باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می کند؛

نگرانی برای آینده نامعلوم سنگ افراشته‌های شهر یری

هم اکنون مشکل سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از مجموعه تاریخی، چون شهر یری عمدتا کمبود اعتبارات دولتی است.

نگرانی برای آینده نامعلوم سنگ افراشته‌های شهر یریبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  طبق اطلاعات به دست آمده، نزدیک به ۱۴ سال است که با توجه به ناآرامی شرایط اقلیمی منطقه و وزش باد‌هایی با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت، سرعت فرسایش خاک بیشتر شده است و اگر تدبیری نشود، نقشی روی سنگ‌های شهر یری در استان اردبیل باقی نخواهد ماند و سنگ‌ها نیز متلاشی می‌شوند و از بین می‌روند.

با اینکه کریم حاجی‌زاده باستانی مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، وضعیت فعلی شهر یری را آنچنان هم اسفناک توصیف نکرده است؛ اما به نظر می رسد در صورت تامین نشدن اعتبار لازم برای محافظت بهتر و بیشتر از این شهر تاریخی، دیری نمی گذرد که شاهد تخریب گسترده این سنگ افراشته ها در این مکان خواهیم بود.

در ارتباط با وضع فعلی این شهر تاریخی با کریم حاجی زاده باستانی مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید؛

وی درباره وضع فعلی شهر یری به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: مجموعه سنگ افراشته‌های شهر یری، ۱۰ سال قبل به دلیل هوازدگی تا حدودی آسیب دیده و دو سال بعد به خاطر یک طوفان سنگین سازه سایبان آن کنده شده است. یعنی طوفان سازه محافظ سایت تاریخی شهر یری را برداشته و در آن زمان آسیب‌هایی به چند سنگ افراشته زده است.

حاجی زاده باستانی افزود: این محوطه به دلیل وسعت ۴۰۰ هکتاری و پیچیدگی‌های فنی حفاظت پایدار، نیازمند اختصاص اعتبارات مناسب است. یعنی ما برای اینکه بتوانیم از سایت حفاظت فنی بکنیم و مطالعاتمان را برای تبدیل سایت شهر یری به یک سایت موزه تکمیل کنیم، سالانه به یک میلیارد تومان پول نیاز داریم. در صورتی که در طول ۱۱ سال گذشته، کمتر از ۳۰۰ میلیون اعتبار به سایت تاریخی شهر یری اختصاص پیدا کرده است!

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: هم اکنون مشکل مجموعه شهر یری نبود اعتبار است. این اعتبار هم باید از طرف فرمانداری شهرستان و هم از بودجه ملی تأمین شود. در نتیجه مشکل سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از مجموعه تاریخی، عمدتاً کمبود اعتبارات دولتی است و این باعث شده که آثار موجود در شهر یری در شأن و حد نیاز خودشان نگهداری نشوند.

حاجی‌زاده باستانی با تشکر از حساسیت مردم نسبت به نحوه و میزان نگهداری آثار تاریخی گفت: این حساسیت باید در مرکز توجه مدیران ارشد کشور قرار بگیرد. وظیفه من به عنوان مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان اردبیل پیشگیری، برنامه ریزی و درخواست اعتبار است که هر سال این کار را کرده ام؛ البته شورای برنامه ریزی شهرستان مشکین شهر و سازمان مرکزی میراث فرهنگی به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته اند پاسخ مناسبی به این درخواست بدهند.

وی ادامه داد:کاربرد واژگانی چون تخریب گسترده و نابودی آثار بی اساس و کذب هستند و خیلی مبالغه آمیز است. هم اکنون جریان آسیب در شهر یری کاملا عادی است و شرایط بحرانی در این مجموعه تاریخی وجود ندارد. من تأکید می‌کنم آنچه در شهر یری اتفاق افتاده، یک آسیب دیدگی محدود است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار