ظریف: کشور‌های منطقه برای حل چالش‌های پیش روی صلح پایدار با ایران همکاری کنند

وزیر امور خارجه ایران در اجلاس عالی رتبه ایجاد صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس عالی رتبه ایجاد صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و مقابله با تهدیدات پیش روی صلح، هدف اصلی سازمان ملل است، بنابراین تمرکزی تازه بر مسایلی همچون حفظ و ایجاد صلح پایدار لازم است.

ظریف افزود: این موضوع به ویژه در منطقه ما که با تنش‌های موجود بیشترین خسارت‌ها را از درگیری‌های طولانی متحمل شده است اهمیت مضاعفی دارد.

او گفت: پیشگیری از جنگ نیازمند تمرکز بر علل و ریشه‌های ایجاد آن مانند اشغالگری، مداخلات خارجی و افراط گرایی است.  

ظریف تاکید کرد: گسترش توهمات هژمونیک و تلاش برای دستیابی به امنیت به هزینه دیگران از طریق انحصار و ایجاد بلوک، باعث تشدید و گسترش تنش و درگیری شده و مسابقه تسلیحاتی مخربی را ایجاد کرده است. بسیار حائز اهمیت است که برای اتخاذ یک رویکرد جدید بر مبنای ایجاد «منطقه‌ای قوی» تلاش کنیم، به جای این که تلاش کنیم قویترین در منطقه باشیم. باید به جای ایجاد بلوک امنیتی به ایجاد شبکه‌های امنیتی بپردازیم که از طریق آن منافع همه اعضا تامین شود و همه در این رویکرد برنده باشند.

ظریف با بیان این که در دنیای به هم پیوسته کنونی، امنیت هیچ کشوری با هزینه دیگران تضمین نخواهد شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است رویکرد کنونی برخی کشور‌ها مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر که مستلزم تلاش برای دستیابی هژمونی و انحصار و محروم سازی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) طی چهار دهه گذشته بوده، عامل اصلی جنگ‌های مستقیم و غیرمستقیم مخرب است و این رویکرد باید تغییر کند.  

او گفت: از همه کشور‌ها می‌خواهیم به تلاش‌های ما برای پیشبرد این اهداف که شامل ایجاد منطقه‌ای قوی و همچنین امنیت شبکه‌ای یکپارچه است بپیوندند زیرا این تغییر رویکرد نیازمند پذیرش و احترام به اصولی مشترک همراه با اقداماتی چون اعتمادسازی است و برای پیشبرد این هدف؛ جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی مجمع گفتگوی منطقه‌ای در خلیج فارس با هدف غلبه بر چالش‌های پیش رو و ایجاد صلح پایدار در منطقه را پیشنهاد می‌کند.  

ظریف گفت: ما از کشور‌های همسایه در این راه آبی استراتژیک که جنگ‌های بسیاری را شاهد بوده است، دعوت می‌کنیم برای حل  چالش‌ها به ما بپیوندند و از سازمان ملل انتظار داریم در مراحل اجرای این فرایند که ترتیبات آن حدود ۳۰ سال پیش در پاراگراف ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت در نظر گرفته شده، اما هیچ گاه اجرایی نشده است با ما همکاری کنند.

انتهای پیام/

سخنرانی ظریف در اجلاس عالی رتبه ایجاد صلح در سازمان ملل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار