انتقاد ترکیه از گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا

آنکارا از گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا به دلیل آنچه حمایت واشنگتن از منابع مرتبط با گروه‌های تروریستی در ترکیه و نادیده گرفتن حقایق خواند، انتقاد کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی ینی شفق، آنکارا امروز یکشنبه به گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا به دلیل آنچه حمایت واشنگتن از منابع مرتبط با گروه های تروریستی در ترکیه و نادیده گرفتن حقایق خواند، انتقاد کرد.

وزارت خارجه ترکیه امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد گزارش سالیانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا که روز جمعه منتشر شد عمیقا باعث «ناامیدی » ما شده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است:  این گزارش  سرشار از ادعاها و اتهامات مربوط به کشور ماست که قابل  پذیرش نیست. به رغم مبارزات شدید با تهدیدهای جدی و چند جانبه گروه های تروریستی، ترکیه نسبت به اصول دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون پایبند است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود اقدامات دولت آنکارا در مقابله با گروه های «ی پ گ»، «پ ک ک» و اعضای سازمان فتو مرتبط با فتح الله گولن را غیرمتعارف و مغایر با واقعیت دانسته است.

پیش از این نیز گروه های حقوق بشر نسبت به اقدامات دولت ترکیه در خصوص مقابله با اعضای سازمان فتو ابراز نگرانی کرده بودند.

پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه سال 2016 در ترکیه، مقامات این کشور فتح الله گولن، فعال مدنی تبعیدی مقیم آمریکا و رهبر سازمان فتو، را عامل پشت پرده این کودتا معرفی کردند. در همین راستا، دولت ترکیه در اقدامی سراسری، شناسایی و بازداشت حامیان سازمان فتو را آغاز کرد.

ترکیه همچنین روز دوشنبه حکم بازداشت فتح الله گولن و 7 نفر از اعضای شبکه وی را به اتهام دست داشتن در ترور «آندری کارلوف»، سفیر سابق روسیه در آنکارا، در سال 2016، صادر کرد.

پیش از این نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه،  اعلام کرده بود آنکارا با همه «گروه‌های تروریستی» از جمله «ی‌پ‌گ- پ‌ی‌د»، داعش و فتو  مبارزه می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار