آل داوود در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام؛ عامل اصلی فجایع اخیر در کشور

سرانجام عصر روز گذشته رئیس مرکز ملی فضای مجازی از لغو شبکه توزیع محتوای یا همان CDN پیام‌رسان تلگرام خبر داد.

شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) عامل اصلی فجایع اخیر در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر روز گذشته ابلاغیه‌ای توسط رئیس مرکز ملی فضای مجازی به شرکت ارتباطات زيرساخت واصل شد که بر اساس آن مجوز قانونی صادره از آن مرکز در سال 1395 در خصوص استقرار CDN ‌های پیام رسان تلگرام در ایران لغو و باطل اعلام شده است.

CDN‌ها سرورهای توزیع محتوا هستند که منطقه به منطقه با هدف افزایش سرعت دسترسی به محتوا و کاهش هزینه‌ها توزیع می‌شوند که متاسفانه این اتفاق در خصوص تلگرام هم رخ داد. سؤال اینجاست که شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام یا همان «CDN» دقیقاً چه نقشی را ایفا می‌کرد و دلیل لغو آنها چیست؟

سید علیرضا آل داوود پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ماهیت شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام گفت: چندی پیش موضوع قانون‌مندی فضای مجازی در کشور مطرح شد و یکی از مهم‌ترین مصداق‌های آن پیام‌رسان‌های معروف مانند تلگرام بود. در همین راستا و در پی حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور مطرح شد که با مخالفت مدیر تلگرام مواجه شد؛ پاول دوروف فقط موافقت کرد که CDNها را در اختیار ایران قرار داد. انتقال CDNها به داخل کشور موجب دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر کاربران داخلی به اطلاعات خود در این پیام‌رسان می‌شد.

آل‌داوود ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی که شبکه توزیع محتوا تلگرام داشت، این بود که باعث می‌شد اطلاعات در این پیام‌رسان با استفاده از شبکه اینترنت ملی جابه‌جا شود و در نتیجه سرعت جابه‌جایی این اطلاعات چندین برابر شد. راه اندازی سرورهای شبکه توزیع محتوا تلگرام هزینه چند میلیارد تومانی برای کشور به همراه داشت. مسئولین کشورمان بارها اعلام کردند که پیام‌رسان تلگرام در صورتی می‌تواند در ایران ادامه حیاط دهد که امکان مدیریت محتوا و به خصوص کانال‌ها از طرف تلگرام به کشور داده شود.

شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) عامل اصلی فجایع اخیر در کشور

وی در همین رابطه اضافه کرد: اما مدیرعامل تلگرام علیرغم اینکه 80 درصد پهنای باند پیام‌ر‌سانش را کاربران ایرانی تشکیل می‌دادند، از این مهم سرباز زد و به دستگاه‌های اجرایی ما پاسخی نداد. این امر زمینه رخ دادن بسیاری از فجایع در داخل کشور شد؛ فجایعی از جمله تشکیل 15 هزار کانال ضد اخلاقی، ضدانقلابی و بنگاه‌های شایعه پراکنی که همگی با بودجه ایران و از طریق شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام فعالیت می‌کردند و به دلیل عدم دسترسی ایران به مدیریت محتوا، فعالیت آن‌ها ادامه یافت.

این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به این مهم که هیچ کشوری امکان استفاده از «CDN» را به راحتی فراهم نمی‌کند ادامه داد: مسئولین در جهت افزایش سرعت پیام‌رسان تلگرام و سهولت در فعالیت کاربران داخلی، شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام را با بودجه کشور ایجاد کردند و به دلیل عدم همکاری مدیرعامل تلگرام مبنی بر ایجاد دسترسی مدیریت محتوا، نتایج جبران ناپذیری برای کشور به وجود آمد. مهم‌ترین فجایعی که از طریق فعالیت آزادانه کانال‌های ضداخلاقی و ضدانقلابی در کشور رخ داد، اتفاقاتی از قبیل حمله تروریست‌های داعشی به مجلس، اغتشاشات دی ماه و شهادت چند جوان در حمله دراویش آشوب‌گر به نیروی انتظامی در پاسداران بود، که به کشور تحمیل شد.

شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) عامل اصلی فجایع اخیر در کشور

آل‌داوود در همین رابطه ادامه داد: همچنین بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال سال گذشته 175 هزار طلاق بین زوج‌های جوان صورت گرفته است که عامل اصلی آن را می‌توان فعالیت آزادانه کانال‌های ضدارزشی با محتویات مخرب و اثرگذار بر بنیان خانواده‌ها ذکر کرد. دروغ‌گویی، تهمت زنی و شایعه پراکنی‌های بیشمار شبکه های ضد انقلاب با هدف ایجاد شکاف بین مردم و مسئولین نیز از دیگر پیامد‌های جبران ناپذیر دسترسی آزادانه به این کانال‌های معاند به وسیله شبکه توزیع محتوا یا همان «CDN» تلگرام بود.

وی در خصوص تأثیر جلوگیری از ادامه فعالیت CDNها اظهار داشت: این موضوع حائز اهمیت است که پس از قطع شبکه توزیع محتوا یا همان «CDN» تلگرام، قطعاً این پیام‌رسان با اختلالاتی مواجه خواهد؛ اما در عوض میلیاردها تومان از پول بیت المال به صورت بیهوده خرج نخواهد شد و در کشور باقی خواهد ماند. لازم به ذکر است که با قطع «CDN» تلگرام و قطع دسترسی این پیام‌رسان به ترافیک داخلی، شرکت ارتباطات زیرساخت، باید به جد از اختصاص پهنای باند بیشتر به این پیام‌رسان پرهیز کند؛ چرا که هرگونه افزایش سرعت پهنای باند بین المللی، پیش از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات خلاف قانون است.

این کارشناس فضای مجازی در پایان اظهار داشت: امید است لغو شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران بتواند فجایع پیش آمده در کشور را تا حدی جبران کند و عاملی در جهت تقویت پیام‌رسان‌های داخلی و زیرساخت‌های آن‌ها در آینده‌ای نه چندان دور شود.

انتهای پیام/

لغو شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام چه نتایجی دربرخواهد داشت؟

برچسب ها: تلگرام ، فضای مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
باید عاملان ان به شدت مجازات شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
من در کل تلگرام ندارم خیالم راحته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
لعنت خدا بر تلگرام فتنه گر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خداکنه تلگرام وصل بشه
آخرین اخبار