چاپ برگه مراجعان ،درصد پزشک باتوجه به تعداد بیمار ارجاع داده به مرکز، محاسبه و به حساب پزشک واریز می شود.
با این اوصاف برخی پزشکان با آنکه سوگند یاد می کنند که خدمت را برتر از منافع شخصی قرار دهند اما بازهم برای کسب درآمد بیشتر، بیماران را به دردسر می اندازند و هزینه های سنگینی به آنها تحمیل می کنند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در شهر اصفهان 162 آزمایشگاه فعال است که همه خدمات را انجام می دهند به جز موارد خاص که عموم مردم درگیر آن نیستند.

بیماران هیچ گونه الزامی برای رفتن به آزمایشگاه مورد نظر پزشک ندارند

سینا مباشری زاده افزود: اگر پزشکی بگوید تنها یک آزمایشگاه را قبول دارم و تنها آن آزمایشگاه کار تخصصی انجام می دهد، چنین چیزی صحت ندارد و برای بیماران هیچ گونه الزامی برای رفتن به آن آزمایشگاه وجود ندارد.

وی گفت: تمام آزمایشگاه ها برای شروع و ادامه فعالیت، باید استانداردهای مشخص را داشته باشند و مورد تأیید قرار بگیرند، همچنین ارزیابی های داخلی و خارجی، سالیانه به طور دقیق انجام می شود در نتیجه تمام آزمایشگاه های دارای مجوز ، امکانات و شرایط استاندارد را دارا هستند.

بده بستان های پزشکی/ پزشکان اجازه دهند بیمار،خودش آزمایشگاه را انتخاب کند

رئیس اداره امور آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به سطح تجهیزات آزمایشگاه ها گفت: ممکن است آزمایشگاه ها از نظر تعداد و نوع تجهیزات و همچنین تعداد نیروی انسانی باهم تفاوت داشته باشند اما بیشتر آزمایشگاه ها همه ی خدمات مورد نیاز بیماران را مگر در موارد محدود و معدود انجام می دهند و چنانچه در آزمایشگاهی، دستگاه مربوطه وجود نداشته باشد، قانونی به نام ارجاع وجود دارد که آزمایش را به آزمایشگاه همکار ارجاع می دهند و نتیجه در اختیار آنها قرار می گیرد.
مباشری زاده در خصوص به روز بودن تجهیزات آزمایشگاه ها افزود: در بخش خصوصی به دلیل رقابت، همه تجهیزات به روز شده اند و تفاوتی بین آنها وجود ندارد. در بخش دولتی هم ما دو بیمارستان الزهرا و خورشید را به عنوان قطب استان قرار داده ایم و کلیه خدمات آزمایشگاهی را به بیماران ارائه می دهند و هیچ مشکلی وجود ندارد.

بده بستان های پزشکی/ پزشکان اجازه دهند بیمار،خودش آزمایشگاه را انتخاب کند

به گفته وی، از نظر اخلاق حرفه ای، پزشکان باید اجازه دهند بیماران با تصمیم خود آزمایشگاه را انتخاب کنند و بیماران را به آزمایشگاه خاص ارجاع ندهند و اگر پزشکی به نتیجه آزمایش شک دارد از همان آزمایشگاهی که بیمار به آن مراجعه کرده درخواست کند که آزمایش را تکرار و مورد بررسی قرار دهد.

صحبت های رئیس نظام پزشکی شهرستان اصفهان نیز در این باره شنیدنی است: طبق قانون، پزشکان نباید بیماران را به مراکز خاص آزمایشگاهی ارجاع دهند چراکه تمام آزمایشگاه هایی که مجوز فعالیت دارند از نظر قانونی و کارکرد یکسان هستند.
تخلف پزشک در دادستانی نظام پزشکی، قابل رسیدگی است.

گزارش از آسیه دهباشی

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.