واكنش ها به بازتاب يك تصميم ملی؛

اقبال صاحب نظران به تصميم رئيس سازمان صدا و سیما

كارشناسان و صاحب نظران از دستور العمل رئيس رسانه ملی به مديران صدا و سيما درباره اختصاص كالاهای ايرانی به عنوان جوايز برنامه ها استقبال كردند.

اقبال صاحب نظران به تصميم رئيس سازمان صدا و سیمابه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دكتر علی عسكری، در جلسه شورای معاونان به مدیران ارشد حوزه‌های مختلف سازمان دستور داد كه از امسال جوایز و هدایای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی فقط باید از كالاهای ایرانی باشد.

رئیس رسانه ملی تأكید كرد كه سازمان صداوسیما باید از همه ظرفیت‌های خود برای تقویت تولید ملی و حمایت از تولیدكنندگان داخلی استفاده كند و به‌عنوان حامی كالای ایرانی پرچم‌دار فرهنگ‌سازی در این زمینه باشد.

دستور رئیس سازمان صداوسیما بازتاب گسترده‌ای در محافل اقتصادی و رسانه‌ای كشور داشته است به طوری كه بسیاری از كارشناسان، ضمن مثبت ارزیابی كردن این تصمیم، با توجه به نقش بی‌بدیل صداوسیما در مدیریت افكار عمومی آن را گامی مؤثر برای تحقق شعار حمایت از كالای ایرانی دانستند.

* عزم جدی صدا و سیما برای حمایت از كالای ایرانی

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دستور اخیر دكتر علی عسكری، رئیس سازمان صداوسیما به مدیران ارشد حوزه‌های مختلف مبنی بر اینكه از امسال جوایز و هدایای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی فقط باید از كالاهای ایرانی باشد را بسیار ارزشمند توصیف كرد و گفت: نقش رسانه ملی در كشور بسیار مهم است و اقدامات جزئی و كلی آن از سوی مردم رصد می‌شود و بر همین اساس دستور اخیر دكتر علی عسكری مبنی بر استفاده از كالاهای ایرانی برای اعطای جوایز و هدایای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با توجه به شعاع تأثیرگذاری رسانه بر مردم، گام بزرگی در فرهنگ‌سازی استفاده از كالای ایرانی محسوب می‌شود.

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه دكتر عسكری می‌تواند در حمایت از كالاهای ایرانی برنامه جامعی را به مدیران و كاركنان رسانه ملی ابلاغ كند خاطرنشان كرد: حمایت‌های تبلیغاتی از كالاهای ایرانی، افزایش تعرفه تبلیغات كالاهای خارجی و یا ممنوعیت تبلیغات این قبیل كالاها در رسانه ملی، عزم جدی صداوسیما در حمایت از كالاهای ایرانی را نشان می‌دهد.

پورابراهیمی با قدردانی از اقدام ارزشمند رئیس رسانه ملی برای راه‌اندازی شبكه تلویزیونی «ایران كالا» تصریح كرد: تشویق و تبلیغ رایگان كالاهای تولیدكنندگان داخلی، از جمله اهداف این شبكه تلویزیونی محسوب می‌شود كه این اقدام، حركت مثبت و ارزشمند رسانه ملی برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و حمایت از كالای ایرانی خواهد بود و در جای خود، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه به نقش و جایگاه اثرگذار رسانه ملی در دنیا، منطقه و كشور اشاره كرد و افزود: اقدامات و جهت‌گیری‌های رسانه ملی در شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی داخلی و برون‌مرزی برای معرفی و حمایت از كالاهای ایرانی، می‌تواند زمینه‌های رشد اقتصادی كشور را فراهم كند.

* نقش اثرگذار رسانه ملی در حمایت از كالاهای ایرانی

عزیز اكبریان، رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینكه در سالی كه به نام حمایت از كالاها و تولیدات ایرانی نامگذاری شده است، رسانه ملی نقش بزرگ و اثرگذاری را بر عهده دارد گفت: در این خصوص دستور دكتر علی عسكری، رئیس رسانه ملی برای اعطای كالاهای ایرانی به‌عنوان جوایز و هدایای برنامه‌ها، مسابقات و جشنواره‌های رادیویی و تلویزیونی، گام مثبتی در مسیر فرهنگ‌سازی و تحقق شعار سال محسوب می‌شود.

رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأكید بر اینكه قوای سه‌گانه، مسئولان نظام و مردم باید در مسیر تحقق شعار حمایت از كالاهای ایرانی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گام بردارند تصریح كرد: رسانه ملی می‌تواند الگوی خوبی از حمایت و استفاده از كالاهای ایرانی را در رادیو و تلویزیون و شبكه‌های برون‌مرزی ارائه كند.

