وقتی ترامپ آب پاکی را روی دست رئیس کاخ الیزه ریخت

کوتاه نیامدن ترامپ در موضوع برجام در نشست خبری با مکرون، امیدهای رئیس جمهور فرانسه برای جلوگیری از نابودی توافق هسته‌ای را به یاس تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امانوئل مکرون که روز دوشنبه به آمریکا رفت اولین رئیس جمهوری است که توسط دونالد ترامپ به ضیافت شام دعوت شد. شاید بدین خاطر کاخ سفید از هیچ رئیس جمهوری در 16 ماه اخیر پذیرایی نکرده به دلیل این است که ترامپ به تشریفات جاری در بین روسای جمهور متعهد نیست همان‌طور که به معاهد‌ه‌ها و قراردادهای بین المللی پایبند نیست.

وقتی رئیس کاخ سفید آب پاکی را روی دست رئیس کاخ الیزه ریخت

اقدامات مکرون برای حفظ برجام

خروج آمریکا از معاهده پاریس از اولین اقدامات ترامپ در قبال تعهدات بین المللی ایالات متحده بود. نقض توافق برجام هم از دیگر اقدامات رئیس جمهور تاجر مسلک آمریکا نسبت قراردادهای بین المللی است. قراردادی که طبق آن باید تحریم‌های ایران تعلیق شوند اما ترامپ اعلام کرده است که در 12 می دیگر تمدید تعلیق تحریم‌ها را امضاء نمی‌کند.

مکرون که در حمله موشکی به سوریه در کنار آمریکا ایستاد و در اتحادیه اروپا جز 3 کشوری بود که پیشنهاد تحریم 15 فرد و نهاد ایرانی را داد تا ایالات متحده را راضی به ماندن در برجام کند به آمریکا رفت تا رو در رو با ترامپ صحبت کند تا به هدف اصلی سفر خود به واشنگتن که حفظ توافق هسته‌ای با ایران است، دست یابد، اما به نظر می‌رسد تلاش‌های رئیس جمهور جوان فرانسه به نتیجه نرسیده است.

وقتی ترامپ خودش هم نمی داند

در نشست خبری که بین ترامپ و مکرون در کاخ سفید برگزار شد به نتیجه نرسیدن رایزنی‌های رئیس کاخ الیزه با رئیس کاخ سفید مشهود بود.

وقتی رئیس کاخ سفید آب پاکی را روی دست رئیس کاخ الیزه ریخت

ترامپ در این نشست خبری ضمن انتقاد تند از برجام، این توافق را احمقانه خواند و مدعی شد کاخ سفید می‌توانست به توافقی بهتر و عاقلانه‌تری دست یابد.

او این توافق را فاجعه و توافقی خوفناک و احمقانه توصیف کرد و تهدید کرد اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد با مشکلات بزرگتری مواجه خواهد شد که پیش از این با آن مواجه نشده است.

ترامپ در توضیح انتقاد خود نسبت به برجام گفت: این چه توافقی است که نه به برنامه موشکی ایران پرداخته و نه به سیاست‌های ایران در منطقه.

رئیس جمهور آمریکا با پاسخی که درباره ماندن یا نماندن در برجام مطرح کرد، نشان داد که تکلیف خودش با برجام را هنوز نمی‌داند؛ وی گفت: هیچ کسی نمی‌داند در ماه مه (۲۲ اردیبهشت) چکار خواهم کرد. باید ببینم آیا توافقی تازه با پایه‌ای استوار را می‌توانیم شکل دهیم؛ این توافق موجود (برجام) پوسیده است و نباید هرگز حاصل می‌شد.

این اظهارات در واقع ریختن آب پاکی روی دستان مکرون بود. گرچه رئیس جمهور فرانسه درباره برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران با رئیس جمهور آمریکا هم نظر است اما در موضوع برجام اختلاف نظر اساسی با ترامپ دارد. او گفت: درباره ایران، من و شما مواضعمان را گفتیم. شما می‌گویید برجام بد است، اما ما می‌گوییم این توافق تا کنون عمل کرده و تا چند سال می‌تواند بماند. نباید برجام را پاره کرد؛ این راه خوبی نیست.

وقتی رئیس کاخ سفید آب پاکی را روی دست رئیس کاخ الیزه ریخت

قرار است آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم برای دیدار با ترامپ و رایزنی درباره برجام به واشنگتن سفر کند اما معلوم نیست این رو انداختن‌های مقامات اروپایی چه تاثیری بر تصمیم رئیس جمهور آمریکا بگذارد.

وقتی اروپایی ها سنگ خود را به سینه می کشند

نباید از این امر غافل بود که تلاش‌های اروپایی‌ها برای ایران نیست بلکه برای خودشان است چرا که پس از برجام کشورهای اروپایی قراردادهایی را با ایران به امضاء رسانده‌اند که باید به آنها متعهد باشند تا بتوانند در این رکود اقتصادی که بر اقتصاد جهانی سایه افکنده منابع درآمد خود را حفظ کنند؛ مسئله دیگر حیثیت اروپایی‌ها است امری که ترامپ به آن اهمیت نمی‌دهد. از دست رفتن توافق هسته ای باعث می شود که سایر کشورها اعتباری برای قدرت های اروپایی قائل نباشند چرا که 4 عضو گروه 1+5 از کشورهای مهم اروپایی هستند و لکه ننگ نابودی برجام هیچ وقت از کارنامه آنها پاک نمی شود.

معلوم نیست ترامپ با نابودی برجام چگونه می‌خواهد بر سر میز مذاکره با کره شمالی بنشیند. کشوری که توان موشکی و هسته‌ای خود را به جهان ثابت کرده معلوم نیست با نابودی برجام آیا بر سر میز مذاکره با ایالات متحده حاضر می‌شود یا خیر چرا که آمریکا اگر به توافقی که خود امضاء کرده پایبند نباشد به طور حتم در توافقات دیگر هم پایبند نخواهد بود.

انتهای پیام/

گزارش محمد امیرحسینی

 

برچسب ها: برجام ، دونالد ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
هدف تسلط بر منابع نفت وگاز کشورهای حوزه خلیج فارس است. میزان صادرات کشورهای حوزه خلیج فارس تقریبا چهل درصد صادرات امریکاست، اما تقریبا سود خالص است.گرچه برای برخی کشورهای حوزه خلیج فارس جز بدبختی چیزی نداشته است.
Iran (Islamic Republic of)
شرافت
۱۷:۲۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
ملت ودولت ایران باردیگر صداقت وپاکی مردانگی خودش به جهان معرفی نمود

ما برای جلوگیری از بروز جنگ جهاني سوم
به افراد خوشحال و با نشاط بیشتری احتیاج داریم

سلاح های هسته ای و ماشین های جنگی مخرب ما خودکار که نیستند
در کاربرد آنها، دست انسان دخالت دارد.

دستی که با زیبایی گل سرخ آشناست
نمی تواند هیروشیما را بمباران کند و
دستی که با زیبایی عشق آشناست
دستی نیست که به سلاح مرگبار متوسل شود.

کافی است اندکی بیندیشید تا گفته هایم را درک کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
نابودی اسراییل و آل سعود نزدیکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
خب نكنه پس مجلس و كنگره اشون چيكاره ان اونا ميتونن تائيد كنن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی خادمیان
۱۲:۱۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
حسب ضرب المثل قدیمی ایرانی "جواب ابلهان خاموشی است" توصیه میکنم از تکرار مواضع کشور مان در قبال خروج امریکا از برجام و لفاظی های رئیس جمهور کودن و احمق امریکا خودداری و پس از موعد مقرر 22 اردیبهشت رسما" با اقدام عملی پاسخ امریکا و اروپا را که موضع دوگانه را اجرا میکند بدهیم تگرار مواضع منجر به لوث شدن آن و شائبه عدم اجرا گردیده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
نمیدونستم ترامپ انقدر خسیسه که حتی به روسای جمهور شام نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
نمیدونستم ترامپ انقدر خسیسه که حتی به روسای جمهور شام نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
ترامپ نقض بر جام کند دو باره ایران سانتریفیوژهای مثل شاخ شمشاد علم خواهد کرد
آخرین اخبار