پرداخت تسهیلات به روستائیان خراسان شمالی

مدیر سازمان تعاون روستایی استان گفت: در سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان از طریق منابع مختلف در استان پرداخت شده است.

ایرج ناصری مقدم مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ افزود: در سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق حمایت کشاورزی و منابع سازمانی به کشاورزان و روستائیان پرداخت شده است.
وی در خصوص ظرفیت‌های موجود حوزه منابع آبی خراسان شمالی گفت: هم اکنون ۲۷۶ چاه آب، ۴۷ رشته قنات، ۹ رودخانه، پنج سد و ۴۵ چشمه در دسترس و زیر نظر تعاونی‌های تولید روستایی استان، وظیفه تأمین آب برای ۴۰ تعاونی این بخش در بیش از ۱۰۷ هزار هکتار اراضی آبی را بر عهده دارد.
ناصری مقدم با بیان این که میزان اراضی کاشت دیم افزون بر ۳۸ هزار هکتار در استان است، اظهار کرد: از مجموع اراضی تحت نظر تعاونی‌های تولید روستایی خراسان شمالی ۱۴۶ هزار هکتار به‌صورت زراعی و بیش از هفت هزار هکتار اراضی زیر سطح کشت باغی هستند.
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: درباره تأمین ادوات کشاورزی نیز در حال تعیین زمین برای اختصاص نمایندگی تراکتور با شرکت هپکو هستیم تا بتوان نمایندگی لازم را در استان ایجاد کرد.
ناصری مقدم از پی گیری تأسیس و ایجاد پنج شرکت سهامی زراعی در خراسان شمالی در سال گذشته خبر داد و افزود: از این تعداد دو واحد بهکده و تیتکانلو در استان تشکیل‌شده است و سه واحد دیگر در مناطق گرمه، جاجرم و مانه و سملقان دارای مشکلاتی هستند که در صورت برطرف شدن تشکیل می‌شوند.
وی با بیان اینکه این شرکت در ابتدا به صورت یک مجموعه انتفاعی دولتی بوده که برای حمایت از بیماران جزامی در شهرستان مانه و سملقان در دوران قبل از پیروزی انقلاب تشکیل شد، افزود: بعد از مدتی آن مجموعه به کمیته امداد تحویل داده شد و بعد از آن نیز از کمبته امداد خلع ید و در سال ۸۸ تبدیل به شرکت سهامی زراعی شد.
وی با اشاره به این که شرکت سهامی زراعی بهکده رضوی با مشکل کارگران مازارد مواجه است، گفت:: اگر کارگر‌های مازاد اخراج شوند هزینه سنوات هر یک از آن‌ها ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است و از سوی دیگر در حال حاضر تعدادی از کارگر‌ها ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان از شرکت مطالبه دارند.
رئیس تعاون روستایی خراسان شمالی اظهار کرد: این شرکت در چند سال گذشته با مشکلات متعددی مواجه بود، ولی هم اکنون با تزریق اعتبارات مقداری از این مشکلات رفع شد و در حوزه آب و خاک، توسعه باغات و دام و ... اقدامات خوبی انجام شده است.
رئیس تعاون روستایی خراسان شمالی گفت:: پیگیری‌های لازم برای اینکه اسناد شرکت سهامی زراعی بکهده رضوی به نام خود این شرکت زده شود در حال انجام است.
وی در ادامه درباره انبار‌های ذخیره گندم متعلق به سازمان تعاون روستایی استان اظهار کرد: انبار‌های موجود، انبار‌هایی چند منظوره و موقت برای نگهداری موقت محصولات کشاورزی هستند.
ناصری مقدم تصریح کرد: بعد از اینکه خرید تضمینی گندم به اتمام رسید شرکت غله استان موظف است تا هر چه سریع نسبت به تخلیه گندم و انتقال آن به سیلو‌ها اقدام کند.
وی درباره خرید‌های تضمینی که توسط تعاون روستایی استان در سال جاری انجام می‌شود، گفت:: در حال حاضر قرار دارد خرید گندم با شرکت غله منعقد شده که سازمان تعاون روستایی نقش مباشر دارد.
ناصری مقدم در ادامه اظهار کرد: برای خرید دانه‌های روغنی و محصولاتی همچون کشمش و زعفران در حال انعقاد قرار داد هستیم.
گفتنی است: هم اکنون ۲۰۲ شرکت ، اتحادیه تعاون روستایی و تخصصی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۰۴ فعال و ۹۸ غیر فعال هستند.
انتهای پیام/ ب 

 

هم اکنون بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های تعاونی در استان فعال هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.