محدودیت منابع آبی و تبعات آن در شهرستان دیر

شهرستان دیر در تولید برخی از محصولات کشاورزی در سطح کشور دارای جایگاه است، ولی به علت محدودیت منابع آبی، کشاورزی در این شهرستان با مشکلاتی روبرو شده است.

محدودیت منابع آبی و تبعات آن در شهرستان دیربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نامجو زحمتکش: مردم نقاط مختلف استان بوشهر در عرصه کشاورزی فعالیت دارند و بسیاری از خانواده‌ها از طریق بخش کشاورزی امرار و معاش می‌کنند.

کشاورزان با تکیه بر توانمندی خود در عرصه تولید وارد شده و علاوه بر ایجاد اشتغال، نقش مهمی در تولید، اقتصاد و درآمدزایی دارند که باید نگاه ویژه‌ای به کشاورزان صورت گرفته و حمایت شوند.

در سال‌های اخیر شاهد کاهش قابل توجه میزبان بارندگی بوده‌ایم که در سال زراعی جاری میزان بارش‌ها به شدت کاهش یافت و اکنون منابع آبی در سطح استان نیز کاهش یافته است.

برداشت بی‌رویه از منابع آبی یکی دیگر از چالش‌هایی است که گریبانگیر بخش کشاورزی شده است و به علت همین برداشت‌ها بسیاری از دشت‌های استان بوشهر اکنون ممنوعه شده است.

شهرستان دیر در جنوب استان بوشهر دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه کشاورزی است که در تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل به عنوان یک قطب در سطح کشور شناخته می‌شود.

کمبود منابع آبی گریبان کشاورزان این منطقه را گرفته است و حالا یکی از چالش‌های اصلی در شهرستان دیر تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی است.

وجود تعداد بالای چاه و برداشت از منابع آب زیرزمینی باعث شده تا سطح آب زیرزمینی با کاهش شدیدی روبرو شود و بسیاری از چاه‌ها نیز شور شده است که برای آبیاری نیازمند تعبیه آب‌شیرین‌کن هستند.

مصرف بالای آب در بخش کشاورزی

میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار بالا است باید با استفاده از شیوه‌های مناسب آبیاری میزان مصرف در این بخش کاهش یابد تا شاهد راندمان بهتری در زمینه آبیاری بخش کشاورزی باشیم.

عیسی محمددوست مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر در این زمینه اظهار داشت: بحران آب جدی است و با توجه به کمیت و کیفیت آب مصرفی افت و کمبود آب مشاهده می‌شود و تا چند سال آینده مجبور به استفاده از آب شیرین کن هستیم.

وی افزود: ۵۵۰ حلقه چاه کشاورزی با سه هزار. ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت در بخش بردخون وجود دارد که عمده توسعه کشاورزی پس از انقلاب اسلامی بوده است.

محمددوست اضافه کرد: در سال ۹۳ طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب در کشاورزی با هدف تولید آب، برداشت کمتر، افزایش ذخیره سازی آب و برداشت کمتر از منابع زیرزمینی آغاز شد.

میزان مصرف آب باید کاهش یابد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر ادامه داد: برای تحقق این برنامه طرح‌هایی نظیر تخصیص آب مطابق الگوی کشت، تحویل حجمی آب به کشاورزان، اجرای آبیاری تحت فشار، نصب کنتور‌های هوشمند و بازچرخانی آب در کشاورزی باید عملی شود.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی و کشاورزان با مشارکت همدیگر فعالیت می‌کنند، ابراز داشت: ضرورت دارد نظام صنفی کشاورزی در منطقه پیگیر مشکلات کشاورزان شود و با گسترش گلخانه‌ها و کنترل قیمت، حامی و همراه کشاورزان شود.

محمددوست تصریح کرد: اکنون ۲۷ میلیون مترمکعب آب در بخش بردخون برداشت می‌شود که باید میزان آب مصرفی به ۱۳ میلیون مترمکعب برسد.

لزوم تغییر شیوه‌های آبیاری

علی زایری رئیس منابع آب شهرستان دیر نیز اظهاد داشت: حدود ۵۵۰ چاه کشاورزی در بخش فعال است که نیمی از این چاه‌ها به صورت غیر مجاز حفر شده است.

وی با بیان اینکه چاه‌ها در دو دوره زمانی قبل و بعد از سال ۸۵ حفر شده، افزود: در این سال‌ها تعدادی از چاه‌ها پروانه فعالیت گرفته‌اند و برخی نیز بدون مجوز فعالیت دارند که نیازمند اخذ مجوز هستند.

زایری اضافه کرد: ذخایر آب به دلیل مصرف زیاد به شدت کاهش یافته که با کاهش مصرف از طریق تغییر شیوه‌های آبیاری بخشی از مصرف بی رویه حذف می‌شود.

رئیس منابع آب شهرستان دیر ادامه داد: پرشدن چاه‌های غیرمجاز بر اساس حکم دادگاه صورت می‌گیرد و هیچ تبعیضی وجود ندارد که امسال نیز ۴۰ حلقه چاه غیرمجاز پس از طی مراحل قضایی پر می‌شوند.

کشاورزان می‌توانند نقش مهمی در تامین آب مورد نیاز خود داشته باشند؛ با توجه به محدودیت منابع آبی باید تلاش شود که آب موجود بهترین استفاده صورت گیرد و شاید یکی از راهکار‌های مهم استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری باشد.

توسعه کشت گلخانه‌ای با توجه به کاهش قابل توجه میزان مصرف آب و همچنین افزایش تولید می‌تواند یکی دیگر از راهکار‌های مورد استفاده برای کشاورزان باشد.

طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب یکی از اقدامات بسیار مهمی است که در دستور کار قرار گرفته است و می‌تواند مرهمی بر زخم‌های شدیدی باشد که پیکر منابع آبی را نیمه جان کرده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.