گزارش اسپوتنیک:

شرکت‌های اروپایی از ترس تحریم‌های آمریکا به دنبال توقف همکاری‌های تجاری با ایران هستند

اسپوتنیک در گزارشی نوشت برخی شرکت‌های اروپایی از ترس مجازات‌های آمریکا به دنبال توقف همکاری‌های تجاری خود با ایران هستند.

شرکت‌های اروپایی از ترس تحریم‌های آمریکا به دنبال توقف همکاری‌های تجاری با ایران هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در گزارشی نوشت پس از اعلام رسمی خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مهلت 60 روزه ایران به اروپایی ها برای تضمین تداوم روابط تجاری با این کشور علی‌رغم خروج واشنگتن، دیگر امضاکنندگان این توافق برای نجات آن تلاش می کنند. این در حالی است که در آستانه وضع دوباره تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، برخی شرکت های اروپایی از جمله شرکت های کشتیرانی مرسک (Maersk) و تُرم (Torm) دانمارک در تلاش هستند همکاری های خود را با طرف های ایرانی متوقف کنند.

سخنگوی شرکت تُرم در گفتگو با رویترز، اعلام کرد ما به دقت شرایط را زیر نظر داریم و همواره از قوانین پیروی می کنیم. همچنین شرکت مرسک از توقف گسترش همکاری ها با طرف های ایرانی خبر داد. با این حال، مسئولان این شرکت تأکید کردند به قراردادهایی که پیش از خروج واشنگتن از برجام منعقد شده است، پایبند خواهند بود.

جو کایزر، مدیر اجرایی شرکت چندملیتی آلمانی زیمنس، نیز اعلام کرد این شرکت از ترس اقدامات تلافی جویانه آمریکا، تصمیم گرفته است هیچگونه مبادلات تجاری با ایران انجام ندهد. با وجود این، زیمنس به ارسال توربین های گازی به ایران برای استفاده در نیروگاه 600 مگاواتی این کشور ادامه خواهد داد. از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست که آیا این شرکت چندملیتی آلمانی به تعهدات خود در قبال توافق سال 2016 میلادی برای گسترش و مدرن سازی زیرساخت های ریلی ایران پایبند خواهد ماند یا خیر.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است برخی دیگر از شرکت های اروپایی درخصوص آینده روابط خود با طرف های ایرانی سکوت اختیار کرده اند. این در حالی است که تهران از این شرکت ها خواسته به طور شفاف اعلام کنند در صورت باقی ماندن ایران در برجام، آیا به تعهدات خود پایبند خواهند بود یا خیر. در ادامه این گزارش به نقل از اصغر فخریه کارشان، قائم مقام عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، آمده است تهران از ایرباس خواسته تصمیم خود را درباره قرارداد فروش یکصد فروند هواپیما به ایران اعلام کند.

شرکت هواپیمایی اروپایی ایرباس نیز اعلام کرده تأثیرات اعلام رسمی آمریکا برای خروج از برجام را بر روابط تجاری این شرکت با طرف های ایرانی تجزیه و تحلیل خواهد کرد. این شرکت همچنین اعلام کرد در تصمیم گیری خود سیاست های داخلی خود را به همراه تحریم ها و محدودیت های صادراتی در نظر خواهد گرفت.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، چند روز پیش و پس از اعلام رسمی خروج آمریکا از برجام در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان، تأکید کرد شرکت های اروپایی که با ایران همکاری های تجاری دارند، از تحریم های واشنگتن علیه تهران مستثنی نخواهند بود.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است وزارت خزانه داری آمریکا نیز آمادگی خود را بر اعمال تحریم های ثانویه بر ایران اعلام کرد. این تحریم ها شرکت های اروپایی و دیگر شرکت های جهان را که با ایران مبادلات تجاری دارند، تحت تأثیر قرار خواهد داد.
انتهای پیام/

تصمیم برخی شرکت‌های اروپایی برای توقف همکاری‌های تجاری با ایران از ترس تحریم‌های آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار