رای الیوم: حکام عرب با تبانیِ ترامپ و صهیونیست‌ها، مکه و مدینه را نیز مانند قدس خواهند فروخت

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در گزارشی به انتقاد از موضع انفعالی کشورهای عربی در قبال مسئله فلسطین و قدس پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سردبیر روزنامه رای الیوم با محکوم کردن موضع انفعالی کشورهای عربی در قبال مسئله فلسطین تأکید کرد: حکام عرب با دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) و اسرائیلی ها در این زمینه تبانی کرده اند و مسأله فلسطین، قدس و مسجد الاقصی را به بهای اندک فروخته اند و مکه و مدینه را نیز خواهند فروخت.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین، ضمن بررسی آخرین تحولات نوار غزه و سرزمین های اشغالی گفت: من معتقدم اکنون ما با "نکبت قرن" و نه "معامله قرن" مواجه هستیم. بیشتر حاکمان کشورهای عربی نیز هیچ واکنش متناسب با این تحولات بسیار عظیم ندارند، زیرا آنها با ترامپ و اسرائیلی ها در این زمینه تبانی کرده اند و مسأله فلسطین، قدس و مسجد الاقصی را به بهای اندک فروخته اند و مکه و مدینه را نیز خواهند فروخت. این یک واقعیت است، کسی که از قدس دفاع نکند امکان ندارد بتواند از مکه و مدینه دفاع کند.

کشور آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر در واکنش به جنایت های اخیر اسرائیل سفرای خود را از تل آویو فراخواندند و سفرای اسرائیل در کشورشان را اخراج و مراتب همبستگی و حمایت خود را از ملت فلسطین که به تنهایی در حال دفاع از خود است به طور کامل اعلام کردند. مواضع رسمی کشورهای حاشیه خلیج فارس که پول ها و امپراطوری های رسانه ای را در اختیار دارند در قبال مسأله فلسطین منفعلانه است زیرا حاکمان این کشورها با اسرائیل همدست هستند و اعتراف کرده اند که اسرائیل دوست و هم پیمان آنهاست. شما شاهد هستید که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی کشورهای عربی، فلسطین و هر کسی که به اشغالگری اسرائیل نه بگوید به دشمن تبدیل شده و افراط گرا است و در جبهه مقاومت قرار دارد. آنها نمی خواهند مردم کلمه مقاومت، فلسطین، کرامت، عزت نفس، حق و حقوق، قبله اول مسلمانان و سومین مسجد مقدس را بشنود. آنها می گویند مکه و مدینه به ما تعلق دارد و غیر از این دو مکان، مکان مقدس دیگری وجود ندارد. باید تأکید کنم روی سخن من در اینجا با رژیم های حاکمیتی است نه با ملت های عربی، چرا که ملت های عربی همچنان در مسیر مناسب گام بر می دارند.

عطوان در ادامه گفت: اگر شهدای نوار غزه و تظاهرات های بازگشت نبود، سران و سفرای کشورهای عربی در مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت می کردند و بر پیکر پاره پاره قدس اشغالی باده می نوشیدند. نمایندگان کشورهای عربی در مراسم انتقال سفارت غایب بودند چرا که ملت فلسطین تصمیم گرفته است در مقابل این ریاکاری و دشمن تروریست که غیرنظامیان را به قتل می رساند، بایستد. اصلا باعث شگفتی نیست اگر در آینده مطلع شویم که سران کشورهای عربی مخفیانه انتقال سفارت را به ترامپ و نتانیاهو تبریک بگویند و این اتفاق رخ خواهد داد. کشورهایی مانند مصر و اردن با کمک های مالی آمریکا به حیات خود ادامه می دهند بنابراین چگونه می توانند به آمریکا نه بگویند؟

سایر کشورهای عربی و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به حمایت آمریکا از خود دل خوش کرده اند. رسانه های این کشورها از مدت ها پیش در حال آماده سازی شرایط برای به رسمیت شناختن اسرائیل و عادی سازی روابط با آن هستند و به بینندگان خود چنین القا می کنند که اسرائیل دشمن ما نیست و کشورهای حاشیه خلیج فارس را مورد هجوم قرار نداده است پس چرا با آن دشمنی کنیم در حالی که دشمنی اصلی ما ایران است. اردن در واکنش به کشتار غزه سفیر خود را فرا نخواند و سفارت را تعطیل نکرد و حتی واکنش قاطعی نشان نداد، این در حالی است که پادشاه اردن مدعی حمایت از مسجد الاقصی و قدس است، پس چرا هنگامی که جارد کوشنر (داماد و مشاور ترامپ) اعلام کرد تنها متولی قدس و همه اماکن آن اسرائیل است اردن هیچ واکنشی نشان نداد؟ قدس متعلق به همه مسلمانان جهان است و اکنون اسرائیل آن را به طور کامل در اختیار گرفته است و چه بسا در اقدام بعدی مسجد الاقصی را ویران کند، چرا اعراب حرکتی نمی کنند، چرا تظاهراتی برگزار نمی کنند؟ آیا کشورهای عربی نمی بینند که ملت و جوانان فلسطینی چگونه برای دفاع از عزت و کرامت و مقدسات عربی شهید می شوند؟ واضح است نمی توان اسم این موضع انفعالی را ناتوانی گذاشت بلکه این نمود کامل تبانی و همدستی با اسرائیل است.

این کارشناس عرب در مورد سیاست های آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال کشورهای منطقه و اینکه آیا اختلافی بین این دو طرف در این زمینه وجود دارد، گفت: بله، هنگامی که ترامپ اعلام کرد از توافقنامه هسته ای ایران خارج می شود شاهد اوج این اختلاف بودیم و کشورهای اروپایی به تصمیم ترامپ نه گفتند و علیه اقدام آمریکا موضع‌گیری کردند. کشورهای منطقه باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا فاصله و اختلاف بین آمریکا و کشورهایی اروپایی را بیشتر کنند. اسرائیل تلاش می کند با گمراه کردن افکار عمومی از طریق رسانه ها چنین وانمود کند تظاهرکنندگان بی دفاع در سرزمین های اشغالی دارای بمب های آتش زا و اسلحه هستند و به سوی نظامیان تیراندازی می کنند، اما با این وجود افکار عمومی اروپا از دروغ پردازی های اسرائیل آگاه شده است. ما باید به یاد داشته باشیم که مسأله فلسطین 25 سال است که به دلیل توافق اسلو راکد مانده است، در این زمینه واکنش رژیم های عربی شرم آور است.

سردبیر روزنامه رأی الیوم در ادامه تصریح کرد: ملت های عربی و اسلامی باید به حرکت درآیند، ما اوضاع سخت معیشتی در اکثر کشورهای عربی را درک می کنیم، اما در عین حال کشوری مانند کره شمالی وجود دارد که 40 سال تحت محاصره بود اما در عین حال توانست بمب های هسته ای و موشک های بالستیک بسازد. ایران نیز بیش از 30 سال تحت محاصره بوده است و با این وجود توانست مقاومت کند و برنامه موشکی خود را توسعه دهد و اقتصاد و کرامت و عزت نفس خود ر ا حفظ و تقویت کند. ما در نوار غزه نیز شاهد چنین حالتی هستیم، مردم با وجود اینکه گرسنه هستند اعلام می کنند به آرمان فلسطین و حق بازگشت پایبند هستیم و با گلوله نظامیان اسرائیل مقابله می کنیم ولی تسلیم نمی شویم. ما تا کنون شاهد موضع گیری منفی ملت فلسطین در قبال بی تفاوتی کشورهای عربی نبوده ایم، از این رو ملتهای عربی باید در حمایت از ملت و آرمان فلسطین به حرکت درآیند. متأسفانه بیشتر نخبگان عربی از مسائل اساسی مربوط به فلسطین و جهان عرب منحرف و مقهور تبلیغات رسانه ای دشمنان شده اند.

عطوان در پایان گفت: آگاهی ایجاد شده در میان عموم مردم در کشورهای عربی خود حامی آرمان فلسطین است و ان شاء الله این آگاهی هر روز بیشتر خواهد شد و در نهایت رژیم های مزدور عربی همدست با اسرائیل را برخواهد چید. دشمنان می خواهند مقاومت را با تروریسم مرتبط کنند اما مقاومت تنها راه بازگرداندن کرامت و عزت نفس عربی است. من امیدوارم که شراره های مقاومت که در مرزهای نوار غزه شکل گرفته است به کرانه باختری و سراسر اراضی اشغالی سرایت کند و شاهد بیداری ملت های عربی باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار