حضرتی در نطق میان دستور:

طرح شکایت حقوقی علیه آمریکا به‌عنوان طرف ناقض برجام پیگیری شود

نماینده تهران گفت: طرح شکایت حقوقی علیه آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام پیگیری شود، چراکه برجام یک توافق دو جانبه نیست.

مقابله با آمریکا به ایجاد تفاهم ملی در داخل نیاز دارد/ برجام باید از نظر حقوق بین الملل معتبر باقی بماندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الیاس حضرتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز (چهارشنبه 26 اردیبهشت) مجلس، گفت: لازم می دانم از شورای شهر تهران که با تدبیر و حوصله در یک فرآیند دموکراتیک با استفاده از تمام مشورت های صاحب نظران یکی از بهترین فرزندان این مرز و بوم را که در تخصص و تعهد و پاک دستی جزء بهترین‌هاست را انتخاب کرد، تشکر می کنم و آرزوی توفیق برای شهردار تهران دارم.

وی ادامه داد: توافق برجام محصول ایجاد یک عزم مشترک ملی برای گفت‌وگو با جهان و حل و فصل مسائل فی مابین از طریق مذاکره است، دشمنان با طراحی برنامه های فراوان و حساب شده در صدد بودند یک تفاهم جهانی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کنند و ایران را در انزوای کامل قراردهند و به تدریج نظام اسلامی را از درون و در صورت مساعد بودن شرایط با اقدام مستقیم از بیرون سرنگون کنند.

حضرتی با بیان اینکه برجام این رسالت را به خوبی به انجام رساند، تاکید کرد: روحانی و ظریف تحت هدایت ها و راهنمایی های رهبری معظم و با کمک مجلس و تمام ارکان نظام در این مسیر کامیاب بودند و حاصل آن گشایش به صورت نسبی در چند سال اخیر شاهد آن بودیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی تلاش برای حفظ توافق برجام بدون حضور آمریکا می تواند یک هدف مهم برای جمهوری اسلامی ایران باشد، اظهار کرد: باید در این مسیر برنامه ریزی و اقدام لازم صورت گیرد.

حضرتی با بیان اینکه برجام یک توافق دو جانبه میان ایران و آمریکا نیست که اکنون با خروج آمریکا ملغی شده باشد، تاکید کرد: این توافقنامه به صورت چندجانبه تنظیم شده و از حمایت سازمان ملل برخوردار است و چند قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران را تعلیق کرده است بنابراین نباید با اقدامات عکس العملی و بدون پشتوانه کارشناسی بی اعتبار شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: باید مذاکره با 5 کشور باقی مانده برجام برای گرفتن تضمین لازم برای وفاداری آنها به مفاد برجام با تدبیر ادامه یابد.

وی با تاکید براینکه طرح شکایت حقوقی علیه آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام باید پیگیری شود، گفت: تلاش در حوزه دیپلماسی عمومی برای نشان دادن چهره جنگ طلب و بد عهد ترامپ باید افزایش یابد و تندورهای برخی از عناصر و جریان های داخلی که از ابتدا با مذاکره و برجام مخالف بودند باید مهار شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اظهار کرد: خروج فوری و عجولانه ایران از برجام، تکمیل پروژه ای است که آمریکا، اسراییل و عربستان شروع کرده است، هوشیاری انقلابی ایجاب می کند که در زمین آنها بازی نکنیم حتی اگر کشورهای اروپایی در کنار آمریکا قرار بگیرند و دستاورد ایران از برجام ناچیز باشد باز هم باید تعلیق تعهدات را جایگزین خروج از برجام کرد تا سندی که روح و مفاد آن به نفع ایران است از نظر حقوق بین المللی معتبر باقی بماند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مقابله با طرح جدید آمریکا پیش از اقدامات دیپلماتیک در خارج به ایجاد تفاهم ملی در داخل نیاز دارد اگر مردم و جریان های سیاسی-داخلی پشتیبان سیاست های رسمی نظام بوده و مسئولان از حمایت مردم برخوردار باشند هیچ توطئه و اقدام خارجی به کشور صدمه نخواهد زد و حتی به مرحله اجرا گذاشته نمی شود.

این نماینده اصلاح طلب بیان کرد: نفس وجود همبستگی ملی و تفاهم جریان های سیاسی داخل کشور نقش بازدارنده در مقابله توطئه های دشمنان خارجی دارد در مسیر ایجاد وحدت، تفاهم ملی و آشتی ملی حرکت کرد و شناسایی عوامل ایجاد اختلاف داخلی زمینه های شکاف و فاصله در میان اقشار جامعه را در دستور کار قرار داد و برای حل آنها کار کرد.

حضرتی با بیان اینکه نمی شود گسل های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، قومی و بین نسلی را باقی نگه داشت و از وحدت و یکپارچگی سخن گفت، ادامه داد: یکی از گسل های مهم و فعال در جامعه شقاق سیاسی بین دو جریان اصلی سیاسی کشور است که روزگاری به مثابه دو بال نظام تلقی می شدند و تضعیف هر کدام منجر به شکست جریان مقابل می شد، متاسفانه عزم یک طیف برخوردار از قدرت از حاکمیت برای حذف رقیب سیاسی وضعیتی را پدید آورده است که بخش بزرگی از جامعه سیاسی ایران در حاشیه قرار گرفته و خود را خارج از حاکم تلقی کند.

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: عقل سیاسی حکم می‌کند که باید سلیقه های سیاسی گوناگون در حکومت باشد تا مردم قدرت انتخاب در درون حکومت را داشته باشند اما متاسفانه بی‌تدبیری های مداوم باعث شد برخی از مردم اساسا از ایجاد تحولات مثبت در درون مایوس شوند و نگاه خود را به بیرون از نظام معطوف کنند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار