گزارش/

سازِ ناکوکِ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کوک می‌شود؟

در میان ناکوکی ساز این روز‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، هرکس برای آینده این شورا سازی کوک می‌کند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات دوره نهم مجلس در حالی 12 اسفند 90 برگزار شد که کفه ترازو به نفع اصولگرایان چربید، همین شد که اصلاح طلبان برای ورود به مجلس دهم شورایی مرکب از شخصیت های حقیقی و حقوقی تشکیل دهند، گرچه شخصیت های حقیقی آن به مراتب بیشتر بود.

در آستانه انتخابات مجلس دهم بود که شورایی به نام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان قد علم کرد تا انسجام و وحدت اصلاح‌طلبان را برای پیروزی در این انتخابات فراهم کند. البته در آن هنگام شورای مشورتی اصلاح طلبان برای فعالیت در انتخابات مجلس دهم می توانست نقش آفرینی کند، اما سران و شخصیت های اصلاحات تصمیمی عکس آن گرفتند و شورای عالی را مرکز تصمیمات خود قرار دادند، گرچه این اقدام موازی کاری محسوب می شد.

ساز ناکوک شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان کوک می‌شود؟

*پرچمداری عارف!

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با پرچمداری محمدرضا عارف و برقراری انسجام میان چهره های اصلاح طلب، توانست لیستی با نام امید برای انتخابات دوره دهم مجلس تهیه کند. این لیست توانست در تهران قاطبه رأی را به سمت خودش بکشاند و تنها دستاوردش، ورود افراد نه چندان شُهره به واسطه تعامل با سردمداران اصلاحات به مجلس بود.

*نقش تماشاگر...

 در ادامه، جریان اصلاحات که از نتیجه این انتخابات مهم رضایت داشتند تصمیم به حفظ ترکیب و شاکله این شورا برای انتخابات سال های آتی گرفتند، غافل از آنکه این روند تازه شروع ماجراست. با تشکیل فراکسیون ها در مجلس دهم، اعضای فراکسیون امید تا مدت‌ها تنها نقش تماشاگر را در مجلس ایفا می کردند و به اعتقاد برخی ها این روند ضربه شدیدی به آنها و لیست نه چندان مطرحشان وارد کرد.

آنها در مقوله انتخاب ریاست مجلس هم نتوانستند موفقیتی کسب کنند، گرچه قبل از آن اعلام می کردند اکثریت کرسی های مجلس را اصلاح طلبان کسب کرده اند اما غافل از اینکه تنها عده ای هوادار عارف هستند و گروهی دیگر از افراد که در لیست های اصلاح طلبان در سراسر کشور حضور داشتند به جرگه حامیان لاریجانی پیوسته اند.

ساز ناکوک شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان کوک می‌شود؟

*صندلی رئیس

البته پیروزی علی لاریجانی بر محمدرضا عارف در کسب صندلی ریاست قوه مقننه امری دور از انتظار نبود، اما عملکرد اصلاح طلبان در مجلس آن جایی بیخ پیدا کرد که از 13 کمیسیون موجود در مجلس شورای اسلامی، آنها تنها موفق به اخذ دو کمیسیون شدند و این امر مورد اعتراض شدید فعالان اصلاح طلب واقع شد. این چنین بود که برخی از اصلاح طلبان ضعف و شکست در مجلس را ناشی از بی مسئولیتی این شورا دانستند، چرا که بر این باورند شورای عالی سیاستگذاری چنان از پیروزی در عرصه انتخابات به وجد آمده که از آموختن راه پر پیچ و خم سیاست به اصلاح طلبان نو پای راه یافته به بهارستان غافل مانده است.

شورای عالی علی‌رغم آنکه در انتخابات مجلس سال 94 با کمبود نیروهای اصلاح طلب روبرو بود اما این بار در انتخابات شورای شهر سال جاری با کثرت منتخبینی مواجه شد که از طرف وزارت کشور تایید شده بودند، بنابراین انتشار لیست امید در آستانه این انتخابات باعث ایجاد موج نارضایتی اصلاح طلبانی شد و خواستار پایان فعالیت شورای عالی شدند. این در حالی است که ضعف های شورای عالی طبق گفته برخی شخصیت های اصلاح طلب اصلی ترین دلیل عملکرد ضعیف نمایندگان در مجلس  دهم  بوده است.

ساز ناکوک شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان کوک می‌شود؟

*ساز ناکوک

اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با وجود نارضایتی چهره های بنام اصلاحات به ادامه کار شورا تاکید ورزیدند اما فعالیت شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان قرار بود طبق یک قرار قبلی، پس از برگزاری انتخابات مجلس سال 94 متوقف شود اما میان این کش و قوس‌ها در اواخر تابستان سال 95 اعلام شد که انحلال این شورا تا پایان انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به تعویق می افتد؛ ولی این تصمیم واکنش منفی برخی چهره های شاخص اصلاح طلب را به دنبال داشت تا جایی که برخی از آنان ادامه راه این شورا را مساوی با زیر پا گذاشتن شورای مشورتی اصلاح طلبان و مقابله با حزب گرایی دانستند.

در میان ناکوکی ساز این روزهای شورای عالی سیاستگذاری؛ شخصیت های شناخته شده هرکدام برای آینده و سرنوشت این شورا سازی کوک می‌کنند، یکی پارلمان اصلاحات را مرهم  دردهای  جریان اصلاحات می‌داند و دیگری جبهه ای شدن آن را.

*سناریوی بی فرجام

البته سناریوی فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در اینجا ختم نشد، زیرا خبر از تصویب طرح پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی اصلاح طلبان از سوی حسین کمالی مطرح شد و هنوز شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بلاتکلیفی دست و پنجه نرم می کند.

ساز ناکوک شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان کوک می‌شود؟

*انتقاد صریح

مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری از جمله کسانی بود که با ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری مخالف بود و صراحتاً انتقاد خودش را اعلام کرد و گفت: من به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان انتقاد دارم چرا که در این شورا فقط  عده ای از افراد جمع شده اند  و  اهمیتی به احزاب داده نمی‌شود و رئیس دائمی دارد و این ریاست هم دوره‌ای نیست.

*شورا نماد استبداد

از سوی دیگر حجت الاسلام رسول منتجب نیا نیز در زمره افرادی قرار دارد که ساز و کار  شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را قبول نداشته و  بر این باور است که  تفکر رهبری اصلاحات یک تفکر ارتجاعی، استبدادی و فردگرایی است و شورای عالی سیاستگذاری باید تا زمان انتخابات مجلس یازدهم رسماً منحل شود. وی معتقد است که تحزب گرایی بهترین راه برای فعالیت اصلاح طلبان بوده و شورای عالی نمادی از استبداد و فردگرایی است.

*نهاد نظارتی

حسین مرعشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: براساس طرحی که به پیشنهاد کارگزارن سازندگی در شورای هماهنگی اصلاحات تصویب شد، بناست شورای عالی سیاستگذاری کار خود را به عنوان نهاد اجرایی ادامه دهد و پارلمان اصلاحات هم نهادی بالا دستی و نظارتی خواهد بود.

ساز ناکوک شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان کوک می‌شود؟

*تکذیب پیشنهاد کارگزاران

اگر چه بعد از آن حسین کمالی رییس دوره ای شورای هماهنگی اصلاحات تصویب چنین طرحی را در این شورا تکذیب کرد و گفت:  آقای مرعشی اصلاً در شورای هماهنگی اصلاحات حضور نداشته است و ما نیز چنین مصوبه ای نداشتیم.

وی ادامه داد: کلیات طرح پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی به تصویب رسیده و درباره شورای عالی سیاستگذاری هم هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

*دلخوری‌های سیاسی از بی عملی و کم کاری شورای عالی

احمد شریف عضو خانه احزاب در مخالفت با ادامه راه شورای عالی سیاست گذاری و در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: شورای عالی نتوانسته همه سلیقه اصلاح‌طلبان را پوشش دهد و نظر برخی افراد خاص که ویژگی بارز آنها تصمیم گیری خارج از احزاب است در این شورا بر نظر دیگر اعضا غالب شده است.

وی افزود: شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به خوبی نشان داده که تصمیماتش کارایی لازم را ندارد و عمده فعالیت‌های آن تنها به دوران انتخابات منحصر است در حالی که هر جریان سیاسی باید در قبال همه اتفاقات کشور واکنش‌های لازم را نشان دهد اما تا به حال ندیده‌ایم که شورای عالی درباره یک موضوع حیاتی در کشور بیانیه‌ای صادر کرده و یا به جمع بندی خاصی رسیده باشد.

عضو خانه احزاب تصریح کرد: این شورا برای برگزاری انتخابات مجلس سال 94 ایجاد شد اما حیات آن تاکنون ادامه یافته و بسیاری از چهره‌های اصلاح طلب به عملکرد این شورا واکنش نشان داده‌اند چرا که بی عملی و کم کاری این شورا دلخوری‌های سیاسی بسیاری را میان اصلاح طلبان پدید آورده است.

ساز ناکوک شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان کوک می‌شود؟

*نقش برابر احزاب و جریان های عضو در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان

داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری  در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان  درباره نقش شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نقش بسزایی در اجماع جریان اصلاحات ایفا می‌کند.

وی افزود:‌ شورای عالی جبهه‌ای عام و فراگیر است که توانسته اصلاح طلبان حزبی و غیر حزبی را گرد هم جمع کند و به نظر من تجربه موفقی است که نباید بگذاریم منحل شود.

قنبری تصریح کرد: این شورا به طور حتم نقاط ضعف و قدرتی دارد که لازم است مرتفع گردد اما باید به عنوان یک جریان جبهه‌ای قوی در جریان اصلاحات پایدار بماند.

عضور شورای مرکزی حزب مردم سالاری خاطر نشان کرد: در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان باید تلاش شود که احزاب و جریان‌های عضو آن نقش برابر و یکسانی داشته باشند و بتوانند تاثیر گذار باشند تا زمزمه‌های چالش بر انگیز به گوش نرسد چرا که اگر احزاب نقش برابری داشته باشند انتقادات به حداقل خواهد رسید.

*سخن آخر

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در حالی در سل 94 تشکیل شد که فقط توانست ورق انتخابات مجلس دهم را در تهران به نفع اصلاح طلبان برگرداند، اما به واسطه ناکامی های پس از آن، مخالفان بسیاری میان چهره های شاخص اصلاح طلب پیدا کرده است.

 به نظر می‌رسد شورای عالی روزهای سرنوشت سازی را می گذراند، زیرا باید تصمیم شان مبنی بر ادامه فعالیت این شورا  و یا خاتمه فعالیت آن را بگیرند که البته عارف اخیرا اعلام کرده شورا فعالیتش را تا پایان سال برای انتخابات های پیش رو آغاز می کند. لذا باید منتظر ماند و دید که آیا کواکبیان، منتجب نیا و دیگر شخصیت های اصلاح طلب حرفشان به کرسی می‌نشیند و شورای عالی به شکل پارلمان و یا جبهه اصلاحات در می آید و یا این  شورا علی‌رغم کاستی هایش به راه خود  ادامه خواهد داد؟

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار