مقام سابق آمریکایی: واشنگتن نباید بدون توافق با همپیمانانش، از برجام خارج نشود

معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا گفت آنچه اهمیت دارد این است که واشنگتن دست به اقدام یک جانبه نزند و بدون توافق با همپیمانانش از توافق هسته‌ای ایران خارج نشود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ویکتوریا نولاند، معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپایی، در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی با اشاره به چانه‌زنی سران آمریکا و فرانسه بر سر موضوع ایران گفت: آنچه که اهمیت دارد این است که رئیس جمهور فرانسه همتای آمریکایی خود را متقاعد کند و به او بفهماند که هر تصمیمی قرار باشد درباره ایران گرفته شود باید چندجانبه باشد و نباید یک جانبه در این زمینه اقدام شود.

او به راه‌های متفاوتی اشاره کرد که می‌توان اختلاف نظر بر سر توافق هسته‌ای ایران را حل و فصل کرد و گفت: یکی از این راه ها، توافقنامه‌ی آمریکایی-اروپایی است که انتظار می‌رود اتفاق بیافتد و توافقنامه‌های جانبی را بر توافق هسته‌ای بیافزاید و نیز توافقنامه‌های جداگانه‌ای در زمینه‌ی موشک‌های بالستیکی و مسائل منطقه‌ای می‌توان در نظر داشت. هنگامی که آمریکا و اروپا یکصدا شوند آنگاه این امکان وجود خواهد داشت که پیشنهاد خود را به روسها، چینی‌ها و ایرانی‌ها عرضه کنند. آنچه که اینجا اهمیت دارد این است که آمریکا دست به اقدام یک جانبه نزند و بدون توافق با همپیمانان از توافق هسته‌ای خارج نشود.

این مقام سابق آمریکایی در پاسخ به این پرسش که آیا دونالد ترامپ در روز ۱۲ ماه مه، پایبندی ایران را به برجام تایید خواهد کرد یا خیر، نیز گفت: «فکر می‌کنم برای چنین داوری کمی زود باشد، اما رئیس جمهور مکرون در تلاش است زمان بیشتری بدست بیاورد تا درباره عناصر اضافی به گفتگو‌ها ادامه بدهد و رئیس جمهور ترامپ را متقاعد کند اگر زمان بیشتری اختصاص بدهد می‌تواند برنده‌ ماجرا شود. ترامپ تیم امنیتی جدید دارد، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی تازه وارد کابینه شده‌اند و هیچ یک از آنان فرصت این را نداشته‌اند که بر سر این موضوع کار کنند؛ لذا رئیس جمهور مکرون زمان بیشتری می‌خواهد و من با چیز‌هایی که امروز شنیدم محتاطانه ابراز خوش‌بینی می‌کنم. باید ببینیم چه پیش می‌آید.»

نولاند درباره خروج زودهنگام نظامیان آمریکایی از سوریه نیز هشدار داد و با تکرار یاوه‌گویی‌های مقامات واشنگتن مدعی شد: «اگر نظامیان آمریکا هم اکنون خارج شوند داعش باز می‌گردد همچنان که پس از خروج ما از عراق، داعش و القاعده خلاء را پر کردند. همچنین اهرم فشار ما با خروج نظامیان آمریکایی از سوریه بر سر سه موضوع نگران‌کننده‌ای که درباره‌ی ایران وجود دارد از بین می‌رود؛ لذا باید همکاری کنیم تا اطمینان حاصل شود ایران نمی‌تواند هژمونی منطقه‌ای و سلطه‌گری خود را در سوریه گسترش بدهد و نیز روی طرحی برای آینده‌ی سوریه کار کنیم که ثبات را به این بازگرداند، دموکراتیک‌تر از گذشته شود و دخالت خارجی در این کشور پایان یابد.»

او درباره‌ موضع‌گیری ترامپ در زمینه‌ی کره شمالی هم گفت: رئیس جمهور ترامپ دارد خیلی احساساتی درباره‌ کره شمالی سخن می‌گوید و از توهین‌های ابتدایی خود و مرد موشکی خواندن کیم جونگ اون تا تلاش برای یک تنه حل و فصل کردن این بحران در یک نشست پیش رفته است. فکر می‌کنم آنچه از همه مهمتر است این است که ما قرار است با کره شمالی سر میز گفتگو بنشینیم و دیگر آن دو نفر دست‌شان روی دکمه نیست. رئیس جمهور ترامپ در آمریکا در معرض انتقاد قرار گرفته است و گفته می‌شود او حتی پیش از آغاز گفتگو دارد خودش را تسلیم می‌کند و به همین علت او هم اکنون دارد موضع خود را اصلاح می‌کند و می‌گوید آنچه برای آمریکا موفقیت آمیز خواهد بود هسته‌ای زدایی کامل از کره شمالی است. او برای همراه کردن پایگاه سیاسی خود نیز باید چنین اصلاحاتی را انجام می‌داد.

انتهای پیام/

گفتگوی ویکتوریا نولاند با بی‌بی‌سی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
برجام را برداریئ خودتون و ما را راحت کنید
آخرین اخبار