قیافه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

سهم اندک ایران از بازار ۳۰ میلیارد دلاری مواد غذایی روسیه

یک مقام مسئول گفت: کشور روسیه سالیانه ۳۰ میلیارد دلار، واردات موادغذایی و کشاورزی دارد، که سهم ایران کمتر از ۱/۲ درصد است.

سهم اندک ایران از بازار ۳۰ میلیارد دلاری مواد غذایی روسیهقدیر قیافه نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به میزان مبادلات تجاری میان ایران و روسیه اظهار کرد: مبادلات تجاری میان ایران و روسیه از مرز ۲ میلیارد دلار عبور کرده است، به طوریکه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آن سهم صادرات روسیه به ایران و حدود ۴۰۰ میلیون دلار آن سهم صادرات ایران از این تجارت است.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با ناچیزخواندن مبادلات اقتصادی میان ایران و روسیه، تصریح کرد: باوجود تاکید مقامات دو کشور بر گسترش روابط تجاری با توجه به توسعه همه جانبه روابط سیاسی، علمی، امنیتی و نظامی دو کشور طی سال‌های اخیر، روابط اقتصادی پیشرفت چشمگیری نداشته است، اگرچه هر دو کشور از این موضوع رضایت ندارند.

وی ادامه داد:کشور روسیه سالیانه ۳۰ میلیارد دلار، واردات موادغذایی و کشاورزی دارد که از این میزان، سهم ایران، کمتر از ۱/۲ درصد است.

قیافه با بیان اینکه برای افزایش صادرات به روسیه نیاز به شناخت بازار است، بیان کرد: متاسفانه صادرکننده و تولیدکنندگان داخلی شناخت درستی از بازار روسیه ندارند و برای افزایش تجارت نیاز به برگزاری نمایشگاه خارجی و تقویت رایزن‌های اقتصادی در کشور است.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به موانع بانکی تصریح کرد: با توجه به محدویت‌های اعمال شده در روابط بانکی کشور، مبادلات تجاری کشور به سختی صورت می‌گیرد که با اقداماتی از سوی روسیه، شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است، اما هنوز نیازمند به تسهیل روابط بیشتر در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به تعرفه‌های ترجیحی از سوی روسیه بیان کرد: عوارض گمرکی و تعرفه‌های ترجیحی از سوی روسیه، میزان صادرات به کشور را کاهش داده است که با توجه به امضای یادداشت تفاهم و پروتکل همکاری ایران و اوراسیا بخشی از موانع صادرات در حال مرتفع شدن است.

قیافه با اشاره به ظرفیت‌های روسیه و ایران برای افزایش روابط اقتصادی میان دو کشور بیان کرد: در حوزه نفت، پتروشیمی، گاز، گردشگری، محیط زیست، جنگل داری و با روسازی ابر‌ها برای بارش می‌توان از تجارب ارزنده روس‌ها استفاده کرد و در مقابل در حوزه پتروشیمی و نفت، محصولات کشاورزی، غذایی و کالا‌های های تک تولیدات ایرانی؛ قابلیت عرضه در بازار‌های روسیه را دارد.

وی ادامه داد: در برداشته شدن موانع قرار است سرمایه گذاری روسیه در حوزه نفت و پتروشیمی به ۵۰ میلیارد دلار برسد که این میزان سرمایه گذاری در صنایع بالادستی و پایین دستی، باعث رونق بخش‌های دیگر اقتصاد می‌شود.

قیافه در پایان گفت: در صورت تنظیم راهبردی بلند مدت رسیدن به رقم ۱۰ میلیاردی در حوزه تجارت در یک بازه ۵ ساله، دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/

تولیدکنندگان داخلی، شناخت مناسبی از بازار روسیه ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار