صنعت گل و گیاه جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی/سهم ایران از بازار گل چقدر است؟

 بر اساس آمارهای جهانی سرانه مصرف گل در کشورهای اروپایی سالانه ۲۰۰شاخه و بر اساس آمارهای اتحادیه گل و گیاه سرانه داخل پنج تا ۱۰شاخه و بر اساس برخی آمار‌های منتشرشده ۱۸شاخه در سال است و این در حالی است که به‌دلیل نبود شرایط مناسب و امکانات برای صادرات سالانه تعداد زیادی شاخه گل در کشور از بین می‌رود. 

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، قدمت کشت و کار و نگهداری گل‌ها در ایران همزمان با شروع کشاورزی بوده و اگر نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران داشته باشیم بنظر می‌آید که همواره ایرانیان در زمینه موضوعات مرتبط با گل‌ها جایگاه خوب و ارزنده‌ای داشته‌اند.

شاید قدیمی‌ترین گلخانه های موجود در ایران که ممکن است کم و بیش هم فعال باشد قدمتی در حدود70 تا ۷۵ سال دارد این یعنی  زمانی که بسیاری از کشورها نامی در زمینه پرورش گل و گیاه نداشته اند کشور ما با داشتن گلخانه های خوب و قابل قبول در زمان خود وضعیتی مناسب داشته است.

کشورمان با داشتن تنوع اقلیمی می تواند یکی ازقطب مهم تولید گل و گیاه درجهان باشد این درحالی است که ایران از لحاظ شرایط مساعد برای تولید گل و گیاه جزو 15کشور اول جهان است.

رتبه کشوری استان اصفهان در پرورش گل و گیاه

 در حال حاضراستان اصفهان یکی از مراکز پرورش گل و گیاه کشور به شمار می‌آید،به طوری که در تولید گل شببو رتبه اول و در تولید گلهای فصلی رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: با برنامه‌ریزی‌های جهاد کشاورزی و همت تولیدکنندگان، پس از تهران، استان اصفهان مقام دوم تولید گل کشور را از آن خود کرده و توانسته است انواع گل کاکتوس را به کشورهای دیگر چون روسیه صادر کند.

به گفته احمدرضا رئیس‌زاده ، سطح تولید گل و گیاه استان اصفهان 186 هکتار است که از این میزان 30 هکتار فضای باز و مابقی در گلخانه کشت می‌شود و در این سطح 4 دسته ‌گل و گیاه کشت می‌شود. دسته اول گل‌های شاخه‌ای چون رز، ژرورا و... با تولید سالانه 35 میلیون  شاخه . دوم گیاهان آپارتمانی که 2 میلیون گلدان در سال تولید می‌شود. سوم درختچه‌های تزئینی و زینتی با میزان 10 میلیون و 500 هزار اصله و در نهایت هم گل‌های نشایی فصلی که حدود تولید آن 27 میلیون نشا برآورد شده‌ است.

این حجم بالای تولید موجب شده بسیاری از شهرستان های استان اصفهان به این کار روی بیاورند و فرصت اشتغال خوبی را فراهم کنند به طوری که بنا بر اظهار رئیس‌زاده حدود 22 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در گلخانه های استان مشغول فعالیت هستند و خمینی‌شهر، نجف‌آباد، شهرضا و مبارکه  مهم‌ترین مراکز پرورش گل و گیاه در استان اصفهان به شمار می رود.

صنعت گل و گیاه جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی

سیاستهای حمایتی از گلخانه داران

البته سیاست های حمایتی دولت و به طور خاص وزارت جهاد کشاورزی، زمینه مشارکت علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش را تقویت کرده است، صحبت های مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  نشان از این دارد که سازمان جهاد کشاورزی 80 درصد کل هزینه ساخت را در قالب  وام و قراردادن مهندس ناظر برای ساخت سازه و در نظر گرفتن کارشناس فنی مدیر گلخانه به مدت 5 سال تامین می کند که بخشی ار سیاستهای حمایتی این سازمان از گلخانه داران است.

