اراضی ایرانشهر به آبیاری نوین مجهز شدند

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر گفت: هشت هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی این شهرستان تا کنون به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

حسن شاولی بر مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: جهاد کشاورزی با هدف افزایش راندمان تولید و کاهش اتلاف آب سیستم آبیاری نوین را در زمین‌های کشاورزی ایرانشهر اجرا می‌کند.

وی افزود: ۸۵ درصد تسهیلات بلاعوض برای اجرای سیستم آبیاری نوین در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مزیت‌های بالقوه آبیاری تحت فشار خاطرنشان کرد: در آبیاری قطره‌ای تنها بخشی از خاک اطراف بوته، گیاه یا درخت آبیاری می‌شود که این امر کاهش تبخیر از سطح خاک، نبود رواناب سطحی و کنترل نفوذ عمقی از عواملی هستند که باعث کاهش مصرف آب و در نتیجه افزایش بازده آبیاری می‌شود.

وی افزود: در این روش قسمت‌های اضافی خاک که معمولا در روش‌های سنتی مرطوب شده و آب آن مصرف تبخیر یا تعرق علف‌های هرز می‌رسد، خشک باقی می‌ماند.

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر گفت: در آبیاری قطره‌ای این امکان وجود دارد تا کود‌های شیمیایی محلول را به تدریج و همراه با آب آبیاری در اختیار گیاه قرار داد که بدین ترتیب خطر شسته شدن کود‌ها به عمق خاک یا خارج شدن آن‌ها همراه با رواناب سطحی وجود ندارد.

شاه، ولی بر اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد تا ۲ سال آینده سیستم‌های آبیاری تحت فشار را در زمین‌های کشاورزی ایرانشهر به بیش از ۲۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

انتهای پیام/گ

آبیاری نوین در کشاورزی ایرانشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار