مشهد/نجار؛

380 تن مواد مخدر در مرزهای کشور کشف شد / معتادان پس از ترک اعتیاد بیمه ‌می‌شوند

وزیر کشور از کشف 380 تن مواد مخدر در مرزهای کشور طی امسال خبر داد و گفت: معتادان پس از ترک اعتیاد بیمه و مشغول به کار می‌شوند.‌

 

به گزارش خبرنگار بشگاه خبرنگاران؛مصطفی محمدنجار‌ در حاشیه افتتاح اردوگاه ترک اعتیاد اجباری سنگ‌بست مشهد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بحث انسداد مرزها، برنامه و رویکرد اصلی وزارت کشور، دستگیری و برخورد شدید با مافیای مواد مخدر است.
وزیرکشور گفت: انسداد مرزها بسیار خوب است و گشت بازرسی و تشدید ایست و بازرسی، دو برنامه اصلی در مرزها است.
وی افزود: از ابتدای سال 90 تاکنون، حدود 380 تن مواد مخدر در مرزهای کشور کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این زمینه پیشرفتی 9 درصدی داشته­ایم.
وزیر کشور تصریح کرد: برای مبارزه و پیشگیری با مواد مخدر، قانون جدیدی تصویب شده که مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است، براساس ماده 15 این قانون، معتادان می­توانند برای ترک اعتیاد به مراکز رسمی ترک اعتیاد مراجعه و مورد درمان قرار گیرند.
نجار افزود: ماده 16 این قانون، به ماموران انتظامی و قضایی اجازه می‌دهد تا معتادان را دستگیر و به این مراکز معرفی کنند.
وی در مورد گسترش مراکز ترک اعتیاد اجباری افزود: در 10 استان این مراکز راه­اندازی شده است و بر طبق برنامه­ریزی­های انجام شده، تا انتهای سال 90 در 12 استان دیگر نیز این مراکز راه­اندازی می‌شود.
وی در مورد برنامه­ریزی­های انجام شده برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر گفت: در این زمینه در حال تهیه یک نقشه جامع هستیم که دارای ابعاد مختلفی هم‌چون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی است و در زمینه اجرای این نقشه جامع، بار اصلی برعهده مراکز فرهنگی است.
وزیر کشور افزود: رویکرد اصلی در برنامه­ریزی­ها، باید پیشگیری از مصرف باشد و در این زمینه نیازمند همکاری خانواده­ها به عنوان سلول ابتدایی جامعه هستیم، در کنار آن باید از طریق مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین صدا و سیما و حتی فضای مجازی به آگاه‌سازی جامعه بپردازیم.
وی اضافه کرد: دولت برنامه­ریزی­های گسترده­ای انجام داده تا معتادان پس از ترک، بلافاصله زمینه اشتغالشان فراهم شود تا مجددا به مصرف مواد مخدر روی نیاورند، البته برنامه­هایی نیز برای بیمه معتادان وجود دارد که کارشناسان در حال مطالعه و بررسی آن هستند.
وی در مورد اردوگاه ترک اعتیاد سنگ‌بست مشهد گفت: براساس آمار، 108 معتاد در این مرکز نگهداری و مورد مداوا قرار گرفته­اند و خدمات علمی و درمانی بسیار پیشرفته­ای از سوی کادر پزشکی این مرکز جهت ترک سوءمصرف مواد مخدر انجام می­شود که شایسته تقدیر است.
*برخوردهای سخت‌افزاری راه‌‌حل مقابله با مواد مخدر نیست
محمدنجار‌ اظهار کرد:‌ در زمینه مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری اقدامات خوب و موثری صورت گرفته و در این راستا سند جامع پیشگیری تدوین شده است که برش شهرستانی آن نیز به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: دستگاه‌های فرهنگی، نخبگان، آموزش و پرورش، رسانه‌های گروهی و در راس آن صدا و سیما و همچنین خانواده‌ها در حوزه پیشگیری نقش تعیین‌کننده و موثری دارند که باید برای کاهش آسیب‌ها در این حوزه نقش موثرتری ایفا کنند.
وی تصریح کرد: در بخش مقابله نیز اقدامات جدی و مناسبی صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به اختصاص بودجه ویژه به استان‌های شرقی کشور و هم‌چنین اختصاص بودجه مستقیم به پلیس مواد مخدر استان‌ها و توزیع شهرستانی بودجه‌، اولویت‌بخشی به انسداد و کنترل مرزها و تقویت پست‌های ایست و بازرسی اشاره کرد.
نجار خاطر‌نشان کرد: دستگیری سران مافیای مواد مخدر، مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر صنعتی و پول‌شویی از جمله رویکردهای اصلی ما در حوزه مقابله با این پدیده شوم است.
وزیر کشور گفت: در حوزه درمان نیز با ابلاغ ماده 15 و 16 قانون از سوی مقام معظم رهبری که معتادان را مکلف به مراجعه به مراکز درمانی و دولت را ملزم به جمع‌آوری و درمان معتادان می‌کند، اقدام خوب و ارزشمندی بوده است که در همین راستا توسعه مراکز درمانی در دستور کار قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: باید از ظرفیت همکاری و مشارکت مردم برای پیشگیری و درمان اعتیاد استفاده کرد چرا که در هر حوزه‌ای که مردم ورود پیدا کرده‌اند شاهد دستاوردهای مطلوبی بوده‌ایم.
جانشین مقام معظم رهبری در نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه و موقعیت حساس استان خراسان‌رضوی، مشهد را پیشانی نظام و جهان تشیع دانست و افزود: مشهد باید در همه زمینه‌ها نمونه باشد به همین دلیل اقداماتی که در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در پایتخت معنوی ایران صورت می‌گیرد باید متناسب با این کلانشهر مذهبی باشد، چرا که علاوه برجمعیت 3 میلیون نفری این شهر، شاهد تردد سالانه بیش از 25 میلیون زائر هستیم. /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.