نکته ای که این مقام مسئول به اشاره می کند قابل تأمل است:« خوشبختانه فرهنگ خرید گل بین مردم اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها بسیار بالاست اما در مقایسه با دیگر کشورها سرانه مصرف گل بسیار پایینی داریم»

گلخانه داران اصفهانی از موفقیت هایش می گوید

در ادامه سری به یکی از گلخانه های اصفهان زدیم تا از وضعیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت با خبر شویم داوودی یکی از گلخانه داران موفق اصفهانی است که تولید گل را نه تنها در گلخانه بلکه به کارگاه های کوچک در منازل هم گسترش داده است. «تلاش کردم گل های مختلف کاکتوس را از کشور های اروپایی بگیرم و با آب و هوای ایران سازگارو تولید را افزایش دهم و به کشورهای دیگر نیز صادرات داشته باشم که این امر باعث ارز آوری به کشور نیز می شود و برای 250 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده ام»

صنعت گل و گیاه جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی

به گفته این گلخانه دارموفق، استان اصفهان با داشتن شرایط آب و هوایی چهار فصل ، خاک مناسب، تنوع کشت و از همه مهمتر نیروی انسانی ماهر و سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه کذاری در این صنعت، موقعیت ویژه ای برای جهش دراین زمینه دارد و در صورت سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب می تواند به قطب تولید و صادرات گل و گیاه تبدیل شود و لازم است حمایت های بیشتری از گلخانه داران صورت گیرد.

 قیمت هر 30 تا 40 شاخه گل رز صادراتی معادل قیمت یک بشکه نفت

آماری چون گردش مالی 24 میلیون دلاری گل در کشور نشان از این واقعیت دارد که فرصت و توانمندی لازم برای توسعه بازار گل وجود دارد. اما از طرفی هم با مقایسه گردش مالی 20 میلیارد دلاری بازار گل در جهان، به عمق نارسایی موجود در بهره‌ وری حداکثری از این ظرفیت در کشورمان پی می‌بریم.

امروزه کشورمان در جایگاه 113 میان تولیدکنندگان و در حوزه صادرات جهانی گل قرار دارد  این در حالی است که در صورت توجه و انجام حمایت‌های لازم، این حوزه ارزآوری بسیاری دارد.

 اهمیت صنعت گل و گیاه و ارزآوری آن را زمانی در می یابیم که بدانیم قیمت هر 30 تا 40 شاخه گل رز صادراتی معادل قیمت یک بشکه نفت است و می‌تواند جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی باشد.

صنعت گل و گیاه هم اشتغال زا  و هم ارزآور

و نکته پایانی اینکه براساس آمارهای جهانی سرانه مصرف گل در کشورهای اروپایی سالانه 200 شاخه و براساس آمارهای اتحادیه گل و گیاه سرانه داخل 5 تا 10 شاخه است و به دلیل نبود شرایط مناسب و امکانات برای صادرات سالانه تعداد زیادی شاخه گل در کشور از بین می رود پس بجا و شایسته است هم در خصوص تسهیل صادرات و هم افزایش فرهنگ استفاده از گل در بین مردم کشورمان بیش از پیش تلاش کنیم تا هم زمینه اشتغال  و هم ارزآوری بیشتر فراهم شود.

 

گزارش از بنفشه حکمت پور

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه موفقیت های خمینی شهر را به کل استان می چسبانند تا از این راه برای شهر اصفهان آبرویی کسب شود. تولیدات گل شب بوی استان اصفهان به غیر از شهرستان خمینی شهر به یک میلیون گلدان هم نمی رسد در حالی که تولیدات گل شب بوی خمینی شهر بین 11 تا 12 میلیون است. در ضمن کاش گفته میشد که این عکس ها از کجا گرفته شده است. بازار بین المللی گل و گیاه سپاهان در درچه خمینی شهر پاتوق عکس خبرنگاران است بدون این که ذکر شود مکان آن کجاست. آیا در این زمینه به ما شهروندان خمینی شهری حق اعتراض می دهید؟ اصفهان بدون خمینی شهر در تولید گل و گیاه حرفی برای گفتن ندارد.
آخرین اخبار