«دانش» در افتتاحیه نمایشگاه کتاب ایران در کابل:

افکار افراطی داعش، جایگاهی در میان مردم افغانستان ندارد

معاون سرئیس جمهور افغانستان گفت: عده اندکی که فریب خارجیان را خورده اند و به گروه های تروریستی روی آورده اند، نمی توانند از مردم افغانستان نمایندگی کنند.

افکار افراطی داعش، جایگاهی در میان مردم افغانستان ندارد/ افغانستان از سیاست اقتصاد محور و مبتنی بر مشترکات فرهنگی و تاریخی پیروی می کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «سرور دانش»، معاون رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاحیه نخستین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و افغانستان و همچنین برگزاری نمایشگاه مشترک کتاب که در دانشگاه کابل برگزار شده بود گفت: برگزاری چنین نشست های مشترک، علاوه بر دستاورد علمی و فرهنگی، بر گسترش روابط و مناسبات بین دو کشور دوست و همسایه کمک می کند.

سرور دانش با اشاره به خواستگاه و پیشینه علوم اسلامی گفت که اگرچه در تاریخ اسلام گروه هایی بوده اند که با تفسیر بسیار خشک از اسلام کوشش کرده اند که یک مرز غیر قابل عبور بین خود و غیر ایجاد کنند، ولی اسلام واقعی در تئوری و عمل غیر از این بوده است.

وی گفت اسلام دین مدارا، رواداری، تساهل، اعتدال و میانه روی است و به ویژگی کثرت گرایی در عین تقویت وحدت و یگانگی تأکید دارد. به گفته وی اسلام دین حذف و انحصار و یا اکراه و تحمیل نیست. اسلام دین آزادی و تعامل بین ملت ها و فرهنگ ها و دین تساهل دینی و مذهبی است.

دانش با توجه به وضعیت موجود در کشورهای اسلامی و به خصوص افغانستان گفت: جای شگفتی است که امروز در میان مسلمانان گروه های افراطی همانند داعش و امثال آن ظهور می کنند که هیچ نوع مدارا و تحمل را برنتافته و غیر از خود، همه فرقه های دیگر مسلمانان را تکفیر می کنند و همه انسان های دیگر و پیروان سایر ادیان را دشمن می پندارند.

معاون رئیس جمهور افغانستان با اشاره به اینکه در افغانستان کنونی افکار افراطی داعشی و مانند آن در میان مردم ما جایگاهی ندارد افزود: عده اندکی که فریب خارجیان را خورده اند و به دلایل مختلف به گرایش های افراطی و گروه های تروریستی رو آورده اند، نمی توانند از مردم افغانستان نمایندگی کنند.

به گفته وی مردم افغانستان تفکر داعشی و هر نوع تفکر افراطی را بیگانه از روح اسلام و فرهنگ اسلامی دانسته، تنوع و تکثر را هم در نظام سیاسی و حقوقی خود و هم در ترکیب اجتماعی، فرهنگی، زبانی و قومی خود پذیرفته و به آن احترام قایل است و توانمندی و اقتدار و یگانگی خود را در تنوع و چندگانگی خود می داند.

سرور دانش یکبار دیگر تأکید کرد که روابط بین کشورها و دولت ها مخصوصا دولت های اسلامی نیز باید متکی بر همان خصوصیاتی باشد که در دین و فرهنگ اسلام مطرح است. حکومت وحدت ملی در روابط خود با همه کشورهای منطقه از آسیای میانه تا آسیای جنوبی و جنوب شرق آسیا و تا خاورمیانه و خاور دور و به خصوص با کشورهای اسلامی و همسایگان از سیاست اقتصاد محور و مبتنی بر مشترکات فرهنگی و تاریخی پیروی می کند.

وی با اشاره به اینکه مردم افغانستان با ده کشور عضو ایکو یکی از سازمان های مهم منطقه ای دین، فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک دارد و زبان های رسمی و غیر رسمی هر ده کشور، جزء زبان های زنده مردم افغانستان است گفت: ما از نگاه ژئوپولیتیک در یک نقطه محوری و کلیدی قرار داریم و به همین جهت ما می خواهیم روابط تاریخی و فرهنگی خود را با همه کشورهای منطقه توسعه ببخشیم و همکاری های اقتصادی منطقه ای را تقویت کنیم تا بدین ترتیب هم فضای اعتماد و احترام متقابل ایجاد شود و هم از خشونت ها و منازعات و احیانا جنگ های نیابتی جلوگیری گردد.

معاون رئیس جمهور افغانستان ضمن ابراز خوش آمدید به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه وی به کابل، از برگزار کنندگان سیمینار علمی و فرهنگی نخستین دور گفتگوهای فرهنگی بین کشور به خصوص رئیس و مسؤلان دانشگاه کابل اظهار قدردانی کرد.

همچنین در این سیمینار، پیام اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز خوانده شد و محمد رسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، حمید الله فاروقی، رئیس دانشگاه کابل، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در کابل و شماری از مقام های دولت افغانستان سخنرانی کردند.

سخنرانان این برنامه برگسترش روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور افغانستان و ایران تأکید ورزیده و برگزاری نشست های علمی و فرهنگی مشترک را زمینه ساز تقویت روابط و مناسبات حسنه هردو کشور عنوان کردند.

در پایان این سیمینار، نمایشگاه مشترک کتاب نیز توسط سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان افتتاح شد. در این نمایشگاه بیش از 25 هزار عنوان کتاب در رشته های مختلف توسط هفتاد ناشر ایرانی و چهل ناشر افغانی به نمایش گذاشته شده بود.

در سیمینار علمی و فرهنگ نخستن دور گفتگو های فرهنگی بین افغانستان و ایران، شماری از مقامات عالیربته دولتی، برخی از اعضای کابینه، رؤسای دانشگاه ها، اساتید، محصلین و فرهنگیان، اعضای جامعه مدنی، روزنامه نگاران و اقشار مختلف مردم افغانستان حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار