گيلان/معاون بهبود تولیدات سازمان چای کشورخبر داد؛

باقیمانده مطالبات چایکاران پرداخت می‌شود

معاون بهبود تولیدات سازمان چای کشور از پرداخت باقیمانده مطالبات چایکاران تا دو ماه آینده خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛گودرز خردادپور  به نحوه خرید برگ سبز چای از چایکاران اشاره کرد و اظهار داشت: خرید برگ سبز چای از چایکاران قبل از سال 89 به دو بخش تقسیم می‌شد.
وی با بیان اینکه بخشی از نرخ برگ سبز چای توسط دولت پرداخت می‌شد، افزود: کارخانه‌های چای‌سازی بخشی دیگر را بر عهده می‌گرفتند اما در مجموع دولت نرخ برگ سبز چای را می‌پرداخت و قدر سهم کارخانه‌های چای‌سازی را به صورت چای خشک دریافت می‌کرد.
خردادپور سازمان چای را از سال 89 متولی چای در کشور خواند و تصریح کرد: امسال دولت تنها قدر سهم خود را پرداخت می‌کند و با توجه به اینکه چای خشک داخل انبارها دپو می‌شود و هزینه انبارداری، بیمه و ... دارد، قدر سهم کارخانه‌های چای‌سازی باید نقدا پرداخت شود.
معاون بهبود تولیدات سازمان چای کشور با اشاره به اینکه قدر سهم دولت در سال 89 پرداخت شد، خاطر نشان کرد: سال گذشته قدر سهم کارخانه‌های چای‌سازی را به چایکاران پرداخت کردیم.
وی ادامه داد: امسال قدر سهم دولت حدود 35 میلیارد تومان است و بخشی از قدر سهم کارخانه‌ها را دریافت کردیم و 40 میلیارد تومان تاکنون بابت برگ سبز چای به چایکاران پرداخت شده است.
خردادپور بیان کرد: قدر سهم باقیمانده کارخانه‌های چای‌سازی با توجه به وثایقی که از آنها داریم را دریافت می‌کنیم و تا دو ماه آینده مطالبات چایکاران پرداخت می‌شود.
معاون بهبود تولیدات سازمان چای کشور با اشاره به اینکه فعالیت اجرایی این سازمان از سال 89 آغاز شده است، گفت: کارخانه‌های چای‌سازی با توجه به مصوباتی که به سازمان چای کشور ابلاغ می‌شود، تا پایان آذر ماه فرصت داشتند و پس از این موعد باید قدر سهم خود را بپردازند.
وی محدوده زمانی پرداخت قدر سهم کارخانه‌های چای‌سازی را 20 روز اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به وثایق معتبری که از کارخانه‌های چای‌سازی داریم، قدر سهم آنها را در آینده نزدیک دریافت می‌کنیم و به کشاورزان می‌پردازیم.
خردادپور به دریافت قدر سهم کارخانه‌های چای‌سازی اشاره و اذعان کرد: قدر سهم کارخانه‌های چای‌سازی را به صورت مرحله‌ای دریافت می‌کنیم و به چایکاران می‌پردازیم.
معاون بهبود تولیدات سازمان چای کشور میانگین تولید برگ سبز چای را هفت تن در هکتار عنوان کرد و افزود: مغایرت‌هایی در این‌ خصوص وجود دارد که به آن رسیدگی می‌شود.
به گفته وی افزایش سطح زیرکشت و به‌زراعی از جمله دلایل افزایش تولید برگ سبز چای توسط چایکاران است.
خردادپور با بیان اینکه بیمه باغ‌های چای در سال‌های 88 و 89 به صورت کلی پرداخت می‌شد، اظهار داشت: امسال بیمه باغ‌های چای در هر شهرستان به صورت جداگانه پرداخت می‌شود.
معاون بهبود تولیدات سازمان چای کشور از برنامه‌ریزی نرم‌افزاری برای محصول چای در کشور خبر داد و بیان کرد: میانگین تولید برگ سبز چای در هر روستا تهیه می‌شود.
وی میانگین تولید و چیدن برگ سبز چای در هر منطقه را متفاوت خواند و بیان داشت: چایکاران هر منطقه میانگین چیدن برگ سبز چای دارند و اگر مازاد بر آن داشته باشند باید بررسی شود.
خردادپور میانگین تولید پنج سال گذشته باغ‌های چای کشور را هفت تن در هکتار ذکر کرد و گفت: در حال حاضر در هر شهرستان و روستا به صورت جداگانه میانگین گرفته می‌شود.
معاون بهبود تولیدات سازمان چای کشور با تاکید بر اینکه امسال اصلا پرداخت بیمه خشکسالی نداشتیم، یادآور شد: با توجه به تر سالی بودن سال جاری، بالغ بر 132 هزار تن برگ سبز از باغ‌های چای چیده شده است.
وی میزان تولید برگ سبز چای در سال گذشته را 115 هزار تن اعلام کرد و خاطر نشان کرد: سال گذشته در باغ‌های چای 20 درصد خشکی داشتیم.
خردادپور با اشاره به اینکه میزان برداشت برگ سبز چای در حال حاضر واقعی شده است، اذعان داشت: میانگین سطح زیرکشت چایکاران 5 هزار مترمربع است./س
 

 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.