توفيقی خبر داد:

کشف ذخایر هیدروکربوری جدید در محدوده خلیج فارس و دریای عمان/مذاکره با کره جنوبی و چین برای اجرای طرح‌های LNG

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از کشف ذخایر هیدروکربوری جدید در محدوده خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.

امضای تفاهم‌نامه تجاری سازی پژوهش‌های صنعت نفت با شرکت‌های داخلی و خارجیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر توفيقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت با نزدیک به 60 سال سابقه و با برخورداری از نیروی انسانی و سرمایه‌های فکر، تجهیزات بسیار پیشرفته و منحصر به فرد و با برنامه‌های راهبردی که اجرا کرده است، امروزه به مرکز تحقیق و توسعه پیشرو و مطرح در سطح ملی و منطقه ای تبدیل شده است.

توفيقی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه صنعت نفت یک تکیه‌گاه و نقطه اتکایی برای صنعت نفت ایران است، افزود : صنعت نفت یک صنعت کلیدی و حیاتی است که نقطه اتکا اقتصاد کشور به شمار می رود.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت با برخورداری از توانمندی ها و همکاری بین دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و شركت های داخلی و خارجی نسبت به وظایف خود اهتمام می‌ورزد و رسالت اصلی خود را تجهیز صنعت نفت به دانش و فناوری نوین می داند تا کشور با استفاده از این نعمت خدادادی، ثروت و ارزش افزوده بیشتری خلق کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد : همانطور که صنعت نفت ما در حوزه تولید در بازارهای جهانی حضور دارد، باید در زمینه دانش و فناوری در بازارهای جهانی نیز نقش فعالی داشته باشد.

توفيقی ادامه داد: تا این تاریخ، پژوهشگاه صنعت نفت در توسعه دانش فنی مورد نیاز صنعت نفت قدم های موثری و مثمری برداشته است که به موجب آن مورد اعتماد مدیران ارشد وزارت نفت بوده است.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه صنعت نفت در صنایع بالادستی در زمینه مسائل مربوط به اکتشاف، توسعه، استخراج و ازدیاد برداشت و در بخش پایین دستی در حوزه پالایش، پتروشیمی، انرژی و محیط زیست فعالیت می‌کند و این آمادگی را دارد که بعنوان مرکز تحقیقاتی پیشرو در تعامل با مدیران وزارت نفت، توانمندی خود را به عرضه گذاشته و به تجهیز صنعت نفت بيانجامد.

به گفته وی؛ بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی که در تاریخ 16 الی 19 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمايشگاه بین المللی تهران برگزار می شود، فرصت مغتنمی را برای پژوهشگاه صنعت نفت فراهم می‌کند تا این مجموعه بیش از پیش توانمندی و پژوهش‌هایی که منجر به توسعه تکنولوژی شده است را عرضه کند.

توفيقی یادآور شد: در این نمایشگاه، در زمینه تجاری سازی پژوهش‌های پژوهشگاه صنعت نفت با چندین شرکت داخلی و خارجی، تفاهم نامه‌هایی را به امضا خواهیم رساند.

وی بیان کرد: یکی از سیاست های بسیار جدی پژوهشگاه‌های صنعت تعامل با صنعت نفت، برآورد نیاز این صنعت به تکنولوژی و رصد فناوری است که در دهه‌های آینده صنعت نفت، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با انجام پژوهش‌ها برای توسعه و تجهیز خود برای ورود به بازار باید با استانداردهای بهتری به فعالیت بپردازیم.

وی ادامه داد: از نظر نیروی انسانی همکاران ما در تلاشند از فارغ‌التحصیلان و دانشگاه‌های تراز اول داخلی و خارجی نهایت را استفاده ببرند. با توجه به اینکه امور پژوهشگاه صنعت نفت بر خلاف گذشته در یک محیط رقابتی انجام می‌شود و بسیاری از دانشگاه‌ها و شرکت‌های توانمند وارد عرصه پژوهش و صنعت نفت شده‌اند؛ بنابراین باید ضمن همکاری و مشارکت با این بخش‌ها در جهت ارتقای توانمندی خود از منظر منافع ملی تلاش کنیم.

توفیقی تاکید کرد: بنابراین باید در کیفیت کالا و خدمات به صورت جدی بیاندیشم، به طوریکه دانش و فناوری را با سرعت بالا و هزینه پایین عرضه کنیم.

کشف ذخایر هیدروکربوری جدید در محدوده خلیج فارس و دریای عمان

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت درباره مهمترین دستاوردهای پژوهشگاه‌ صنعت نفت، گفت: یکی از مهمترین پروژه‌های ما طرح مروارید است که در پی اجرای آن موفق به برآورد انباشت‌های جدید هیدروکربوری نفت و گاز در منطقه خلیج فارس و دریای عمان شده‌ایم.

وی ادامه داد: این پروژه طی 5 سال گذشته در حال انجام بوده و اکنون به اتمام رسیده و مورد تایید شرکت نفت فلات قاره قرار گرفته است.

توفیقی در تشریح دیگر دستاوردهای پژوهشگاه‌ صنعت نفت تصریح کرد: مرکاپتان زدایی از میعانات گازی در پارس جنوبی در حال راه‌اندازی است، همچنین شیرین‌سازی گاز طبیعی با کارفرمایی شرکت ملی گاز در انیستیتو فرآورش گاز که زمستان سال گذشته تاسیس شد در حال بررسی است، این موضوع وظایف مهمی در ارتباط با صنعت گاز دربر می‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اضافه کرد: در ارتباط با محیط زیست برای رفع آلودگی خاص ناشی از منابع هیدروکربوری فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم.

وی بیان کرد: همچنین بررسی‌هایی درحوزه سنتزهای کاهنده، از هرز رفت از گل حفاری در حال انجام است که از دیگر اقدامات پژوهشگاه صنعت نفت به شمار می‌رود.

توفیقی ساخت تست‌گرهای مربوط به مواد سمی را گام بسیار مثبتی دانست و گفت: خدمات آزمایشگاهی پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان یک مرجع در آنالیز مواد هیدروکربوری و مواد شیمیایی ارائه می‌دهد را به عنوان دیگر دستاورد این پژوهشگاه معرفی کرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد: پژوهشگاه باید وارد عرصه جهانی شود، چرا که تا ده‌ها سال صنعت نفت بر انرژی دنیا حکمفرما خواهد بود، بنابراین باید به دنبال اخذ پروژه و انجام طرح‌ها در خارج از ایران و منطقه باشیم.

مذاکره با کره جنوبی و چین برای اجرای طرح‌های LNG / با شرکت‌های روسی برای شیرین‌سازی گاز همکاری می‌کنیم

وی در تشریح طرح تحول این مجموعه گفت: یکی از راهبردهایی که پژوهشگاه های صنعت نفت دارد، این است که فعالیت‌های خود را از طریق بازاریابی گسترش دهد. برای مثال پروژه‌هایی در زمینه رفع آلودگی خاک انجام داده‌ایم که به صورت مکرر در بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها قابل انجام است.

توفیقی با بیان اینکه بازارسازی یکی دیگر از موارد موجود در طرح تحول پژوهشگاه صنعت نفت است، افزود: علاوه بر اینکه صنعت به هنگام برخورد با مشکل به سراغ پژوهشگاه صنعت نفت آمده و طرح مشکل می‌کند، بسیاری از ظرفیت‌های موجود در صنعت نفت نیز هستند که مغفول مانده و قابل شناسایی است از این رو علاوه بر مواردی که خود صنعت تشخیص می‌دهد متخصصان توسعه و تحلیل تکنولوژی یعنی دست‌اندرکاران پژوهشگاه صنعت نفت باید به شناسایی ظرفیت‌های این صنعت پرداخته و برای خود بازارسازی کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بحث مقررات زدایی و بازدهی فرآیند را سومین راهبرد موجود در طرح تحول پژوهشگاه صنعت نفت دانست و گفت: روندی که هم اکنون در مراکز تحقیق و توسعه دنیا است باید از ساختار سلسله مراتبی و عمودی رها شده و به سمت یک ساختار افقی و چابک تغییر کند؛ از این رو کیفیت سرعت و هزینه از اهم مسائلی است که پژوهشگاه باید به آن توجه کرده و بوروکراسی خود را به حداقل برساند.

وی شبکه‌سازی را چهارمین راهبرد مهم دیگر دانست و افزود: اکنون با کشورهایی از جمله فرانسه، کره جنوبی، چین و روسیه در حال مذاکره و پیگیری برای انعقاد قراردادهایی به منظور اجرای مشترک طرح‌هایی هستیم که بعد از تحقق آن به بیان آنها خواهیم پرداخت.

توفیقی ادامه داد: با کره جنوبی و چین درباره LNG در حال مذاکره هستیم و امضای قرارداد در حال پیگیری است همچنین با شرکت‌های روسی در زمینه شیرین‌سازی گاز همکاری‌هایی خواهیم داشت.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در تشریح پنجمین مورد موجود در طرح تحول این مجموعه، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از استارت آپ‌ها از دیگر راهبردهای مهم ما است. از آنجایی که پژوهشگاه صنعت نفت وارد محیط تجاری‌سازی نمی‌شود و برای توسعه تکنولوژی پای بخش خصوصی را به میان می‌آورد از این رو برای تکمیل زنجیره علم و تکنولوژی و رسیدن به مرحله تجاری‌سازی و عرضه در بازار بحث تاسیس مرکز نوآوری در صنعت نفت را در دستور کار داریم تا شبکه و زنجیره تجاری‌سازی را تکمیل کنیم.

تخفیف 50 درصدی هزینه‌ها به دانشجویان ارشد و دکتری در پژوهشگاه صنعت نفت

وی با اشاره به صحبت‌های زنگنه، وزیر نفت مبنی بر باز بودن درهای پژوهشگاه صنعت نفت بر روی دانشجویان گفت: از این مسئله استقبال کرده‌ایم. این موضوع فرصتی را برای دانشجویان ارشد و دکترای دانشگاه‌های تراز اول کشور فراهم کرده است.

توفیقی ادامه داد: در حال حاضر این مسیر باز است و از همکاران خود در پژوهشگاه‌ صنعت نفت خواسته ایم تا مسیر را برای ورود دانشجویان ارشد و دکترای دانشگاه‌های تراز اول کشور هموارتر کنند تا آنها برای انجام کار رساله خود از امکانات پژوهشگاه بهره مند شوند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اضافه کرد: در نظر داریم که در زمینه هزینه‌ها به آنها تخفیف 50 درصدی ارائه کنیم و مقررات ورود و خروج این قشر را تسهیل کنیم.

وی بیان کرد: این افراد یک ظرفیت پژوهشی بسیار بالایی هستند که می توانند در بسیاری از پروژه‌های مهم دخالت داشته باشند، البته این موضوع قرار است، بسیار گسترده‌تر شود.

توفیقی یادآور شد: تفاهم‌نامه منعقد شده با شش الی هفت دانشگاه یکی از مزیت‌هایی است که فرصتی را برای ورود دانشجویان به منظور انجام کارهای پژوهشی در پژوهشگاه صنعت فراهم کرده است.

فرهمندی یکی دیگر از مسئولان پژوهشگاه صنعت نفت در این باره گفت: بنگاه نخبگان نیروهای مسلح هر ساله به معرفی فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری به پژوهشگاه صنعت نفت اقدام می‌کند. امسال نیز از آنها خواسته‌ایم که نیروهای بیشتری را به ما معرفی کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار