مقاله سفیر ایران در ایندیپندنت؛

بعیدی نژاد: حمله به سوریه اقدامی بی‌ثبات‌کننده است

سفیر کشورمان در انگلیس گفت این واقعیت که چند کشور خود را فراتر از قانون تصور کرده و بدون داشتن ماموریتی مشروع، خود را در جایگاه دادستان، بازرس و قاضی قرار دهند، دستکم اقدامی بی‌ثبات‌کننده‌ است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، با انتشار مقاله‌ای در نشریه ایندیپندنت به بررسی حمله اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه پرداخت. در این مقاله آمده است:

حمله نظامی هفته گذشته آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه تاسیسات شیمیایی که گفته می‌شود متعلق به دولت سوریه است باعث برانگیخته شدن بحث‌های بسیاری شد.

هنوز مشخص نیست چرا سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی (OPCW) که به لحاظ قانونی و بین المللی مسئولیت تأیید استفاده از چنین سلاح‌هایی را بر عهده دارد، به طور کامل در رابطه با حمله شیمیایی در دومای سوریه وارد نشده است.

همچنین هنوز مشخص نیست چرا آمریکا و متحدانش حملات خود را به تاخیر نینداختند تا بازرسان گزارش‌های تحقیقاتی خود در این خصوص را ارائه کنند.

کنوانسیون تسلیحات شیمیایی (CWC) در سال ۱۹۹۲ و پس از چندین دهه مذاکرات در کنفرانس خلع سلاح ژنو به نتیجه رسید. این کنوانسیون در سازمان ملل به امضا رسید و مرکز آن در لاهه ایجاد شد.

سوریه به عنوان بخشی از این کنوانسیون اعلام کرده متعهد است به تیم بازرسان اجازه دهد تا به طور کامل به بررسی ادعا‌ها درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی بپردازند. سوریه پیش از این نیز به تعهد خود در نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی پایبند بوده و سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز نابود شدن این ذخایر را گزارش داده است.

هیچ مانعی در زمینه انجام تحقیقات جامع برای بررسی استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما وجود ندارد. متاسفانه سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه بدون مجوز سازمان ملل به اقدام یکجانبه علیه سوریه روی آوردند که آشکارا نقض منشور سازمان ملل و علیه قوانین بین المللی است.

۱۹۲ کشور به این پیمان بین المللی، در تلاش برای دستیابی به جهانی عاری از تسلیحات شیمیایی، پایبند هستند. این واقعیت که چند کشور خود را فراتر از قانون تصور کرده و حاضر هستند برای انجام حمله به یک عضو سازمان ملل متحد، بدون داشتن ماموریتی مشروع، خود را در جایگاه دادستان، بازرس و قاضی قرار دهند، دستکم اقدامی بی ثبات کننده است.

پس از اقدام نظامی توسط آمریکا و هم پیمانانش، نگرانی جدیدی به وجود آمده است که بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی نتوانند به اثری از تسلیحات شیمیایی دست یابند که در این صورت آمریکا و متحدانش مدعی خواهند شد سوریه متعمدانه شواهد را پاکسازی کرده است. اگر چه به صورت فنی پاکسازی گاز کلر که ادعا شده در دوما به کار گرفته شده است نمی‌تواند به آسانی انجام شود. همچنین گاز سارین که عامل اعصاب بوده نیز ادعا شده که در حمله دوما استفاده شده است.

پاسخ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و متحدانش درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه نشان می‌دهد که برخی کشور‌ها تمایل دارند به سیاست‌های اقدامات یکجانبه پناه برند، این در حالی است که پیمان قابلیت راستی‌آزمایی بین‌المللی در این زمینه وجود دارد و این موضوع به شدت نگران کننده است.

در کل، این اقدامات تلاش‌های جهانی و چند جانبه را علیه توسعه و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی تضعیف می‌کند. این موضوع همچنین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی را در خطر می‌اندازد. تمدن بر اساس اصولی سازنده بنا شده که استفاده از زور باید براساس حاکمیت قانون محدود شود و حاکمیت قانون باید بدون هیچگونه استثنایی اعمال شود و اجرای موثر قوانین بین المللی زمانی خواهد بود که تمامی کشورها، کوچک و بزرگ، قوی و ضعیف اینچنین قوانین را بپذیرند.

انتهای پیام/

مقاله حمید بعیدی‌نژاد درباره حمله آمریکا به سوریه

برچسب ها: انگلیس ، آمریکا ، فرانسه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر انگلیس مکار روباه پیر
آخرین اخبار