افزایش چشمگیر جمعیت حیات وحش در مهریز به دلیل قرق‌های اختصاصی

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان یزد گفت: لزوم تعامل محیط زیست با بخش خصوصی، یکی از این راهکار‌ها را واگذاری قرق‌های اختصاصی است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان یزد در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: افزایش چشمگیر آهو از ۲۰۰ راس به یک‌هزار راس در داخل منطقه حفاظت شده کالمند مهریز، تحویل ۱۵۰ راس حیات وحش به یکی از قرق‌های اختصاصی سرشماری بیش از ۷۰۰ راس یا تحویل ۲۵۰ راس کل و بز و سرشماری ۱۴۰۰ راس را می‌توان از مهمترین تاثیرات قرق‌های اختصاصی در یزد برشمرد.

  حسن اکبری با اشاره به اهمیت و لزوم تعامل محیط زیست با بخش خصوصی، یکی از این راهکار‌ها را واگذاری قرق‌های اختصاصی دانست که با وجود تاثیرات شگرف آن بر محیط زیست، ادامه واگذاری‌ها از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور متوقف شده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع قرق‌های اختصاصی محیط زیست افزود: این موضوع در سال ۸۹ با ارائه سه درخواست به صورت داوطلبانه و غیر‌رسمی در استان شکل گرفت ولی نهایتاً پس از پیگیری‌های فراوان در سال ۹۵ به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.

اکبری ادامه داد: بنا بر تجربه بدست آمده، فعالیت بخش خصوصی قابل تقدیر بوده است چرا که منافع افراد درگیر به صورت مجزا از فعالیت‌های کارمندی و با برنامه‌ریزی منظمی صورت می‌گیرد که نتیجه‌ی مطلوب‌تری خواهد داشت.

وی در مورد اهمیت ایجاد این قرق‌های اختصاصی بیان کرد: افزایش چشمگیر جمعیت حیات وحش به دلیل قرق‌های اختصاصی اقدامی بود که بدون هیچ هزینه‌ای از جانب دولت صورت گرفت در حالی که می‌توانست از ۱۰۰ تا میلیارد‌ها تومان هزینه را در برداشته باشد.

وی اقدامات آموزشی برای قرق‌داران و جوامع محلی، تصویر‌برداری از حیات وحش، مرمت چشمه‌ها و ساخت آب انبار در این مناطق را از دیگر تاثیرات قرق‌های اختصاصی در یزد خواند.

اکبری به رونق اقتصادی و اشتغالزایی ناشی از ایجاد این قرق‌ها نیز گفت: این اقدام به صورت مستقیم برای ۱۵ نفر از جوامع محلی و روستاییان این نواحی اشتغالزایی کرده و علاوه بر این نیز به واسطه این اقدام تعداد‌ی پروانه شکار ویژه شکارچیان داخلی و خارجی صادر شده است.

وی با اشاره به افزایش حدود ۱۰۰ فقره تقاضا در رابطه با ایجاد قرق‌های اختصاصی جدید، بیان کرد: البته از این تعداد حدود ۱۰ فقره در اولویت قرار گرفته که تعداد ۴ مورد آن در اولویت پیگیری‌های سال گذشته قرار گرفت ولی به دلیل عدم موافقت سازمان جنگل‌ها و مراتع به نتیجه‌ای نرسید.

این مسئول در این خصوص تصریح کرد: البته توافق‌هایی در این زمینه مابین محیط زیست و منابع طبیعی استان صورت گرفته و به نتایج خوبی نیز رسیده بود، اما سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به دلیل نیاز به بررسی این موضوع و تنظیم شیوه‌نامه، این برنامه را متوقف کرد، هر چند که بیش از یک سال است که به طور خاص جلساتی با سازمان مزبور برگزار شده و مکاتبات با این دستگاه در حال انجام است.

وی نیاز ۱۰۰ درصدی به بخش خصوصی را ویژه تمام دنیا دانست و بیان کرد: محیط زیست نیز جدا از این نیاز نبوده و نیست.

انتهای پیام/ی

اهمیت و لزوم تعامل محیط زیست با بخش خصوصی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار