عفونت ویروسی دوران کودکی که مرگبارترین بیماری‌ها را ایجاد می‌کند

ابتلا به برخی عفونت‌های ویروسی در دوران خردسالی می‌تواند کودک سالم را به مرگبارترین بیماری‌های خودایمنی بدون درمان مبتلا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند ابتلای کودکان به ویروس مونو (Infectious mononucleosis) می‌تواند سبب ابتلای آن‌ها به بیماری هایی چون لوپوس، ام اس، آرتریت، دیابت، بیماری سلیاک و حتی بیماری التهابی روده در سال‌های آینده شود.

کارشناسان با بررسی بر روی افراد مبتلا به بیماری لوپوس دریافتند حدود ۱۰۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری در دوران خردسالی دچار عفونت ویروسی مونور شده اند.


این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه سینسیناتی برروی گروه‌های داوطلب انجام شده است.

با وجود اینکه این ویروس تنها یک بار بر روی افراد اثر می‌گذارد، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که اثر‌های ماندگار آن بر ژنوم بدن انسان وجود دارد و می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف شود.

ویروس مونو معمولاً سبب عارضه هایی چون تورم غدد لنفاوی دربدن می‌شود که در خردسالان به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن بیشتر شایع است.


این ویروس پس از بهبود بیماری در بدن فرد باقی می‌ماند و می‌تواند منجر به ابتلای او به بیماری‌های مزمن و سخت درمان ،خود ایمنی شود.

تب مونو یا تورم غدد لنفاوی به وسیله ویروس اپشتاین بار (EBV) ایجاد می‌شود و می‌تواند سبب خستگی شدید، و انواع درد  در افراد شود.


پژوهش‌ها نشان داده است بیش از ۹۰ درصد افراد دچار عفونت ویروس مونو تا قبل از سن ۲۰ سالگی به آن مبتلا شده اند.

پژوهشگران همچنین دریافتند بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی سبب دگرگونی در بیش از ۱۰۰ ژن بدن می‌شوند که یکی از علل آن ابتلا به عفونت مونو می‌تواند باشد.


اکنون هیچ واکسنی برای مبارزه با این ویروس وجود ندارد و البته روش درمانی خاصی مورد نیاز نیست و به تدریج با تقویت سیستم ایمنی بیماری درکودکان درمان می‌شود.

کارشناسان امیدوار هستند در سال‌های آینده واکسن، روش درمانی و پیشگیری مناسبی علیه این ویروس ابداع و توسعه یابد تا یکی از عامل‌های ابتلای افراد به مرگ بارترین بیماری‌های خود ایمنی از بین برود.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۶ تير ۱۳۹۸
پس چرا اونا ک رعایت نمیکنند هیچیشونم نمیشه
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
قابل توجه افرادی که دیگران را هنگام دقت و مراقبت های بهداشتی به وسواسی بودن متهم می کنند.
آخرین اخبار