حریرچی در نشست خبری:

تعرفه‌های جدید پزشکی امروز اعلام می‌شود/ سونامی سرطان در ایران کاملا غلط است/ پذیرش ۳۴۰۰ نفر در آزمون دستیاری تخصصی ۹۷

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ادعای سونامی سرطان در ایران کاملا غلط و نادرست است، افزود: در سال ۲۰۱۵، ۱۷ میلیون سرطان جدید در دنیا داشتیم.

تعرفه‌های جدید پزشکی امروز اعلام می‌شود/ سونامی سرطان در ایران کاملا غلط است/ پذیرش ۳۴۰۰ نفر در آزمون دستیاری تخصصی ۹۷به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت  در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: امروزه سرطان دومین مرگ و میر و ششمین عامل سال‌های از دست رفته عمر است، به طوری که در کشور ما به ازای هر صدهزار نفر 143 مورد سرطان جدید داریم که میزان میانگین بروز سرطان به ازای هر صدهزار نفر در دنیا 182 مورد است.

وی ادامه داد: متوسط میزان شیوع سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است به طوری که در کشورهای در حال پیشرفته 148 مورد، ترکیه 205، اروپا 268 و آمریکا 318 است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ادعای سونامی سرطان در ایران کاملا غلط و نادرست است، افزود: در سال 2015 ، 17 میلیون سرطان جدید در دنیا داشتیم که منجر به مرگ هشت میلیون و 700 هزار نفر در دنیا شده است و مسئله مهم این است که در تمام کشورها میزان شیوع سرطان در حال افزایش است.

حریرچی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت‌، سن متوسط در کشور، تعداد کهنسالان ، عوامل خطر ایجاد سرطان از جمله عوامل افزایش آمار مبتلایان به سرطان در ایران محسوب می شود.

وی عنوان کرد: در سال 95، 369 هزار مرگ و میر در کشور روی داده است که از این تعداد، 54 هزار و 800 مورد مربوط به بیماری سرطان است و میزان بروز سرطان طی 25 سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار  آژانس بین‌المللی سرطان، سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه واشنگتن میزان نرخ استاندارد مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سال 1990 در ایران به ازای هر صدهزار نفر 104 مورد بوده که خوشبختانه در 2015 ، 97 مورد بوده است؛ کاهش تعداد مبتلایان به سرطان در ایران نشان دهنده تاثیر پذیری برنامه پیشگیرانه و موفق بودن نظام سلامت در کشور مان است.

سرطان های شایع میان زنان و مردان

وی در خصوص سرطان‌های شایع گفت: سرطان سینه، روده بزرگ و معده تیروئید در زنان، سرطان معده، پروستات، روده بزرگ و مثانه از شایع‌ترین سرطان ها در مردان محسوب می‌شود، به طور کلی سرطان معده روده و خون از کشنده‌ترین سرطان‌های در ایران است.

وی در خصوص انجام آزمایش‌های مربوط به سرطان گفت: انجام چندباره آزمایش‌های سرطان هزینه‌های زیادی را در نظام سلامت ایجاد می‌کند و به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنم اگر  مشکلی در انجام آزمایش از سوی مراکز ملاحظه کردند این مسئله به سامانه 190 اطلاع داده تا ناظران وزارت بهداشت به مشکلشان رسیدگی کنند.

حریرچی در خصوص آزمون دستیاری تخصصی که در روز پنج‌شنبه برگزار شد، بیان کرد کرد: امسال در آزمون دستیاری تخصصی 3400 نفر پذیرش می‌شوند که در حال حاضر 39 هزار و 50 نفر به عنوان دستیار متخصص در  کشور مشغول به فعالیت هستند و این آزمون در 28 رشته تخصصی، 488 رشته محل امتحانی برگزار شده است.

حریرچی با بیان اینکه تعداد داوطلبان آزمون دستیاری تخصصی امسال 14 هزار و 396 بوده که از این تعداد 7 هزار و 703 نفر مرد و بقیه زن هستند، ادامه داد: بر اساس قوانین اکثر این افراد سهمیه مناطق محروم هستند و هر کدام برای شهر مشخص در صورت قبولی مشغول به فعالیت می‌شوند.

ممنوعیت دریافت حق فنی از سوی داروخانه‌ها

حریرچی در خصوص تعرفه‌های سال 95 گفت: تایید سازمان برنامه و بودجه بعد از تصویب شورای عالی بیمه مبنی بر مصوبه افزایش پنج درصدی تعرفه‌ها به هیئت دولت ابلاغ شده که با توجه به منابع محدود سبد افزایش تعرفه‌ را به پنج درصد تعریف کرده که این میزان برای برخی رشته‌ها رشد و رشته‌های دیگر بدون افزایش باقی مانده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: افزایش تعرفه‌های پزشکی امروز اعلام می‌شود و سبد دولتی، نهاد عمومی و غیر دولتی و خصوصی پنج درصد افزایش پیدا می‌کند، به طور کلی دولت یک درصد کلی را ابلاغ و سپس شورای عالی بیمه درصد وزنی هر سبد را اعلام می‌کند.

وی در خصوص شکایت گروه بیهوشی مبنی بر کاهش 25 درصدی تعرفه‌شان گفت: تعدادی از متخصصان بیهوشی شکایتی مبنی بر کاهش 25 درصدی تعرفه‌شان به دیوان عدالت اداری ارائه کرده و قضات دیوان 74 درصد این شکایت را رد کرده‌ است و به طور کلی وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه و رفاه با توجه به سیاست‌گذاری‌های کشور سیاست‌ها را تعیین می‌کنند.

حریرچی ادامه داد: دریافت حق فنی به وسیله داروخانه‌ها ممنوع است و این مصوبه به سازمان‌های ذیربط ابلاغ ولی اجرا شدن مراحل کاری آن مدتی طول می‌کشد.

اگر مردم از شیر پاستوریزه استفاده کنند هیچ‌گونه نگرانی‌ بابت شیوع تب مالت وجود ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تب کریمه کنگو گفت: ابتلا به تب کریمه کنگو در حد انگشتان یک دست بوده و من توصیه می‌کنم مردم گوشت را از کشتارگاه‌های شناخته شده که مورد تایید سازمان دامپزشکی است، خریداری کنند؛ به طور کلی سازمان دامپزشکی و ناظران وزارت بهداشت نظارت کافی‌ را بر روی گوشت‌های تازه ذبح شده انجام می‌دهند.

وی در خصوص تب مالت گفت: اگر افراد از شیر پاستوریزه استفاده کنند هیچ‌گونه نگرانی‌ بابت شیوع تب مالت وجود ندارد، البته به دلیل مسائل مطرح شده در پالم، تمایل مردم از لبنیات صنعتی به سمت لبنیات سنتی رفته است.

حریرچی گفت: بر اساس سازمان بهداشت جهانی سلامت سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی دارد که در برخی متون بین‌المللی سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت ذکر شده است؛ به نظرم جامعه پزشکان و وزارت بهداشت باید سلامت معنوی را تأمین کنند یا افراد دیگری که در این حوزه تخصص و تجربه داشته آن را بر عهده بگیرند.

وی یادآور شد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده بین نهادهای دولتی و غیر رسمی، وزارت بهداشت بدون مشورت با آموزش و پرورش، روحانیت و نخبگان اجتماعی  نمی‌تواند در خصوص سلامت معنوی تصمیم بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگه پزشکا جون میکنن که این همه تعرفشون بالست چرابه فکر مریضاومردم بدبخت که مجبورن پیش پزشک برن نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدایا خودت به داد برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
من ساییدگی ناحیه لگن دارم می ترسم دکتر برم ویزیت گرونه دارو گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
من ساییدگی ناحیه لگن دارم می ترسم دکتر برم ویزیت گرونه دارو گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
ویزیت گرونه دارو گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا داروهارو قیمت هاشو پایین نمیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
تنها دلیل آن نیاز ذاتی انسانها به سلامتی است که گاهی برای خلاصی از درد حاضرند تمام دارایی خود را هم بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
۵ دقیقه ویزیت میکنه ۵۰ هزار میگه کمه
چرا حقوق معلمان اضافه نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهترین راه سلامتی پیشگیری است نه درمان و بهترین راه برای پیشگیری «آموزش» است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
۵ دقیقه ویزیت میکنه ۵۰ هزار میگه کمه
چرا حقوق معلمان اضافه نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
پرستار
۱۴:۰۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سنگینیه اجرای طرح تحول سلامت روی دوش پرستار است و تماااامه مزیت ها و درامدش برای پزشکان و در اینکار هیچ عدالتی دیده نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
پرستار
۱۳:۵۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
تعرفه های پزشکی هرسال گرون و گرونتر میشه درصورتی که سایر اقشار جامعه حقوق و مزایای کافی حتی برای یک زندگیه متوسط هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفانه مطابق دلار افزایش می یابد
Thailand
صدف
۱۲:۴۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا به داد مردم برسه که پول ندارند و هر روز همه چیز گران میشه
مگه اش و رشته است هر سال پزشکی رو گرون تر می کنید
آخرین اخبار