۶ فعالیت روزانه که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد

افراد در تمام سنین از شنیدن اینکه ممکن است به سرطان دچار شده باشند، هراس دارند که با رعایت راهکار‌هایی آسان می‌توان از ابتلا به برخی سرطان‌ها پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ به گفته کارشناسان موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (ای‌آی‌سی‌آر)، آمریکایی‌ها با تغییر رژیم‌های غذایی، ورزش منظم و کنترل وزن خود می‌توانند از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند؛ آلیس بندر، مدیر بخش برنامه‌های تغذیه موسسه تحقیقات سرطان آمریکا گفت: با کمی تغییر در خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها و همچنین داشتن حداقل 30 دقیقه‌ ورزش و فعالیت روزانه، می‌توانید خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

وی افزود: اعمال این تغییرات در شیوه زندگی و داشتن وزن مناسب در پیشگیری از ابتلا به 63هزار مورد سرطان در سال موثر بوده است.

۶ فعالیت روزانه که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند

چگونه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهیم؟

بندر برای کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان 6 مورد را توصیه می‌کند:

1- الکل: طبق تحقیقات مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مردان و همچنین در زنان افزایش می‌دهد.

2- مصرف زیاد فیبر: مصرف غذاهای حاوی فیبر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در شما کاهش دهد. مصرف 10گرم فیبر یا یک فنجان غلات خطر ابتلا به این سرطان را به میزان 10درصد کاهش می‌دهد.

3- کاهش مصرف گوشت قرمز و عدم استفاده از گوشت فرآوری شده: مصرف فراوان گوشت قرمز یا مصرف گوشت فراوری شده حتی به مقداری کم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. از مصرف هات داگ، بیکن و انواع سوسیس خودداری کنید. در عوض به مصرف سینه مرغ کباب شده یا ساندویچ کره بادام زمینی روی آورید.

4- مصرف بیشتر سیر: مصرف روزانه و منظم سیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است، سیر منبع غنی مواد مغذی و لازم برای سلامتی است.

5- کنترل مناسب وزن و از بین بردن چربی شکمی: طبق تحقیقات چربی بدنی با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ده‌ها سرطان دیگر مرتبط است؛ داشتن چربی شکم حتی در صورت نداشتن اضافه وزن، خود از عوامل خطرناک ابتلا به این نوع سرطان است،بیشتر سبزیجات رنگی بخورید و مصرف غذاهای پرکالری مانند گوشت و پنیر را محدود کنید، مصرف دسرها و شیرینی‌ها را به دو یا سه بار در هفته کاهش دهید.

6- داشتن ورزش روزانه منظم: اگر وقت رفتن به باشگاه را ندارید، فعالیت فیزیکی خود را هنگام انجام کارهای خانه یا دویدن انجام دهید، این کار در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثیر دارد؛ حداقل 10دقیقه ورزش روزانه داشته باشید، همچنین می‌توانید با ایجاد وقفه در فعالیت، این میزان را به حداقل 30دقیقه در روز افزایش دهید.

۶ فعالیت روزانه که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند

غذاهایی که به کاهش سرطان روده بزرگ کمک می‌کنند

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ غذاهای زیر را بیشتر مصرف کنید:

- مصرف میوه‌ها و سبزیجات رنگی: میوه‌های رنگی، سبزیجات، ادویه‌جات و گیاهان منبع غنی آنتی اکسیدان هستند. آوکادو، بلوبری، زغال اخته، پونه کوهی، انار، کلم قرمز، انگور قرمز و بنفش، اسفناج، گوجه فرنگی و زردچوبه از جمله این مواد هستند.

- موادغذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3: داشتن رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3، یعنی ایکوساپنتانوییک اسید (ای‌پی‌اِی) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (دی‌اچ‌ای) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در شما کاهش دهد. از این منابع می‌توان به ماهی‌های آب سرد مانند ماهی روغن، ماهی خالخالی، سالمون، ساردین و همچنین روغن کتان اشاره کرد.

- روغن زیتون: روغن زیتون حاوی مواد شیمیایی گیاهی ضدسرطان است، روغن زیتون اسیدهای صفراوی را کاهش می‌دهد، همچنین آنزیم‌های کنترل کننده تحرکات سلولی در غشای روده را که در سلامت بافت روده نقش دارد، افزایش می‌دهد، روغن زیتون همچنین حاوی فنول‌ها نیز هست. همین امر موجب تاثیر محافظتی آنتی اکسیدانی روغن زیتون شده است.

- ادویه‌جات و مواد گیاهی: موادی مانند سیر، زنجبیل، نعناع بیابانی، رزماری، مریم گلی، نعناع، آویشن و زردچوبه می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
بهروزاورنكى
۲۲:۲۷ ۱۴ تير ۱۳۹۸
ورم شكم دارم نميدونم جيه؟فقط زيادشكمم بادوسفت ميشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
انسان اگه سواد خواندن و نوشتن هم نداشته باشد به اندازه تعمیرکار معمولی به سلامتی خود اهمیت میدهد کسی را میشناسم ۹۰سال داره ولی بدنش با وجود مصرف دخانیات از آدم ۵۰ ساله هم سالم تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
ممنون ازمطالب مفیدتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
شاید کسی باور نکند، اما من اول با کمک خدا دوم با استفاده از اناناس تونستم یک قده البته خوش خیم در روده بزرگم درمان کنم. بدون هیچ گونه داروی دیگه، فقط با خوردن مکرر اناناس در مدت یک ماه مشکل روده ام بر طرف شد، البته بیشتر نظر لطف خداوند بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
مطالب خوبی دارید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
باید خیلی مراقب سلامت بدنمون باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
واقعا نمیدونم چی بگم