اگزما را چگونه درمان کنیم؟

نصیری با بیان اینکه ۲۰ درصد اگزما‌های تماسی از نوع آلرژیک و ۸۰ درصد از نوع تحریکی است، چگونگی درمان این بیماری را تشریح کرد.

اگزما را چگونه درمان کنیم؟به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  منصور نصیری کاشانی دبیر اجرایی کنگره قاره‌ای درماتولوژی با اشاره به اینکه بیماری اگزما یکی از موارد مورد بحث در این کنگره است، اظهار کرد: اگزما شایع‌ترین بیماری پوستی بوده که افراد به دلیل آن به پزشکان و متخصصان پوست مراجعه می‌کنند و در واقع این مشکل نوعی حساسیت پوستی بوده که به شکل التهاب، ضایعات خارش‌دار و قرمزی در نواحی که در تماس با ماده بیرونی است ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین اگزمای تماسی اگزمای تحریکی بوده که با تماس با آب،‌ شوینده‌ها و ... ایجاد می‌شود ،گفت: قرمزی، خارش، ترک، ضخیم شدن پوست و ایجاد دانه‌های ریز آبدار خارش‌دار از نشانه‌های این نوع اگزماست.

20 درصد اگزما‌های تماسی، آلرژیک هستند

دبیر اجرایی کنگره قاره‌ای درماتولوژی افزود: اگزما فرم‌های مختلفی داشته و به طور کلی 80 درصد اگزماهای تماسی از نوع تحریکی و 20 درصد اگزماهای تماسی از نوع آلرژیک است؛ نماهایی مشابه به یکدیگر داشته و افتراق این دو مشکل از یکدیگر سخت‌ است.

نصیری کاشانی ادامه داد: از هر 10نفر که با ماده تماسی باعث ایجاد اگزما شده در ارتباط بوده یک نفر ممکن است دچار اگزمای تماسی از نوع آلرژیک بوده و بدن آن واکنش نشان دهد؛ همچنین پزشکان همیشه به طور دقیق موفق به افتراق و تشخیص این دو مورد نبوده و از طریق پچ تست این مساله را تشخیص می‌دهند.

وی گفت: یکسری از موارد که سبب حساسیت می‌شوند، طی 48 ساعت از طرقی به پوست چسبانده و واکنش پوست را ارزیابی می‌کنند تا از این طریق اگزمای آلرژیک را متوجه شوند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه در اگزما مساله پیشگیری حائز اهمیت است، گفت: فردی که اگزما دارد باید تماس خود را با موادی همچون شوینده‌ها، گرد و خاک و ... کاهش دهد و از این مواد دوری کند، درمان این بیماری نیز علاوه بر پیشگیری بسته به وسعت و انتشار آن دارد که پزشک داروی تزریقی، خوراکی یا مالیدنی تجویز می‌کند.

دبیر اجرایی کنگره قاره‌ای درماتولوژی خاطرنشان کرد: در مواردی که بیماری اگزما محدود باشد اصولا از داروهای مالیدنی و زمانی که گسترده و وسیع باشد پزشک داروهای تزریقی خوراکی تجویز می‌کند.

گفتنی است؛ کنگره قاره‌ای درماتولوژی 5 تا 7 اردیبهشت در سالن همایش‌های صدا و سیما به همت مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.