در گفتگوی ویژه خبر مطرح شد؛

طحان پور:نباید از تولیدکنندگان مالیات ارزش افزوده دریافت کنیم/ ملکی: باید روی برند و کالای ایرانی تعصب داشته باشیم

طحان پور:نباید از تولیدکنندگان مالیات ارزش افزوده دریافت کنیم/ ملکی: باید روی برند و کالای ایرانی تعصب داشته باشیمبرنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه 30 فروردین ماه با موضوع ایرانیان و لوازم خانگی ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۳۰ فروردین اظهار کرد: در سالی که به نام حمایت از تولید داخلی مزین است باید از کالا‌های ایرانی حمایت کنیم چرا همه‌ی ما ایرانی هستیم و به کشور خود ارق داریم.

وی افزود: تولیدکنندگان، فروشندگان و در راس همه وزارت اقتصاد و دارایی وظیفه خطیری دارند وزارت اقتصاد اگر می‌خواهد کمک کند باید میزان مالیات کسانی که کالای ایرانی می‌فروشند ۵۰ درصد تخفیف دهد. 

طحان پور تصریح کرد:مساله‌ای که تولید کنندگان داخلی با آن دست به گریبان هستند ارزش افزوده است لذا اگر می‌خواهیم کالای ایرانی رونق بگیرد نباید از تولیدکنندگان مالیات ارزش افزوده دریافت کنیم.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع گفت:کالای ایرانی توسط هموطنان ما تولید می‌شود وچندین سال است که مقام‌معظم رهبری از مسائل اقتصادی برای شعار سال استفاده می‌کنند و امسال نیز با نام گذاری سال تاکید کرده اند که اگر بازار را در اختیار بیگانگان بگذاریم لقتصاد کشور رشد نکرده و پویا نمی‌شود.

وی افزود:طبق اسناد بالا دستی و فرمایش مقام معظم رهبری طبق چشم انداز ایران باید در سال ۱۴۰۴ جایگاه اول اقتصادی منطقه را دارا باشد و در برنامه ۵ ساله ششم در بند پ به این مساله اشاره شده است.

ملکی تصریح کرد:ما باید در کشور به فرهنگ سازی پرداخته و به کالا و برند ایرانی تعصب داشته باشیم، مشکل ما این است که تا چندی پیش محصولات کارخانه‌هایی مانند شهاب و ارج در خانه‌ها بود اما ناگهان چه شد که بازار ما به دست بیگانگان افتاد؟

عضو کمیسیون صنایع بیان کرد: ما از کارخانه سامسونگ دیدار کردیم و به آن‌ها گفتیم که ما بازار خود را در اختیار محصولات شما قرار داده ایم پس چرا در ایران خط تولید راه نمی‌اندازید تا کارگر ایرانی بر سر کار بیاید؟

در ادامه برنامه حبیب الله انصاری دبیر کل صنایع لوازم خانگی گفت: ما در تولید لوازم خانگی پتانسیل خوبی داشته و از کیفیت خوبی برخورداریم و مقوله لوازم خانگی یکی از شتاب دهنده‌های اقتصاد کشور لست چرا که از قشر روستایی تا شهری را تحت سیطره خود دارد، البته امروز حدود ۷۵ درصد نیاز جامعه به لوازم خانگی توسط تولید ملی تامین می‌شود.

انصاری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور رشد کند نباید تنها به مبحث فرهنگ سازی بسنده کنیم، چرا که توان تولید بالایی داشته و مشتری مداری را در اولویت قرار می‌دهیم و بهترین بخاری، آبگرمکن و کولر‌ها را تولید می‌کنیم. 

طحان پور گفت:به نمایندگان پیشنهاد می‌کنم که رابطه خود را با روسای اصناف تقویت کنند! چرا نمایندگان می‌روند و از کارخانه کره‌ای دیدار می‌کنند اما به بازدید کارخانه لوازم خانگی ایرانی نمی‌روند؟ 

و‌ی گفت: بیشترین تلویزیون‌های خریداری شده توسط مردم ایرانی بوده و تنها پنل آن از خارج کشور وارد می‌شود و باید بگویم که ارج و آزمایش کارخانه‌های دولتی بودند اگر بسته شدند در عوض ۵۰ خط تولید جدید لوازم خانگی به راه افتاده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطر نشان کرد: قاچاق بیشترین ضرر را به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌کند و بی انصافی است که می‌گویند، چون قیمت تمام شده کالای ایرانی بالاست محصولات قاچاق جان گرفته اند.

عبدالمجید اجتهادی مدیر کل نطارت کالا و ارز سازمان تعزیرات در ادامه گفت: قاچاق یکی از محور‌های اصلی است که دولت باید به صورت جدی با آن مقابله کند و حدود ۷۰ هزار فقره پرونده در سال ۱۳۹۶ وجود داشته که بخش بزرگی از آن به لوازم خانگی تعلق داشت.

عبدالمجید اجتهادی مدیرکل پیشگیری و نظارت کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه طبق قانون امکان عرضه مجدد کالای قاچاق در بازار وجود ندارد؛ گفت: هیچ یک از کالا‌های قاچاق در بازار داخلی عرضه مجدد نشده است لذا امکان باز صادرات کالا‌های قاچاق تا کنون مهیا نشده و موضوع در کمیسیون لوایح دولت در دست بررسی است تا بتوانیم این کالا‌ها را باز صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به ماده ۵۵ و ۵۶ قانون مبارزه با کالای قاچاق گفت: آیین نامه اجرایی این دو ماده تصویب شده و دولت مکلف است تا کالای قاچاق را به خارج از کشور صادر کند مگر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تشخیص دهد که نیاز واقعی بازار به عرضه مجدد کالا در داخل است.

اجتهادی یادآور شد: آیین نامه اجرایی ماده ۵۵ و ۵۶ قانون در سال ۹۵ به تصویب رسیده است.

طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکهالان بحث فرهنگ مطرح نیست بلکه کیفیت کالای ایرانی مورد بحث است افزود: مردم دلشان می‌خواهد فرزندانشان بیکار نباشند و از سوی دیگر پول مفت به کالا‌های بی کیفیت ندهند.

وی خطاب به مدیرکل پیشگیری و نظارت کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: دو، سه مورد پرونده پیش شما داریم و اسناد و مدارک در خصوص کولرگازی‌ها درست است، اما قاضی شما نمی‌پذیرد.

طحان‌پور با اشاره به اینکه برخی از بیمارستان‌های ما فاقد تجهیزات لازم هستند و ما می‌توانیم از این کالا‌ها استفاده کنیم افزود: ما می‌توانیم برای این گونه کالا‌ها گارانتی تعیین کنیم، متاسفانه هر کجا گیر می‌کنیم، می‌خواهیم یکی را شهید کنیم، مردم کالای خوب می‌خواهند به طوری که ایتالیایی‌ها به کارخانه‌های اجاق گازسازی ما آمدند و کارخانه‌های ما را بازدید کردند، ما کارخانه‌های تولید آبگرمکن زود جوش داریم که کیفیت خوبی دارند.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه سامسونگ برای استفاده از نیرو و توان داخلی ایران در تولیداتش می‌گوید باید از آمریکا اجازه بگیرد، خاطرنشان کرد: ۷۵ هزار نفر از راه کولبری روزی می‌خورند لذا باید همه چیز را بر اساس منافع ملی کشور سنجید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه هرگونه نوسان نرخ ارز سرمایه گذاری را تهدید می‌کند، عنوان کرد: عدم ثبات ارز یکی از عوامل اصلی مشکل تولید در کشور است.

ملکی با اشاره به اینکه برای خرید کالا‌های ایرانی می‌توان وام‌های با بهره کم ۴ درصد ارائه داد و از سوی دیگر برای کالا‌های خارجی بهره وام را بیشتر کرد، ادامه داد: کیفیت و بهبود مستمر برای بقا و دوام باید وجود داشته باشد و باید با افزایش تولید فروش بیشتری را در پیش بگیریم.

سلطان حسین فتاحی تولید کننده لوازم خانگی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت: موانع زیادی در سر راهمان وجود دارد، اما قدرت هر کشوری بستگی به تولید ملی آن کشور دارد، وقتی تولید ملی قدرتمند باشد و صاحب برند باشیم می‌توانیم انسجام داخلی را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید کیفیت را به صورت کمی نشان داد، عنوان کرد: خدمات مشتریان را باید بالا ببریم و به این منظور تمامی محصولاتمان را ۳۶ ماه گارانتی کردیم.

فتاحی با اشاره به اینکه باید شرایط مزیت رقابتی را در کشور فراهم کرد تا در عرصه بازار رقابت پذیر باشیم، افزود: توانستیم محصولی را ارائه دهیم که کم و کاستی نسبت به محصولات خارجی ندارد، طرز فکر مردم ما به گونه‌ای است که می‌گویند تولید ایرانی کیفیت ندارد لذا باید در این راستا صدا و سیما فرهنگ سازی کند، زیرا در مورد اجاق گاز، لباسشویی و یخچال به کشور‌های دوردست صادرات انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار