رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد؛

اعلام آمادگی صرافی بانک‌ها برای خرید ارز/مسافران برای تامین ارز صبر کنند

سیف گفت: صرافی‌های بانک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که بدون هیچ محدودیتی ارز را خریداری کنند.

سامانه نیما با حضور معاون اول رییس جمهور رونمایی شدبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی یا "نیما" برای ساماندهی معاملات ارزی با حضور معاون اول رییس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی رونمایی و عملیاتی شد.

به گفته مسئولان بانک مرکزی این سامانه قابلیت تنظیم شوندگی و سیاستگذاری دارد و تمام منابع و مصارف ارزی کشور در سامانه جمع می شود و بر اساس ترجیحات متقاضی و اولویتهای سیاستگزار عرضه و تقاضا صورت می گیرد.

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در آیین رونمایی از سامانه الکترونیکی نیما، حجم گشایش اعتبار بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومان را ۹۲۱۰ فقره اعلام کرد و گفت: برای تامین ارز مسافرت‌های خارجی، دانشجویان و بیماران تصمیماتی گرفته شد.

رییس کل بانک مرکزی  افزود: این حجم از گشایش اعتبار معادل ۲ میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: در بخش یورو نیز ۵۲۵۰ فقره با ارزش یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار از تاریخ ۲۲ فروردین تا سوم اردیبهشت ماه تخصیص داده شده است.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: همچنین یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار نیز ارزهای مختلف با دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده است.

سیف با اشاره به اعلام آمادگی صرافی بانک‌ها برای همکاری گفت: صرافی‌های بانک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که بدون هیچ محدودیتی ارز را خریداری کنند، البته هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اولویت اصلی به حرکت در آمدن سامانه نیما است، تصریح کرد: بر همین اساس واردات و صادرات کشور در شرایط مناسبی جریان پیدا می کند، البته برای تامین ارز مسافرت‌های خارجی، دانشجویان و بیماران تصمیماتی گرفته شده و با امکاناتی که ممکن است در سامانه نیما ایجاد شود، تصمیمات جدیدی برای این موارد گرفته می‌شود.

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به قابلیت‌های سامانه نیما گفت: تمام منابع و مصارف در یک محل جمع و بر اساس برنامه سیاست‌گذار عرضه تعیین می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با عملیاتی شدن نیما، رویکرد سیاست‌گذار و بازار مشخص و نوسانات هیجانی، مقطعی و سیستمی قابل کنترل می‌شود. این سامانه به سامانه توسعه تجارت، پرتال ارزی و سامانه‌های مختلف متصل است.

شبکه صرافی‌ها، مکمل نقش بانک‌ها است

وی با اشاره به نقش شبکه صرافی‌ها نیز گفت: شبکه صرافی‌ها مکمل نقش بانک‌ها است و براساس نیازهای اعلام شده امکان تخصیص، اولویت‌بندی و سیاست‌گذاری وجود دارد.

به گفته وی؛ با اطلاعات این سامانه، نیازمندی‌ها تخمین زده و منابع و مصارف به صورت سیستماتیک کنترل می‌شود.

رییس شورای پول و اعتبار بیان کرد: نیما از ابتدای امسال آغاز به فعالیت کرده و با ورود داده‌ها در سطوح مختلف فعال شد، البته قرار بود بهره‌گیری صددرصدی از آن، اواخر خرداد انجام شود اما به دلیل ضرورت‌های ایجاد شده، نیما به سرعت کامل شد.

سیف با تاکید بر اینکه سامانه ای با این حجم و عظمت از روز اول فعالیت نمی‌تواند کامل باشد، گفت: تلاش‌های زیادی برای کاهش نواقص انجام شده تا بتوانیم بهترین بهره‌گیری را از آن انجام دهیم.

مسافران برای خرید ارز صبور باشند

بر اساس این گزارش  ولی الله سیف در حاشیه این مراسم درجمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مردم تنها 5 هزار یورو اجازه خروج ارز از کشور را دارند و در کنار آن قادر به تامین هزار یورو بیشتر برای سفرهای خارجی خود نیستند گفت: مسافران می توانند سفر خود را اندکی به تاخیر اندازند و البته باید خود را با شرایط جدید نیز وفق دهند و صبر داشته باشند.

وی التهابات غیراقتصادی را عامل نوسانات اخیر ارزی دانست و خاطرنشان کرد: با سامانه نیما، بازار را رصد کرده و نوسانات غیر اقتصادی را مهار می کنیم.

سیف در پاسخ به اینکه اگر کسی سفر فوری داشت برای تامین ارز چه کاری انجام دهد تصریح کرد: هم اکنون شرایطی است که باید با آن کنار آمد و اندکی صبر کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان نرخ ثابتی نیست، گفت: این نرخ متناسب با متغیرهای اصلی اقتصاد کشور تغییر می کند و یکی از عوامل موثر بر آن بحث تورم داخل و خارج از کشور است که پیش بینی می شود در سال ۵، ۶ یا ۷ درصد باشد و متناسب با آن نرخ دلار و سایر ارزها هم تغییر خواهد کرد.

سیف با بیان اینکه تمامی ارزها در دنیا با نوسان مواجه هستند، گفت: البته در این کشورها نوسان ها خفیف است و ارتباط مستقیم با عوامل اقتصادی دارد.

رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به پرسشی برای مقابله با اخلالگران بازار ارز گفت: اخلال در اقتصاد کشور رویه مشخصی دارد، اما در این سامانه جدید کسی نمی تواند اخلال ایجاد کند و شفافیت مناسبی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک مرکزی ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار