در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بانک مرکزی به دنبال تثبیت نرخ ارز نیست/ سامانه نیما رقابتی شفاف ایجاد می‌کند

در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب ابعاد مختلف سامانه نیما بررسی شد.

بانک مرکزی تمامی تقاضا‌های واقعی ارز را پوشش می‌دهد/ سامانه نیما رقابتی شفاف ایجاد می‌کندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب، درباره سامانه نیما، اظهار کرد: بانک مرکزی و سایر دستگاه های مسئول قبلا سامانه های مختلفی همچون سامانه جامع تجارت، سامانه جامع پروتال ارزی و... را ایجاد کردند و نیما محل تلاقی جریان های ورودی و خروجی ارز است.

وی ادامه داد: صادرکنندگان، وارد کنندگان، بانک ها، صرافی ها و... در این سامانه هستند و نقش آن وارد کردن جریان های ورودی ارز و پوشش دادن نیازهای واقعی است.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در پاسخ به اینکه آیا در سامانه نیما قیمتی برای ارز تعیین می شود، اضافه کرد: سامانه نیما به کشف قیمت مناسب و متناسب با عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد.

کریمی در پاسخ به اینکه آیا فعالان اقتصادی درباره این سامانه توجیه شده اند، گفت: بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام داده و با بانک ها جلسات توجیهی برگزار شده است.

وی بیان کرد: همچنین آموزش های لازم به شبکه صرافی های مجاز داده شده است. این صرافی ها می توانند از طریق سامانه نظارت ارز، بازرگانان از طریق سامانه جامع تجارت و بانک ها از طریق پروتال ارزی وارد سامانه نیما شوند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی های نیما این بود که ضرورتی به ایجاد درگاه های جدید نداشتیم، اظهار کرد: با این توصیف از ظرفیت سامانه های قبلی استفاده کردیم و آموزش های لازم هم داده شد. بانک مرکزی برنامه زمان بندی دارد و در فاز نخست قرار است کار را با صادر کنندگان عمده به ویژه پتروشیمی آغاز می کنیم.

کریمی افزود: در مرحله بعد با صادر کنندگان جز فعالیت آغاز می شود و آنان می توانند ارزهای خود را به سایر وارد کنندگان اختصاص دهند. نهایتا تا آخر این ماه تمام آموزش های لازم را به نهادها، دستگاه و واحدهای ذی نفع خواهیم داد.

وی در پاسخ به اینکه آقای جهانگیری نگران بود که مبادا بانک ها ارز را به صرافی های خود دهند و آنان هم ارز را با نرخ بالاتری به دیگر صرافی ها بفروشند، اضافه کرد: نرخ بالاتری نداریم. در سیاست جدید ارزی، تمام وارد کنندگان باید به سیستم بانکی کشور مراجعه کنند.

وی افزود: آنجایی که بانک عامل می تواند، حواله های ارزی را تامین کند، این کار انجام می شود. در مواردی که بانک ها روابط کارگزاری لازم را ندارند، از خدمات صرافی ها استفاده می کنند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اضافه کرد: در مورد صادرات نقش ویژه ای به صرافی ها داده شده است. آنان می توانند ارز صادر کنندگان را خریداری کنند. یعنی صرافی ها نقش چشم گیری در خرید و فروش حواله های ارزی صادر کنندگان دارند.

کریمی در پاسخ به اینکه دلیل مشخص نبودن تکلیف ارز از مبادی ارزی زمینی چیست، افزود: راهبرد بانک مرکزی پوشش کلیه تقاضاهای واقعی ارز است. در مورد واردات کالا و خدمات هم اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است.

وی گفت: کار گروه هایی در بانک مرکزی وجود دارد و موضوع هم در ستاد اقتصادی دولت مطرح می شود. در مواردی هم کار گروه هایی با دستگاه های ذی نفع داریم.

کریمی تصریح کرد: اگر در آینده تقاضاهای جدید واقعی ایجاد شود، بانک مرکزی نسبت به تامین آن اقدام می کند. تاکنون هم بخشی از محورهای اصلی که در سرفصل بانکی مرکزی بوده به صرافی های مجاز رفته و مجددا به سیستم بانکی برگشته است.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی از طریق بانک هایی که در حوزه ارزی تهران فعالیت دارند، تلاش می کند همه تقاضای واقعی را پوشش دهد که این مسئله خود آرامش ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: می توانیم از ظرفیت بانک ها، صرافی های بانکی و دیگر صرافی های مجاز استفاده کنیم. نیما میان بازیگران این سیستم رقابتی شفاف ایجاد می کند و این مهم کمک می کند تا جریان های ورودی و خروجی با ثباتی داشته باشیم.

در ادامه امیرحسین شکوهی مدیر سامانه بانکی نیما در پاسخ به اینکه آیا با راه اندازی این سامانه جلوی تامین مالی قاچاق گرفته می شود، گفت: در ابتدا باید ابهامی را که در مورد تعریف پورتال ارزی و سامانه نیما به وجود آمده است، توضیح دهم.

وی ادامه داد: پورتال ارزی منظومه ای از سامانه هاست و اصلی ترین وظیفه اش تا امروز این بود که ارتباط میان سامانه های تجاری و ارزی را برقرار کند.

مدیر سامانه بانکی نیما افزود: نقش سامانه نیما ایجاد بازار و برقراری ارتباط میان متقاضیان اعم از صادر کنندگان، وارد کنندگان و کارگزارها به صورت سیستمی است.

شکوهی بیان کرد: قبل از اینکه هر تقاضایی اعم از خرید و یا فروش ارز وارد سامانه نیما شود، همه کنترل ها به وسیله سامانه های دیگری انجام خواهد شد. وقتی فردی در داخل سامانه نیما ارزی را برای فروش قرار می دهد، از قبل بررسی های لازم را در مورد پروانه صادراتی و... انجام شده است.

وی افزود: زمانی که تقاضای وارد کننده ای از طریق سیستم بانکی در سامانه نیما قرار داده می شود، مطمئن هستیم که ثبت سفارشی وجود داشته و به تایید وزارت صنعت و دیگر دستگاه ها رسیده است.

مدیر سامانه نیما با تاکید بر اینکه هیچ کنترلی در داخل خود این سامانه انجام نمی شود، بیان کرد: همه کنترل ها خارج از سامانه نیما انجام می شود. این سامانه امکانی را فراهم می کند تا سه ذی نفع یعنی صادر کنندگان، وارد کنندگان و کارگزارها بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار و معامله کنند.

شکوهی با اشاره به اینکه سامانه نیما فضای رقابتی ایجاد می کند، اضافه کرد: بحث رقابت در انتقال ارز اعم از خرید و فروش لزوما روی قیمت ارز نیست. بلکه هر انتقالی دارای کارمزدی است. زمانی که قیمت پایه برای ارز تعیین شده است، رقابت ها به این سمت می رود که چه کسی با کارمزد و زمان کمتری نیاز را برطرف کند.

عزت الله یوسفیان ملا نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تعیین قیمت ارز دستوری نیست بلکه از گردش مالی کشور تعیین می شود و امیدواریم بانک مرکزی بتواند با موفقیت این سامانه را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در صورتی در اجرای این طرح موفق می شود که فقط خودش تعیین کرده باشد و با قدرت وارد میدان شود، گفت: تنها یکی از حلقه های ارز بانک مرکزی است و این بازار حلقه های متفاوت دیگری هم دارد.

یوسفیان ملا افزود: در سال 91 هم اعلام شد که ارز تک نرخی و قیمتش 1260 تومان است و اتفاقاتی مشابه وضعیت کنونی افتاد. مگر آن زمان بانک ها متولی ارز نبودند؟ اما دیدیم چه شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اواخر دولت دهم 42 میلیارد دلار به 18 بانک کشور دادند و هیچ کدام از این بانک ها حاضر نشدند، به بانک مرکزی حساب پس بدهند.

وی در پاسخ به اینکه سامانه نیما چگونه می تواند روی کنترل قاچاق موثر باشد، یادآور شد: واقعا قابل پیش بینی نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد. ارز از عرضه و تقاضا جدا نیست. اگر این دو تعادل داشته باشند، قیمت آن افزایش نمی یابد.

وی تصریح کرد: اگر کسانی که به ارز نیاز دارند، تامین شوند به سراغ بازار آزاد نمی روند، به هر میزانی که نیاز مردم تامین نشود به سراغ بازار آزاد خواهند رفت. امیدوارم بانک ها بتوانند، جوابگو باشند چرا که 42 میلیارد دلار به آنان داده شد اما یک دلار حساب پس ندادند.

کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مرکز مبادلات ارزی نقش کاتالیزور را در سامانه‌های ارزی دارد گفت: سامانه نیما حلقه مفقوده همه سامانه هاست لذا، اقدامات صورت گرفته پیرامون ارز سبب می‌شود تا اقتصاد بیمه شود.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به اینکه جریان اطلاعات در سیستم بانکی مجاز است اما اطلاعات مشتریان به صورت محرمانه باقی می ماند افزود: بانک مرکزی در چارچوب مقررات بانکی در جریان اطلاعات قرار خواهد داشت، قرار بود این سامانه در خرداد ماه عملیاتی شود اما با توجه به التهابات بازار ارز تصمیم گرفته شد این سامانه زودتر راه اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی پیش بینی هایی را از روند آتی بازار خواهد داشت ادامه داد: فعالان بازار باید راحت‌تر به فعالیت خود بپردازند، قرار نیست نرخ ارز ثابت بماند، لذا با توجه به متغیرهای کلان اقتصادی این نرخ تغییر خواهند کرد به گونه ای که بانک مرکزی بازار را رصد و کنترل می‌کند.

کریمی با اشاره به اینکه درجه اهمیت عامل غیر اقتصادی در اقتصادمان بالاست گفت: عوامل اقتصادی و متغیرهای کلیدی اقتصاد خیلی تغییر نکرده است، التهابات صورت گرفته در فروردین ماه سال جاری در تاریخ اقتصاد کشور بی‌سابقه بود، اقتصاد نمی تواند شوک ها و تکانه ها را تحمل کند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به اینکه به صورت سنتی فعالیت اقتصادی در ۳ ماهه نخست سال با تأخیر روبه‌رو می‌شود گفت: سامانه نیما زمانی موفق خواهد بود که ایجاد اعتماد کرده باشد.

کریمی با بیان اینکه نمی‌توانیم در اقتصادی که جریان با ثبات واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای و واسطه‌ای را دارد، اجازه دهیم تکان‌های شدید اتفاق بیفتد اظهار داشت: صادرکنندگان و واردکنندگان باید بدانند نوسانات نرخ ارز خیلی بالا نخواهد بود و در مسیر مشخصی حرکت خواهد کرد لذا، در چارچوب سیاست ارزی جدید  راهبرد مشخص و مهمی در راستای سیاست های کلان اتخاذ شده است تا اقتصاد مقاوم شود.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ارز شناور خواهد بود لذا باید برای بازیگران اصلی بازار ایجاد جذابیت کرد ادامه داد: در طی ۱۰ روز گذشته تا ۲/۳ میلیارد دلار برای کالاهای مورد نیاز تخصیص انجام شده و حدود ۱/۳ میلیارد دلار هم نیز تامین ارز صورت گرفته است.

کریمی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به دنبال تثبیت نرخ ارز نیست خاطرنشان کرد: هر چقدر عمق بازار افزایش یابد نوسانات ارزی کاهش خواهد یافت.

شکوهی مدیر سامانه بانکی نیما در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه سامانه نیما برخط خواهد بود به طوری که بانک مرکزی بر آن مدیریت می کند گفت: صادرکنندگان مستقیماً در سامانه نیما می‌توانند اقدام به فروش ارز خود کنند، هر سه ماه یک بار گزارش خود را تقدیم هیئت دولت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
کی قراره قیمت ارز پایین بیاد ؟
Germany
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
خداکنه همه چیز به قبل برگرده ارزون بشه
آخرین اخبار