باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

چنگ اسپری رنگی بر چهره ديوارهای شهر

پدیده دیوارنویسی در شهرستان بیرجند روز به‌ روز در حال افزایش بوده و چهره فرهنگی شهر را مخدوش کرده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛این روزها، تبلیغات همواره یکی از شیوه های مهم در زمینه جذب مشتری بیشتر و از ابزارهای مهم در کسب و کار محسوب می شود. معمولاً بسیاری از شرکت های خدماتی، تجاری، عمرانی برای معرفی فعالیت های خود به مردم از ابزارهای تبلیغاتی چون بروشورها، کاتالوگ ها، بنرها، فلکس ها، تیزرها و پیامک های تبلیغاتی استفاده می کنند.

اما همه این ابزارهای تبلیغاتی هزینه بر هستند و سبب شده  برخی از افراد که به دنبال تبلیغات همیشگی، آسان و کم هزینه هستند، دست به تبلیغ های دیوار نویسی می زنند که تنها با تهیه یک اسپری رنگی و بد خط به جان دیوارهای شهر می افتند .

البته این پدیده همیشه محدود به دیوارها نیست بلکه دیوار و درب منازل، تیرهای برق و دیوار مغازه ها نیز از این پدیده در امان نیستند.

چنگ اسپری رنگی بر چهره ديوارهای شهر

دیوار نویسی به این سبک باعث شده است که دیوار های شهر از حالت عادی  خود خارج شوند و چهره بسیار زشتی به این دیوارها داده شود که هر رهگذری را دچار تشویش ذهنی و گاهی اوقات باعث حواس پرتی رانندگانی می شود که در حال رانندگی در خیابان هستند.

زیباسازی و اهمیت دادن به طراحی های مناسب در معابر شهری در حقیقت ارزش دادن به حس بصری شهروندان و گردشگران و لازم است واحدهای اجرایی شهرداری و مدیریت زیباسازی و تاسیسات، با پیگیری های مستمر و مداوم برای کاهش دیوارنویسی های غیرقانونی و برطرف شدن هرچه سریع تر این مشکل تلاش کنند.

چنگ اسپری رنگی بر چهره ديوارهای شهر

دیوار نویسی و اقدامات این چنینی چهره شهر را مخدوش می کند و این یکی از عوامل نازیبایی شهر است که روز به روز  افزایش  می یابد و چه زیباست که جایگزین مناسبی همچون استفاده از شعار ها و نقاشی های فرهنگی  و با مفهوم را بجای این دیوار نویسی ها داشته باشند. 

روان شناسان، مدیران شهری، مهندسان شهرساز و معمار بر این عقیده اند که گرافیک شهری با ابزاری به نام نقاشی دیواری می تواند جلوه های تازه ای از شهرها را به نمایش بگذارد نقاشی دیواری می تواند علاوه بر جذاب تر شدن شهر آن را برای شهروندان خاطره انگیز کند. هنری که سبب می شود نه تنها فضای شهر با تمام آشفتگی هایش برای رهگذران لطیف تر شود بلکه عرصه بسیار مناسبی برای ورود هنر به شهر است
 اگرچه هم اکنون نقاشی های دیواری شهرمان افزایش یافته و طراحی زیبای آنها جلوه بصری دل انگیزی به  شهرمان بخشیده است.

چنگ اسپری رنگی بر چهره ديوارهای شهر

حضور چشم نواز نقاشی های دیواری با خلاقیت بالاتر در سطح شهر می تواند گامی هرچند کوچک برای رفع آلودگی های بصری از چهره شهرمان باشد و شهروندان را به میهمانی تصاویر دل انگیز دیوارهای شهر دعوت کند.

لکه هایی که برچهره شهر می ماند

 آزادمنش یکی از شهروندان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛در زمینه تبلیغات دیواری بر منازل مسکونی  گفت: این فرهنگ نادرست  باید در بین اشخاص  اصلاح شود.

وی با بیان اینکه  لکه های  این برچسب ها و تبلیغات  بر روی دیوارهاو درب منازل  باقی می ماند افزود: یک شهروند با تلاش فراوان خانه ای را بنا می کند اما یک فرد ناآگاه با چسباندن برچسب بر دیوارهای آن، زحمات مالک را به هدر می دهد.

این شهروند بیرجندی  اظهار کرد : برخورد مسئولان مربوطه در این امر ضعیف بوده چرا که این پدیده روز به روز در حال افزایش است.

 وی خواستار پیگیری از سوی مسئولان شد و افزود: به نظر می رسد تبلیغات بر روی دیوار، بازخورد منفی داشته باشد.

آزادمنش با اشاره به فضای مجازی بیان کرد: امروز می توان از طریق فضای مجازی و یا رسانه ها، اطلاع رسانی خوبی برای تبلیغ انجام داد.

چنگ اسپری رنگی بر چهره ديوارهای شهر

این شهروند بیرجندی بیان کرد: همچنین شهرداری باید نقاط متعددی با هزینه های اندک و یا رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد تا تبلیغات دیواری به مرور حذف شود.

 با دیوار نویسی، چهره شهر  خود را زشت نکنیم

شاکری مدیرعامل سازمان رفاهی - تفریحی شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛با بیان اینکه يكی از مهمترين عوامل جذب گردشگر زيباسازی شهری است گفت: متأسفانه تبليغات نامتعارف، ديوارنويسی و برچسب های تبليغاتی چهره زيبای شهر را مخدوش كرده است. 

 وی افزود : نصب هرگونه پلاكارد، داربست، تابلوهای تبليغاتی، استند، بيلبورد و تابلوهای معرف كاربری مربوط به اشخاص حقيقی يا حقوقی، ديوارنويسی، پوسترهای كاغذی، برچسب و … بايد با مجوز شهرداری نصب شود.

مدیرعامل سازمان رفاهی - تفریحی شهرداری بیرجند،  ادامه داد: در صورت نداشتن  مجوز از سوی شهرداری،    تبلیغات صورت گرفته، توسط شهرداری جمع آوری و يا امحاء و متخلفين به مراجع قضايی معرفی و برخورد قانونی می شود.

وی با اشاره به اینکه پاکسازی دیوارها برای شهرداری هزینه بر است و سالانه حدود 70 تا 80 میلیون تومان برای این امر در نظر گرفته می شود گفت: زیباسازی معابر عمومی و رنگ‌آمیزی دیوارهای حوزه شهری درحال انجام است و تاکنون بسیاری  از دیوارهای سطح شهر پاک سازی و با موضوعات متنوع  فرهنگی رنگ‌ آمیزی و نقاشی شده است.

چنگ اسپری رنگی بر چهره ديوارهای شهر

دیوارنویسی اگرچه از گذشته‌های دور یکی از شیوه‌های تبلیغاتی محسوب می‌شده اما تأثیر بدی بر زیبایی شهرها دارد  بنابراین برای رفع آلودگی های بصری و داشتن شهری سالم و آباد،  که حق همه است، باید دست به دست هم دهیم تا شهری زیبا برای خود بسازیم.

گزارش از طیبه اکبرآبادی

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.