در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

واکسیناسیون اقتصاد کشور با چرخش چرخ تولید ملی/به مذاکره با اتحادیه اروپا دل نبندیم

رزاقی با بیان اینکه دولت نباید به مذاکره با اتحادیه اروپا دل ببندد، گفت: تنها راه مقابله با رکود اقتصادی راه‌اندازی چرخه تولیدات داخلی است.

ابراهیم رزاقی،کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  وابستگی‌ دولت به مذاکرات سیاسی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: دولت یازدهم از ابتدای کار، مبنای پیروزی خود در اقتصاد را مذاکره با کشور‌های قدرتمند قرار داد.

وی افزود: انتقادات زیادی بر این تصمیم دولت وارد است زیرا با بی نتیجه ماندن مذاکرات،  شاهد کاهش فعالیت شرکت های پتروشیمی و واردات بی رویه بنزین بودیم که البته این امر در سایر تولیدات داخلی نیز اعمال شد.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سیاسی نگری دولت در حل مشکلات اقتصادی مردم بیان کرد: رئیس جمهور برای تمام مسائل کشور راهکارهای سیاسی ارائه می دهد در صورتی که مشکلات اقتصادی مردم، نیازمند راهکاری های جهادی است نه سیاسی.
 
 رزاقی با تاکید بر اینکه  دولت باید از چانه زنی های سیاسی دست بردارد ،افزود: نباید به نتیجه مذاکرات با اتحادیه اروپا دل بست بلکه باید به بررسی تمام راهکارهای موجود  برای کنترل اثر تحریم ها بر اقتصاد ایران پرداخت.

بر فروش نفت تکیه نکنیم

رزاقی با اشاره به شعار حمایتی امسال از سوی مقام معظم رهبری گفت:  ما منابع تولیدی ممتازی در کشور داریم که در صورت حمایت، در آمد بیش تری نسبت به فروش نفت خواهد داشت اما این روزها  با خام فروشی در صنعت نفت با قیمت  پایین، ضربه مهلکی را به اقتصاد وارد می کنیم.
 
وی افزود:  ایران تجربه خودکفایی موفقی  در صنعت دفاعی کشور دارد که حاکی از توان مطلوب و مناسب نیروهای داخلی  برای  بومی سازی سایر بخش های تولیدی است .البته این امر به شرط مدیریت صحیح منابع انسانی تحقق می یابد.
 
کارشناس مسائل اقتصادی  دلیل اصلی بی رغبتی مردم برای خرید کالای ایرانی را کیفیت پایین آن ها دانست و گفت: کمبود منابع مالی تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه درجه یک ،موجب بی کیفیتی تولید ملی شده است؛برای برون رفت از این چالش می‌توانیم به جای خرید کالای خارجی با کیفیت، به ارائه تسهیلات حمایتی از تولیدات داخلی بپردازیم تا اجناس خود را با کیفیت بهتری در بازار کشور و بازارهای جهانی به فروش برسانیم.

 سود های بانکی آفت سرمایه گذاری در اقتصاد

وی در تشریح سیاست های غلط دولت در پرداخت سود سپرده های بانکی گفت: متاسفانه مردم  برای افزایش سرمایه خود به ناچار دست به سپرده گزاری در بانک‌ها و دریافت سود‌های پایین‌تر از میزان تورم زده اند در حالیکه دولت با دریافت نقدینگی از سوی مردم  به سرمایه گذاری در بنگاه های اقتصادی مورد علاقه خود همچون برج سازی ،خرید املاک و ... می پردازد.

رزاقی  با اشاره به لزوم ارتقا سواد اقتصادی جامعه افزود: باید به این امر بها داده شود تا  مردم  قدرت تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی را داشته باشند کما اینکه بزرگترین چالش این روز‌های اقتصاد ایران،فقدان آگاهی اقتصادی و تجاری مردم است.
 

 موفقیت اقتصادی ژاپن و چین در حمایت از تولیدات داخلی

کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: کشور‌هایی نظیر ژاپن و چین  با افزایش تدریجی قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی خود توانستند اقتصاد خود را به سمت کاهش واردات و  پرداخت تسهیلات به سمت تولیدات داخلی سوق دهند.

وی  با اشاره قیمت واقعی دلار افزود: دولت برای تامین کمبود منابع ریالی خود  بدون در نظر گرفتن فاکتور های دیگر نظیر حل بیکاری و کاهش فاصله طبقاتی، دست به فروش دلار با قیمت بالا زد تا منابع ریالی خود را تامین کند اما آیا منابع ارزی هم با این روش تامین شد؟ شواهد امر نشان می دهد که این اتفاق نیفتاده است.
 
رزاقی در پایان با اشاره به عملکرد ضعیف دولت در حمایت ازکالای ایرانی گفت: در مجموع معتقدم خروج ارز از کشور عامل اصلی ضربه زدن به تولید کنندگان داخلی است بنابراین تنها راه مقابله با رکود اقتصادی راه اندازی چرخه تولیدات داخلی است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۴۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
به اروپاییان نباید اعتماد کرد
آخرین اخبار