* حركت جهادگونه برای تحقق شعار حمایت از كالای ایرانی

اردشیر زابلی‌زاده، مدیر شبكه ایران كالا با اشاره به دستور اخیر دكتر عسكری، مبنی بر اهدای كالای ایرانی به‌عنوان جایزه در برنامه‌ها گفت: شعار امسال، بر اساس الگوی چندین ساله اقتصاد مقاومتی طرح‌ریزی و از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و این موضوع نشانگر وجود برنامه دقیق برای حمایت از كالای ایرانی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مدیر شبكه ایران كالا با بیان اینكه در حال حاضر، تولیدكننده‌های كوچك و متوسط دچار مشكل شده‌اند و با توجه به حضور رقبای خارجی و بی‌سیاستی‌ها، كالاهایشان به فروش نمی‌رسد خاطرنشان كرد: 82 هزار بنگاه و تعاونی كوچك و متوسط در كشور وجود دارد كه در حال حاضر كمتر از 40 هزار بنگاه، فعالیت اقتصادی می‌كنند ومتأسفانه بخشی از آن‌ها درگیر مشكلات اقتصادی شده‌اند.

زابلی زاده با تأكید بر اینكه تحقق شعار سال، مستلزم اتفاقات جدید و حركت جهادگونه است تصریح كرد: از همان روزهای ابتدایی تصدی مسئولیت رسانه ملی توسط دكتر عسكری، ایشان دغدغه حمایت از كالای ایرانی را داشتند و پس از بازدید از یك شهرك صنعتی در یكی از شهرهای جنوبی، ایده راه‌اندازی شبكه تلویزیونی با نام «ایران كالا» با هدف تبلیغات برای كالای ایرانی به‌منظور رونق بازار، ظرفیت‌سازی و تحول‌آفرینی در فضای كسب‌وكار، حمایت از كار، تولید و سرمایه ایرانی، كمك به توسعه اشتغال، ارتقاء كیفیت كالا و خدمات و تحقق عدالت اطلاعاتی را با تأكید بر حمایت از صنایع كوچك و متوسط، مطرح كردند.

مدیر شبكه ایران كالا گفت: استفاده از كالای خارجی تنها در صورتی مجاز است كه نمونه داخلی آن وجود نداشته باشد و باید این موضوع از سوی مسئولان، برنامه‌سازان و همچنین شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی جدی گرفته شود.

زابلی‌زاده با اشاره به دستور به‌جا و ارزشمند رئیس رسانه ملی برای اهدای كالای ایرانی به‌عنوان جایزه در برنامه‌ها تصریح كرد: با توجه به تأثیر بالای رسانه‌ها بر مردم به‌ویژه رسانه ملی، تولید برنامه و تبلیغات گسترده با هدف حمایت از كالای ایرانی، شاهد رشد كالای ایرانی و تغییر نگرش مردم برای استفاده از آن‌ها خواهیم بود.

رئیس شبكه ایران كالا اظهار داشت: در طول چند سال گذشته كه رهبر معظم انقلاب شعار اقتصاد مقاومتی را در دستور كار مسئولان و مردم قرار دادند، رسانه ملی نیز جهت‌گیری خود را به سمت حمایت از كالای ایرانی و تحقق اقتصاد مقاومتی تغییر داد و با نگاه جدی و مسئولانه صداوسیما به شعار سال، گام مهم و اثرگذاری برای حمایت از كالای ایرانی برداشته خواهد شد.

* مهر تائید رئیس رسانه ملی برای حمایت از كالای ایرانی

عباس مهدوی مهر، مدیركل بازرگانی رسانه ملی نیز گفت: این دستور از سوی تولیدكنندگان داخلی نیز مورد استقبال قرار گرفته است. او افزود: از ابتدای سال تا به امروز نیز، استفاده از نشانه‌های شركت‌های خارجی در مسابقات رادیویی و تلویزیونی، فقط مربوط به قرعه‌كشی اپلیكیشن‌های داخلی بوده و برخی از برنامه‌ها نیز سال گذشته ضبط شده بودند و در برنامه‌های جدید سعی كرده‌ایم اسمی از برندهای خارجی برده نشود.

مدیركل بازرگانی سازمان با اشاره به قرعه‌كشی اخیر برنامه «دورهمی» و اعطای 10 دستگاه خودروی «بی ام دبلیو» خاطرنشان كرد: تمامی برندگان این برنامه بر اساس تمایل شخصی اعم از ازدواج فرزندان و یا سفر حج و امور خیریه، از دریافت خودروی خارجی امتناع كردند و معادل ریالی این جایزه به آن‌ها تقدیم شده است.

مهدوی مهر با تأكید بر اینكه رسانه ملی از سال 95 تاكنون و در شیب ملایم، سیاست حمایت از كالای ایرانی را پیش می‌برده اظهار داشت: دستور اخیر دكتر عسكری، مهر تأییدی شد تا همه دستگاه‌هایی كه با رسانه ملی همكاری می‌كنند، حمایت از كالای ایرانی را به‌صورت جدی در دستور كار خود قرار دهند.

مدیركل بازرگانی صداوسیما به سیاست‌های رسانه ملی برای حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان و تولیدات داخلی اشاره كرد و گفت: پیرو تأكید دكتر عسكری، از تاریخ 21/02/1396 هر صاحب كالای ایرانی كه نیروی انسانی پایدار داشته باشد، از حداقل حمایت 900 ثانیه تا حداكثر نه هزار ثانیه، تبلیغات رایگان در شبكه‌های سراسری تلویزیونی بهره مند می‌شود.

او ادامه داد: 94 درصد تبلیغات رایگان برای شركت‌های تولیدكننده كالای ایرانی و 75 درصد نیز در بخش‌های شامگاهی و پربیننده در شبكه‌های سراسری محقق شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

مهدوی مهر به تشریح برنامه‌های سال 97 اداره كل بازرگانی برای تحقق شعار سال پرداخت و تأكید كرد: با توجه به دستور اخیر رئیس رسانه ملی مبنی بر اهدای كالای ایرانی به‌عنوان جایزه در برنامه‌ها در سال جاری برنامه خاصی در دستور كار داریم تا در برنامه‌ها علاوه بر تمامی حمایت‌ها در تبلیغات بازرگانی، در حوضه پوشاك و گردشگری به‌طور مفصل به معرفی كالای ایرانی در مناطق مختلف بپردازیم تا از این طریق، شرایط برای گردشگری داخلی تسهیل شود.

* آستین‌ها را برای حمایت از كالای ایرانی بالا بزنید

محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی با استقبال از شعار سال و دستور اخیر رئیس رسانه‌ملی گفت: این اتفاقات حاكی از آن است كه همه باید آستین‌ها را برای حمایت از كالای ایرانی باكیفیت بالا بزنند.

طحان پور با بیان اینكه اگر قرار است در رسانه ملی كالای ایرانی مورد حمایت قرار گیرد باید كالاهای باكیفیت داخلی كه به بازارهای جهانی عرضه نیز می‌شوند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند، تصریح كرد: تنها 10 درصد از صنایع لوازم‌خانگی داخلی، تولید باكیفیت و صادرات به بازارهای خارجی دارند.

او افزود: اگر قرار است كالای ایرانی در برنامه‌ها تبلیغ شود و یا به‌عنوان جایزه به برندگان جشنواره‌ها و مسابقات رادیویی و تلویزیونی اهدا شود، حتماً باید از كالاهای باكیفیت ایرانی باشد چرا كه در حال حاضر ما آبگرمكن و یا اجاق‌گاز تولید داخلی داریم كه با افتخار و با نام تولید ایرانی به 20 كشور اروپایی از جمله ایتالیا صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی تاكید كرد در حال حاضر كالاهای ایرانی داریم كه با نمونه خارجی آن برابری و مردم نیز از آن‌ها كاملاً استقبال می‌كنند و بر همین اساس اگر قرار است در رسانه ملی كالای ایرانی تبلیغ شود، حتماً باید كالای باكیفیت باشد.

* قدم برداشتن در مسیر حمایت از كالای ایرانی

علیرضا حسینی، تولیدكننده «ترمه حسینی یزد» هم با استقبال از دستور اخیر دكتر عسكری، گفت: با توجه به ركود حاكم، قدم برداشتن در مسیر حمایت از كالای ایرانی، بهترین نوع حمایت از تولیدكننده داخلی محسوب می‌شود.

او افزود: سازمان‌های دولتی نیز باید از حمایت از كالای ایرانی را در دستور كار قرار دهند تا چرخ اقتصاد به نفع تولیدكننده داخلی بچرخد.

تولیدكننده «ترمه حسینی یزد» به دستور شفاهی سال 95 رئیس رسانه ملی برای حمایت از كالای ایرانی اشاره و تأكید كرد: از سال 96 و بر اساس دستورالعمل دكتر عسكری، شركت‌های تولیدكننده داخلی كه كاركنان بیمه شده داشتند، مشمول هزار ثانیه تبلیغات رایگان در رسانه ملی شدند كه در زمینه افزایش فروش، بسیار مثمر ثمر بود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
چه کار خدا پسندانه ای .افرین .همه باهم کمک کنیم تا مشکلات حل و فصل شود .