چگونه افراد بدون تابعیت می‌توانند تابعیت ایرانی بگیرند؟

امروز افرادی هستند که هیچگونه مدرک هویتی ندارند و مدعی ایرانی بودن هستند، اما این افراد برای گرفتن تابعیت ایرانی باید چه مراحلی را بگذرانند؟

چگونه افراد بدون تابعیت می توانند تابعیت ایرانی بگیرند؟به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه افرادی که در یک محدوده جغرافیایی و تحت یک نظام سیاسی زندگی می‌کنند، تبعه‌ آن کشور محسوب می‌شوند و از همه حقوق قانونی و شهروندی آن کشور برخوردار هستند.

مفهوم تابعیت‌ و مشتقات‌ آن از جمله مفاهیم و واژه‌های پر کاربرد در ادبیات روابط بین الملل‌ است و باید گفت تابعیت شخص به یک کشور برای دولت نیز تکالیف و تعهداتی‌ ایجاد می‌کند و بر اساس قوانین بین‌المللی دولت‌ها موظف هستند به طور همه جانبه از اتباع‌ خود حمایت کنند.

از منظر قانونی هیچ فردی در جهان بی تابعیت نیست و هر کسی در هر جای کره زمین به دنیا آمده باشد، دارای تابعیت‌ و ملیت‌ قانونی آن منطقه است و کسی در جهان نمی‌تواند بدون تابعیت باشد، مگر اینکه دولت‌ها به لحاظ سیاسی از اتباع‌ خود سلب تابعیت کنند.

در مقابل این پدیده حقوقی باید گفت هستند کسانی که دارای 2 یا چند تابعیت‌ هستند و به لحاظ مهاجرت‌ و یا انجام اقدامات خاص سیاسی‌ و علمی‌ دارای‌ تابعیت‌ افتخاری چندگانه‌ از کشورهای مختلف باشند.

اگرچه موضوع‌ تابعیت‌ علاقه و وابستگی اشخاص در مورد انسان‌ها مصداق دارد، اما با این حال اشخاص حقوقی و نیز اشیائی‌ همچون هواپیماها و کشتی‌ها نیز دارای تابعیت‌ یک کشور خاص هستند.

شرکت‌ها معمولاً دارای تابعیت‌ کشوری هستند که در آن و طبق قوانین آن به ثبت رسیده و هواپیماها‌ و کشتی‌ها نیز تابعیت‌ کشوری را دارند که با پرچم آن حرکت می‌کنند و قوانین و مقررات آن کشور بر آن حاکم است.

کشورهای جهان برای ایجاد تابعیت از 2 قاعده خاک و خون به طور جداگانه یا از ترکیبی‌ از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ طبق قاعده خاک که معمولاً کشورهای مهاجرپذیر‌ آن را اعمال می‌کنند، هر کودکی در سرزمین آن کشور متولد شود، صرف نظر از اینکه والدینش تابعیت کدام کشور را داشته باشند، به تابعیت کشور محل تولد در می‌آید. در قاعده خون نیز کودکی که از پدر و مادر یا تنها پدر دارای تابعیت‌ آن کشور در هر نقطه‌ای از جهان متولد شود، به تابعیت کشور والدینش‌ در می‌آید. در این نوع تابعیت به عنوان مثال ایرانیانی که خارج از کشور به دنیا می‌آیند، می‌توانند تابعیت ایرانی اخذ کنند.

البته علاوه بر این نوع تابعیت که از آن به عنوان تابعیت طبیعی یاد می‌شود نوع دیگر تابعیت، تابعیت اکتسابی‌ است که اشخاص بزرگسال‌ می‌توانند طبق مقررات با ترک یا حتی حفظ تابعیت اولیه خود به تابعیت‌ کشور دیگری درآیند.

در کشور ما موضوع تابعیت در قانون مدنی مطرح شده است. جلد دوم قانون مدنی مصوب 27 فروردین 1313 همراه با اصلاحات‌ بعدی در مورد اشخاص است، اشاره دارد که مفاد قانون مدنی در بحث تابعیت ترکیبی از دو قاعده خاک و خون است. تابعیت خون‌محور اساس تشخیص‌ هویت ایرانیان است و تابعیت خاک در امتداد تابعیت خون قرار دارد.

همچنین در این قانون مقرراتی برای اعطای‌ تابعیت ایران به خارجی‌هایی که خدمت بزرگی به ایران کرده‌اند،در نظر گرفته شده است. بر این اساس هر کسی که در ایران به دنیا بیاید نمی‌تواند به صرف تولد در خاک ایران تابعیت‌ ایرانی اخذ کند و اساس صدور اسناد هویتی داشتن والدین ایرانی است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال به عنوان مرجع اصلی صدور اسناد هویتی و تابعیتی در کشور در این باره می‌گوید: در داخل جغرافیای ایران هر کسی ادعای ایرانی بودن دارد و فاقد‌ اوراق ملی‌ در کشور است، به فرمانداری‌ها مراجعه کند و تقاضای تشکیل پرونده بدهد.

به گفته ابوترابی‌ پس از تشکیل پرونده با انجام آزمایش DNA راستی‌آزمایی‌های لازم صورت می‌گیرد و اگر هویت فرد تعیین شود، برای او شناسنامه و اوراق هویتی‌ ایران صادر می‌شود.

در پایان باید گفت: از آنجایی که کشور ایران دارای اقوام و قومیت‌های متفاوتی است و تقریباً تنوع نژادی ایرانیان ثابت‌ و مشخص است، تقریباً تغییرات ژنتیکی در این محدوده به ندرت‌ اتفاق می‌افتد و حتی در صورت ازدواج‌های بین اقوام ردیابی‌ ژنتیکی ایرانیان کار بسیار آسانی است، به همین منظور تابعیت خون در ایران مبنای اصالت ایرانی بودن قرار گرفته و تنها در صورت تأیید صحت‌ ایرانی بودن اشخاص، برای آنان اسناد هویتی و در نتیجه تابعیتی‌ صادر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی می‌مانم
۰۵:۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
آقا چرا ژنتیک ما رو با این افاغنه بربری و تازیک خونریز یکی میکنید. اخراج که نکردن شناسنامه هم دادن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر من افغان هستم هشت سال تو ایرانم چه جوری می توانم مدارک ایرانی درست کنم
Afghanistan
Habib Shahzad
۱۸:۳۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام
من از افغانستان هستم
آیا امکان داره شناسنامه بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۷:۴۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
من چی تور میتونم شناسنامه ایران بگیرم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
به نظر من اگه تو ایران تابیعت هم به شخصی بدهند ،بعد چندین سال که خوب زندگیتو سر وسامان دادی ،هر وقت دلشون بخواهندیه هو میزنن تو ذوقت وتابعیتت دوباره برمیگرده به روز اولش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام هرچی نظر دادین خوندم ولی شما اشتباه میکنید افغانیا جز از همسایه ما هستن شما ایرانیا اینقدرخود خواه هستید که جزبه خودتون به کس دیگه فکر نمیکنید اون حق دارن هویت دار بشن بعد چی از شما کم میشه اون حق دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
منم به همین فکر می کنم که چطوراتباع بیگانه رواخراج کنم
India
وحید
۱۰:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تشکیل پرونده مدعیان تابعیت ایرانی در ثبت احوال است و نه در فرمانداری -
مدعی تابعیت کسی است که مدعی است از پدر ایرانی متولد شده که با استحقاق دریافت تابعیت ایرانی متفاوت است. رسیدگی به موضوع دوم در صلاحیت وزارت امورخارجه است و برای فرد وارد به تابعیت سند تابعیت صادر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۱۸:۳۸ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
سلام.من.اصلیتم.ایرانیم.هدود.100سال.پیش.رفتیم...خارج.الانم.که.میخواهی.شناسنامه.بگیرم.میگه.نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
دراروپا بعداز5سال تابعیت اون کشوررامیگیرند.
Canada
محمد آذری
۲۰:۱۱ ۲۳ دی ۱۳۹۷
فقط در شهر کراچی پاکستان طبق آمار رسمی جهانی در سال 1980 چهل هزار ایرانی مقیم هستند که در فاصله زمانی مختلف به آنجا هجرت کردند و ماندگار شدند و هتل داری شیرینی فروشی و تجارت چای خشک مشغولند و حتی حسینه ایرانیان دارند و به نام های ایرانی هتل و مغازه دارند و در همه نوع فعالیت آزاد هستند همه شان هم شناسنامه دارند خونه و ملک و ماشین دارند و دولت هم نه اینکه کار به کارشان ندارند بلکه تجلیل و تکریم هم می کنند و اکثر شان یزدی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی جالب بود یعنی الان ما به هر کشور دیگه ای برویم بعد فرزندمان آنجا متولد شه اون تابعیت آن کشور را داره و ما ایرانی هستیم و غربی میشه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
شرایط صغر سن چگونه است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
افرادی هستن که به خاطر یتیم شدن در دوران کودکی و بدسرپرستی به استان دیگه برده شدن مخصوصا از سیستان به گلستان.این افراد الان در سن میان سالی وپیری هیچ مدرک هویتی ندارن.هیچ یک از فامیلهای خودشونو هم نمی شناسن و اصلا نمیدانن اهل کجا هستن.این افراد قطعا ایرانی هستن اما دولت از اونها حمایت نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
کشور ما ایران کشوری نژادی نیست کشوری ست که در اون نژاد های مختلفی زندگی میکنند پس چرا قوانین مهاجرتی رو نژادی نوشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
این جور قانون در ایران فقط به نفع افغانیها هستش خواهشا این کار را نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
به سختی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بدبخت اینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چو ایران نباشد تن من مباد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اتباع بیگانه از گشور اخراج کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
توی کشور ما اگه شناسنامه و کارت ملی هوشمند هم داشته باشی تا دوسال تحقیق میکنن که آیا افغان نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدایا خودت رحم کن چه بلایی دارن سر این کشور میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید به افرادی غیر ایرانی شناسنامه ندن، مثل این میمونه که من برم کشور دیگه شناسنامه بگیرم، اصلا چنین چیزی میشه، نباید به غیراز ایرانی شناسنامه بدن
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۱۱:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام مادرم پدر او تابیعت ایرانی دارد و متولد ایران و ساکن ایران ولی یک مدتی به عراق مهاجرت کرد و مادرم آنجا به دنیاآمد مادرم در سن ۱۵ سالگی در سال ۵۹ حجری شمسی به ایران آمد و تا حالا مادرم بدون شناسنامه قانونی در ایران زندگی میکند به این میگن عدالت یاد بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
الان لازم بود راه و چاه رو نشون بدین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۱۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خواهشا فکری بحال برخی اتباع بیگانه غیر مجاز کنید شهر ما و روستاهای اطراف واقعا زیاد شدن
شغل جوونها رو اشغال کردن
آخرین اخبار