کالای ایرانی؛ کالایی که بدل ندارد/ از "تولید به مصرف" تا "اشتغال و خودکفایی"

در یک منطقه زمانی توسعه و پیشرفت ملموس‌تر خواهد شد که بتوان در آن کشور ارتباط خوب و ناگسستنی بین "تولید و مصرف" ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ از زمان‌های دور و دراز وقتی به پیشینه کشورهای توسعه یافته نگاهی می‌اندازیم می‌بینیم در بین مملکت‌های توسعه یافته، کشوری موفق‌تر بوده که تولیدات داخل کشور را خود مصرف کرده و کمتر مواقعی به بحث واردات متکی بوده، و اینگونه این کشورها قدرت جهانی نام گرفته و پا به عرصه رقابت اقتصادی در سطح بین‌المللی نهاده‌اند.

در کنار این کشورهای توسعه یافته هرچند نام ایران اسلامی نیز به چشم می‌خورد، اما باید اذعان داشت که کشور ما در بحث اتکا به توان داخل در بسیاری از حوزه‌ها آنطور که باید عمل نکرده و پیش نرفته و همین سبب بروز برخی مشکلات خرد و کلان در منطقه گردیده است.

ایران در قیاس با سایر کشورهای هم سطح و حتی طراز بالا، تولیدکنندگان قدر و توانای زیادی دارد که در بسیاری از موارد محصولات تولیدی علاوه بر رفع نیاز داخل کشور می‌تواند در بحث صادرات سبب حصول موفقیتهای بسیاری بوده و حتی به رقابت با محصولات سایر کشورها بپردازد.

اگر بخواهیم بحث کیفیت و کارایی تولیدات داخل و عدم استقبال رضایت‌بخش از سوی مردم کشور را پیش کشیده و به صورت جامع در این خصوص صحبت کنیم، بی‌شک در زمان و میزان مطالب ارائه شده با محدودیتهایی مواجه خواهیم بود، بدین صورت فقط به همین موضوع اکتفا می‌کنیم که:

"کشوری که در عرصه کنونی که عرصه ارتباطات، رقابتها، توسعه و حرکت به سوی توسعه‌یافتگی بوده، دچار مشکلاتی از قبیل بیکاری و نبود اشتغال مواجه باشد تنها راه خلاصی آن منطقه توجه به تولید داخل و حمایت همه‌جانبه از کالا و سرمایه ملی است که در پی همین مهم حمایت از تولیدکنندگان افزایش، میزان تولیدات از حیث کمی و کیفی ارتقاء یافته و در نهایت مسیر خروج سرمایه‌های ملی انسانی و مالی مسدود می‌شود."

 در ادامه به اتفاق مصاحبه کارکنان، کارگران، فروشندگان و مدیران یکی از واحدهای تولیدی استان اردبیل که در تولید توپهای ورزشی دست به اقدامی بزرگ زده و در مسیر حمایت از کالا و سرمایه ملی گام برداشته‌اند را مشاهده کرده و می‌خوانیم.

دست‌یابی به خودکفایی در سایه حمایت از کالای ملی

صفا سراج مهدی‌زاده، مدیرعامل این کارخانه و واحد تولیدی بزرگ که مشغول به تولید کالای ایرانی برگرفته از تمامی ظرفیت های ملی است در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: حمایت از تولیدکننده و کالای ملی در واقع وظیفه اصلی مردم و آحاد ملت می‌باشد که همین یک حمایت می‌تواند در کنار به ارمغان آوردن اهداف دور و دراز مملکت سبب رفع و دفع بسیاری از مشکلاتی شود که هم‌اکنون گریبان‌گیر اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه در صورت حمایت از تولیدکننده می‌توان به اقدامی بزرگ دست زده و اقتصاد کشور را متحول ساخت افزود: واحد تولیدی توپ ورزشی از سال 90 تا به اکنون با حمایت مردم و مسئولان، 6 مرحله توسعه را به خود دیده است که در همین زمینه می‌توان گفت بزرگترین دستاورد ما در طول این سالها که در سایه حمایت بی چون و چرای مردم حاصل شده افزایش 25 برابری تولیدات می‌باشد.

مدیرعامل کارخانه تولید توپ ادامه داد: ما در همان سال آغازین تولید 300 توپ در روز را داشتیم که به همت کارکنان باتجربه و کاردان این مجموعه تولیدی هم‌اکنون تعداد تولیدی ما در یک باکس فعالیت 24 ساعته به 8 هزار عدد توپ رسیده است که در توسعه و راه‌اندازی فازهای بعدی این مقدار به حداکثر میزان خود خواهد رسید.

مهدی‌زاده تصریح کرد: ما در کارخانه دست به تولید انواع توپهای ورزشی در رشته‌های مختلف والیبال، بسکتبال، فوتبال و در لول‌های پایه و حرفه‌ای زده‌ایم که تمامی تولیدات ما در همان سال به بازار عرضه شده و به فروش می‌رسید.

وی اولویت در تولید و ارتقای میزان تولیدات را توجه به کیفیت و جلوگیری از افت این اصل مهم عنوان کرد و یادآور شد: تمامی توپهای تولیدی در این کارخانه مطابق با استانداردهای فیفا بوده و هیچگاه کیفیت را قربانی اصول، ارکان و مولفه‌های دیگر نکرده‌ایم.

 مشکلاتی که گریبان‌گیر تولیدکنندگان داخلی است

صاحب واحد تولیدی توپ ورزشی در اردبیل اظهار داشت: مشکلات و موانع صادرات در هر کشوری وجود دارد که در کشور ما نیز این مسئله از سالهای گذشته وجود داشته و همچنان به قوت باقی است که در این رابطه می‌توان به برخی از مشکلات اشاره کرد؛ مشکلاتی همچون انتقال ارز و چگونگی صادرات از مهمترین این مشکلات می‌باشد.

مهدی‌زاده ادامه داد: مشکلات زیربنایی و زیرساختی، مشکل بلاتکلیفی در صنعت آینده و پیش رو و همچنین نبود حمایت از تولیدکنندگان از دیگر مشکلات و موانعی است که بر سر راه تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است و گاه مانع از تحقق اهداف اقتصادی از پیش تعیین شده می‌شود.

این تولیدکننده داخلی لازمه رهایی از بند این مشکلات را اعتماد کامل مردم به کالای داخلی، فرصت دادن به تولیدکنندگان، جلوگیری از خروج سرمایه‌های مالی و انسانی ملی و حمایت از تولیدکننده و کمک به ارتقای سطح اشتغال دانست.

تولیدکنندگان داخل باتجربه و کاردان هستند

زینی‌زاده، مدیر تولید کارخانه تولید توپهای ورزشی در اردبیل اظهار داشت: لازمه دست‌یابی به توسعه همه‌جانبه در وهله نخست جلوگیری از واردات بی‌رویه و همچنین مقابله با لطمه زدن به تولید داخلی است که در این زمینه حمایت از تولیدکننده و تولید داخل می‌تواند ابزاری قوی و اصلی این مهم باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در داخل کشور نیروهای انسانی باتجربه و کاردان زیادی داریم که باید از ظرفیت های آنان بهره‌مند شویم، افزود: شاید تمامی و یا بیشتر تولیدکنندگان داخل افرادی باتجربه شغلی و علمی هستند که دست به تولید کالای ملی زده و در مسیر اهداف اقتصادی کشور گام برمی‌دارند.

مدیر تولید این کارخانه اظهار کرد: هم‌اکنون 190 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارخانه مشغول به اشتغال هستند که از مجموع این تعداد 160 نفر در بخش تولید، 15 نفر در بخش اداری و 15 نفر در بخش فنی مهندسی و کارشناسی و انفورماتیک مشغول به فعالیت هستند که همه کارکنان کارخانه افرادی باتجربه و کاردان می‌باشند.

زینی‌زاده گفت: متاسفانه هم‌اکنون بیشتر محصولات مصرفی در داخل کشور سهم واردات بوده و در کنار این مهم کمتر به تولید داخل و کالای ایرانی توجه می‌شود به طوری که شاید 90 درصد توپهای ورزشی که در کشور به فروش می‌رسد توپهایی باشد که از کشورهای همسایه وارد کشور می‌شود.

گودرزی مسئول انفورماتیک و بررسی کنترل کیفیت این واحد تولیدی نیز در ادامه اظهار داشت: تمامی محصولات تولیدی در داخل استان در حد استاندارد جهانی بوده و قابلیت رقابت با محصولات جهانی را دارند.

وی افزود: روشهای تولید برای توپهای تولیدی در داخل استان از بهترین و بروزترین متدهای روز دنیا گرفته شده و تعیین کیفیت کنترل توپهای تولیدی نیز مطابق با استانداردهای فیفا انجام می‌گیرد.

صادرات توپ تولیدی به کشورهای ترکیه، امارات و عراق

اسدی، مسئول فروش و صادرات کارخانه تولید توپهای ورزشی استان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: خوشبختانه به دلیل سطح کیفی کالای تولیدی کارخانه در سطح استان همه‌ساله میزان صادرات افزایش چند درصدی می‌یابد که در این زمینه اقبال عمومی از کشورهایی همچون عراق، ترکیه و امارات بیشتر از سایر کشورها و مناطق در خرید توپ تولیدی استان اردبیل می‌باشد.

وی تصریح کرد: صادرات ما در سال 96 به صورت گسترده بود که این صادرات به کشورهای امارات، عراق و ترکیه بیشتر انجام شد که بنا به درخواست این کشورها امسال نیز قرارداد برای صادرات محصولات خود به این کشورها را به صورت گسترده خواهیم داشت.

این مسئول با اشاره به اینکه توجه به تولید داخلی راهکار اصلی رفع معضل بیکاری بوده و حمایت از تولید داخلی با حمایت تولید کننده و مصرف کننده قابل اجرا است، عنوان کرد: نباید تمامی نگاه‌ها به سمت مصرف‌کنندگان معطوف باشد چرا که در این زمینه تولیدکنندگان نیز به همان اندازه در حمایت از کالای ایرانی سهیم هستند و باید در کنار مصرف‌کنندگان و هم‌پای آنان به سمت تحقق اهداف اقتصادی گام بردارند.

وی وجود برخی مشکلات برای تولیدکنندگان را دلیل اصلی افت انگیزه آنان برای تولید و ارتقای سطح تولیدات داخلی دانست و یادآور شد: گاه برخی نبود حمایتها از سوی مردم و گاه نبود حمایت از سوی برخی مسئولان و نظام دولتی سبب دلسردی تولیدکننده از توجه و پرداخت به امر تولید می‌شود که در این زمینه نباید تولیدکننده را به تنهایی در عرصه رها کرد، چرا که حمایت از تولیدکننده در واقع حمایت از کالای ایرانی بوده که این مهم میزان اشتغال را به مراتب افزایش داده و معضل بیکاری را برطرف می‌سازد.

190 نفری که نان شب خود را از کار در این کارخانه به دست می‌آورند

یکی از کارگرانی که در این کارخانه مشغول به فعالیت است در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: من از سال 90 و آغاز به کار واحد تولیدی توپ ورزشی در این کارخانه مشغول هستم و تا به امروز که حدود 6 سال زمان می‌گذرد مخارج زندگی و ایاب و ذهاب خویش را از کار در همین کارخانه به دست می‌آورم.

وی با اشاره به اینکه در صورت نبود حمایت از کالای ایرانی، امثال ما تولیدکنندگان از کار بیکار خواهند شد، افزود: حمایت از تولید داخلی به طور مستقیم یعنی حمایت از تک تک تولیدکنندگانی که وقت و هنر خود را صرف تولید ملی کرده و به فکر سرمایه‌های کلان ملی هستند.

این کارگر که یکی از کارکنان کادر خط تولید کارخانه تولید توپهای ورزشی در اردبیل است اظهار کرد: تمام هم و غم کارگران و تولیدکنندگانی مانند ما این است که در کنار اینکه نان شبی از طریق همین شغل برای خود و خانواده تامین می‌کنیم در کنار آن به بحث تولید ملی نیز ارزش قائل بوده و در این مسیر گام برداریم که اکنون این وظیفه مردم و مصرف‌کنندگان است که با حمایت از تولید باکیفیت ایرانی ما را نیز حمایت کنند.

یکی دیگر از کارگران استان اردبیل با اشاره به بحث واردات محصولات و کالاهای مختلف به داخل کشور گفت: متاسفانه هم‌اکنون یکی از مواردی که دست بسیاری از تولیدکنندگان را از پشت بسته ورود بی‌رویه کالاهای کشورهای همسایه می‌باشد که همین دلیل انگیزه تولیدکنندگان را برای ادامه فعالیت نیز کمرنگ‌تر می‌کند.

وی با اذعان به اینکه در داخل کشور کم کالای قاچاق نداریم اظهار داشت: متاسفانه نه تنها در برابر واردات بی‌رویه عکس‌العمل نشان نمی‌دهیم بلکه به راحتی از کنار کالای قاچاق نیز عبور می‌کنیم که باید بدانیم که این مهم برای اقتصاد کشور همانند یک سم کشنده است.

از "تولید به مصرف" تا "اشتغال و خودکفایی"

عزم ملی در مصرف و حمایت از کالای داخلی و تولید ملی موجب رونق اقتصادی و زمینه‌ساز اشتغال پایدار برای جوانان می‌شود که هم‌اکنون نیز در شرایط تحریم و بحرانهای اقتصادی در کشور می‌توان با توجه به بخشهای مختلف، به خودکفایی در تولید کالاهای اساسی دست یافت که این مهم در واقع بهترین و اصولی‌ترین راهکار در تحقق اقتصاد مقاومتی و رسیدن به تامین نیازهای داخلی است.

کلام آخر

در مسیر پرتلاطم رسیدن به اهداف اقتصادی و ملی و دست‌یابی به قله‌های موفقیت جمعی، بایدها و نبایدهایی دیده می‌شود که الزاما می‌بایست به بسیاری از این مولفه‌ها پایبند بود.

 باید برای رسیدن به موفقیت از یک جایی به بعد منافع شخصی و خرد را کنار گذاشت و با عزم ملی به آینده کشور اندیشید، باید در بیشتر مواقع "قرار را به فرار" ترجیح داد و در قبال بی‌مسئولیتی‌ها و کوتاهی‌ها پاسخگو بود، گاهی نباید نسبت به وطن و کالای وطنی بی‌تفاوت بود، نباید به بهای بیکاری بسیاری از ملت،‌ کالاهای خارجی و لوکس خرید، نباید در صیانت از سرمایه‌های ملی متعصب نبود، گاهی باید به هرقیمتی که شده تمام زور خود را برای حمایت از تولیدکننده و تولید داخل زد، گاهی باید حرکتی نوین در مسیر موفقیت و توسعه را آغاز کرد و تا انتها پیمود و...گاهی باید ایرانی واقعی بود و "ایرانی" خرید.

 

گزارش از نوشین سلامت

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
اكثر كالاي ايراني به قدري بي كيفيت است
آخرین اخبار